T Titagurgi skrev:
[länk]

Detta lossnar för mig.
Vanligt fel är att låsbrickan "starlock" försvinner. Finns den inte där, så kan hjulaxeln lossna.
Den syns på bilden längst ute på hjulaxeln, ring med spår.
Nya låsbrickor finns att köpa.
 
E etompau skrev:
Vanligt fel är att låsbrickan "starlock" försvinner. Finns den inte där, så kan hjulaxeln lossna.
Den syns på bilden längst ute på hjulaxeln, ring med spår.
Nya låsbrickor finns att köpa.
Vart finns de att köpa?
 
T Titagurgi skrev:
Vart finns de att köpa?
Sök på "låsbricka starlock" i din webbläsare så får du massor av alternativ, eller besök en bilverkstad så brukar dom ha en bricka till övers.
Rätt dimension är viktigt.
 
M mgranbom skrev:
Inte säkert att jag förstått dig korrekt men fortsätter den följa guide när den hittat guiden på vänster sida eller börjar den alltid klippa nära laddstationen?

Vi har liknande problem med en Sileno 1000 installerad i somras. Vid kalibrering går den ut längs guide typ en meter, svänger höger och sedan säger den att kalibreringen är klar. Den kan m.a.o inte följa guiden längre än en meter när den går ut men på hemväg följer den hela guiden utan problem.

Mailkontakt med supporten har inte resulterat i någonting vettigt.

/M
Har du testat att lägga första startpunkten några meter från laddstationen? Min gjorde likadant, antagligen för att den kom för nära begränsningskablarna när den "startade" direkt vid laddstationen. Jag flyttade ut första startpunken till 1,5 meter och sen funkade kalibreringen fint. Jag fick gå in i någon advanced meny för att trigga om kalibreringen.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Förlängning av begränsningskabel - Starta om kartläggning? Jag har förlängt min begränsningkabel och lagt till mer yta. Jag har sett att roboten åker omkring på den nya ytan men kartan i appen ser likadan ut som innan. Måste jag verkligen göra om hela kartläggningen nu? Det tog flera veckor för den att bli klar med nuvarande kartläggning... Tack!
 
A AC79 skrev:
Förlängning av begränsningskabel - Starta om kartläggning? Jag har förlängt min begränsningkabel och lagt till mer yta. Jag har sett att roboten åker omkring på den nya ytan men kartan i appen ser likadan ut som innan. Måste jag verkligen göra om hela kartläggningen nu? Det tog flera veckor för den att bli klar med nuvarande kartläggning... Tack!
Som jag har fattat så måste man göra om. Tycker att det borde finnas ett alternativ att uppdatera befintlig karta. Finns lita att önska vad det gäller kattor och programvara.
 
helgestahill helgestahill skrev:
Som jag har fattat så måste man göra om. Tycker att det borde finnas ett alternativ att uppdatera befintlig karta. Finns lita att önska vad det gäller kattor och programvara.
Tack för snabbt svar, som jag befarade då :(
Håller med om kartor och programvara osv. Jämfört med min dammsugare är gräsklipparein inte särskilt smart alls tycker jag. Känns som man tagit ett gammalt "dumt" koncept och "smartifierat" det lite grann. Det är ju smidigt att kunna se på kartan var den kört fast nånstans osv men mycket mer än så är det ju inte ovanpå en "icke-smart" variant. Att behöva köra om hela kartläggningen för att man adderat en yta till är inte så roligt när man har ~1200 kvadrat komplicerad gräsmatta. Jämför med dammsugaren som direkt målar upp ett nytt rum på kartan om man släpper in den där...
 
Troligt garantiärende här men tänkte kolla i tråden om någon känner till en enkel lösning först.

Jag har en Gardena Sileno Life 700 som stänger av sig. Jag kan starta upp den och även få den att börja klippa men efter 1-2 minuter stänger den ner sig. Även om jag startar den utan att skicka iväg den på klippning stänger den sig, i det fallet tar det bara 30 sek innan meddelande "Mower shutting down" kommer på displayen. Det finns batteri så det är inte det som är problemet.

Någon som varit med om något liknande?
 
  • Gilla
fashion
  • Laddar…
R roffe99 skrev:
Troligt garantiärende här men tänkte kolla i tråden om någon känner till en enkel lösning först.

Jag har en Gardena Sileno Life 700 som stänger av sig. Jag kan starta upp den och även få den att börja klippa men efter 1-2 minuter stänger den ner sig. Även om jag startar den utan att skicka iväg den på klippning stänger den sig, i det fallet tar det bara 30 sek innan meddelande "Mower shutting down" kommer på displayen. Det finns batteri så det är inte det som är problemet.

Någon som varit med om något liknande?
Låter dock som ett dåligt batteri. Hur gammal är klipparen?
Vid dåligt batteri går det inte riktigt att lita på batteriindikatorn, den kan vid laddning snabbt visa fulladdat batteri.

Utgår från att du har gjort standardåtgärden och rengjort laddbleck på klippare och laddare?
 
E etompau skrev:
Låter dock som ett dåligt batteri. Hur gammal är klipparen?
Vid dåligt batteri går det inte riktigt att lita på batteriindikatorn, den kan vid laddning snabbt visa fulladdat batteri.

Utgår från att du har gjort standardåtgärden och rengjort laddbleck på klippare och laddare?
Den är inte gammal, köpt i april förra året så bara 16 månader.

Den indikerar charging när den står i laddstationen så borde inte vara blecken.

Får ta en tur och göra serviceärende, får se om det kan gå på garantin.
 
Tjena! Har bekymmer med min smart silens life och uppkoppling till appen. Den hade kört fast härromdagen och kört slut på batteriet. När jag startade upp den hade den tappat kopplingen till appen och nu hittar inte min telefon klipparen när jag ska para dem igen. Har startat om klipparen, gjort reset på gatewayn (funkade att koppla upp bevattningspump) och återställt allt jag kan hitta. Någon som varit med om liknande?

En annan konstig sak är att när jag väljer kalibrera guide så följer den begränsningsslingan en meter och sen kör ut och klipper. Men det hittar hem utan problem.
 
J Jeppenedved skrev:
Tjena! Har bekymmer med min smart silens life och uppkoppling till appen. Den hade kört fast härromdagen och kört slut på batteriet. När jag startade upp den hade den tappat kopplingen till appen och nu hittar inte min telefon klipparen när jag ska para dem igen. Har startat om klipparen, gjort reset på gatewayn (funkade att koppla upp bevattningspump) och återställt allt jag kan hitta. Någon som varit med om liknande?

En annan konstig sak är att när jag väljer kalibrera guide så följer den begränsningsslingan en meter och sen kör ut och klipper. Men det hittar hem utan problem.
Blir inte riktigt klok på din beskrivning. Det är ju gateway:n som ska få förbindelse med klipparen, inte själva telefonen. Du är säker på att du gör på rätt sätt?

Kalibreringsfunktionen har inget med hur klipparen hittar guiden, utan det är bara ett sätt för klipparen att mäta upp ett maxavstånd den kan ha till guiden, vilket sedan används och varieras vid gång längs guiden (undvika spårbildning).
 
Är med på att det är gatewayn men menar att jag söker ju med telefonen genom ”Inkludera produkt”. Hittade bevattningspumpen men inte klipparen. Kan man kolla kopplingen klippare-gateway på något sätt?

Ja, jag kan inte se att jag gör något fel. Följer instruktionerna man får och funkade som sagt med pumpen.

Nej, tror inte heller guideproblemet är relaterat. Bara ett konstigt och plötsligt beteende som uppstått samtidigt som problemet med smartkopplingen.
 
E etompau skrev:
Blir inte riktigt klok på din beskrivning. Det är ju gateway:n som ska få förbindelse med klipparen, inte själva telefonen. Du är säker på att du gör på rätt sätt?

Kalibreringsfunktionen har inget med hur klipparen hittar guiden, utan det är bara ett sätt för klipparen att mäta upp ett maxavstånd den kan ha till guiden, vilket sedan används och varieras vid gång längs guiden (undvika spårbildning).
Nu läste jag dig svar om guiden ordentligt. Ok, tack för info. Inget att bry sig om med andra ord sålänge den hittar hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.