Fairlane
H hempularen skrev:
Jo, men vilka detaljer är det man intresserar sig för.
Det mesta är det för min del. Ren fakta som kvadratmeter etc dubbelkollar jag, men även löpande text/beskrivningar och bilder. Texten för att jag vet att 90% inte kan skriva korrekt svenska. Det stör mig väldigt när det kryllar av felstavningar, särskrivningar, syftningsfel och ren okunskap om vad olika ord betyder. Stör det mig så stör det säkert flera intressenter (långt ifrån alla, de flesta märker det nog inte ens). Kanske spelar det ingen roll i slutändan, men man vill ge folk en positiv bild från start, inte att folk ska störa sig på en massa saker.
I och med att jag läser igenom språket så hittar jag också direkta fel i de flesta fall, men visst gör man missar.

Bilderna är extremt viktiga och även ordningen (inte för kontraktet kanske, men för möjligheten att sälja till ett bra pris). Jag köpte själv en lägenhet för många år sedan, rejält nedsliten, men med en härlig utsikt över Mälarens vatten. Jag var väldigt tacksam att den mäklaren som ansvarade för försäljningen (och även säljaren) inte hade en enda bild på utsikten, utan bara en massa bilder på den slitna insidan och sen standardbilder från området. Knappt en intressent på visningen. Jag renoverade lägenheten till ett bra skick i mina ögon, men när det var dags för försäljning så var det utan tvekan utsikten som skulle vara bild 1, inte det nyrenoverade köket eller liknade. Sen förstår jag också att jag är petigare än gemene man, men att förlita sig på mäklarens formuleringar skulle jag aldrig göra. Det är lite på samma sätt som inte skriver under ett kontrakt utan att läsa igenom det och fråga på saker i kontraktet som jag inte förstår.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det mesta är det för min del. Ren fakta som kvadratmeter etc dubbelkollar jag, men även löpande text/beskrivningar och bilder. Texten för att jag vet att 90% inte kan skriva korrekt svenska. Det stör mig väldigt när det kryllar av felstavningar, särskrivningar, syftningsfel och ren okunskap om vad olika ord betyder. Stör det mig så stör det säkert flera intressenter (långt ifrån alla, de flesta märker det nog inte ens). Kanske spelar det ingen roll i slutändan, men man vill ge folk en positiv bild från start, inte att folk ska störa sig på en massa saker.
I och med att jag läser igenom språket så hittar jag också direkta fel i de flesta fall, men visst gör man missar.

Bilderna är extremt viktiga och även ordningen (inte för kontraktet kanske, men för möjligheten att sälja till ett bra pris). Jag köpte själv en lägenhet för många år sedan, rejält nedsliten, men med en härlig utsikt över Mälarens vatten. Jag var väldigt tacksam att den mäklaren som ansvarade för försäljningen (och även säljaren) inte hade en enda bild på utsikten, utan bara en massa bilder på den slitna insidan och sen standardbilder från området. Knappt en intressent på visningen. Jag renoverade lägenheten till ett bra skick i mina ögon, men när det var dags för försäljning så var det utan tvekan utsikten som skulle vara bild 1, inte det nyrenoverade köket eller liknade. Sen förstår jag också att jag är petigare än gemene man, men att förlita sig på mäklarens formuleringar skulle jag aldrig göra. Det är lite på samma sätt som inte skriver under ett kontrakt utan att läsa igenom det och fråga på saker i kontraktet som jag inte förstår.
jag tror att de flesta säljare läser beskrivningen i första hand med tanke på hur bostaden marknadsförs. Kommer detta att locka köpare? Korrektheten i detaljerna är nog något de flesta helt missar. Jag personligen skulle nog se detaljfel inför kontraktskrivningen, men inte i första genomläsningen.
 
H hempularen skrev:
Korrektheten i detaljerna är nog något de flesta helt missar.
Nog vill jag tro att jag skulle reagera på om det exempelvis helt felaktigt står att en mikrovågsugn ska ingå trots att jag inte avser att den ska göra det. Sen är det även mänskligt att missa det, men det är en annan sak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H hempularen skrev:
jag tror att de flesta säljare läser beskrivningen i första hand med tanke på hur bostaden marknadsförs. Kommer detta att locka köpare? Korrektheten i detaljerna är nog något de flesta helt missar. Jag personligen skulle nog se detaljfel inför kontraktskrivningen, men inte i första genomläsningen.
Så kanske det är. Jag är medveten om att jag nog ställer högre krav på ett vettigt språk än gemene man, vilket gör att jag läser sådan här text extra noggrant och då fångar jag nog de flesta missarna redan där.

Sen är det ju ett problem att jag måste korrigera mäklarna så mycket och att saker som jag bett de om att ändra ändå står kvar fel. Jag är nog en rätt jobbig kund i det läget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att de flesta av oss ställer krav att mäklaren, att den ska jobba.
Tror också att vi läser prospektet ordentligt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är nog ganska vanligt att man som säljare inte kontrollerar mäklarens dokument. Bara för att man anlitar en mäklare för att inte behöva göra någonting själv. Varför ska mäklaren behöva jobba massa? bara för att man får betalt för det? ;)
Man ska alltid läsa igenom alla dokument, gärna flera gånger, men även mäklarna ska göra detsamma. De mäklarna vi har anlitat har tom gått igenom handlingarna tillsammans med oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
Det köparen hänvisar till är inte dolda fel. Har han besiktat kåken över huvud taget?
Bostadsköpare idag verkar inte ha koll på reglerna över huvud taget. Besiktning verkar många inte förstå innebörden av och kraven runt den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju en läsning en annan är att "integrerade" betyder just det, att det som listas är de beståndsdelar som ingår i bostadsrättslägenheten som är till salu. Det är ju den enklaste språkliga läsningen och den stämmer ju också överens med verkligheten i lägenheten. Alla delar var ju inte inbyggda, t ex micron. TS bar ju iväg den... Och jag antar att det syna tydligt på de foton om var en del av prospektet som brukar vara en del av överlåtelseavtalet.
Motsvarigheten till integrerad bör väl vara fristående. Alltså är vitvarorna integrerade med undantag av mikrovågsugnen som jag räknar med är fristående.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Sålde min bostadsrätt nyligen. Nu vill köparen har ersättning för dolda fel och för att vitvarorna inte stämmer överens med beskrivningen i annonsen.

De dolda felen är helt löjliga, som att handtaget till kylen sitter löst, att det fattas låda i frysen och att duschslangen läcker. Så det tänker jag absolut inte ge någon ersättning för.

Angående vitvarorna så står det i annonsen "Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen". Problemet är att inget är "integrerat", men det kunde han ju se på visningen och även på bilderna i annonsen. Och micro ingår ju då inte heller. Tycker det helt absurt att han försöker med detta. Om jag nekar till all ersättning så finns det väl ingen chans i hela världen att han kan få rätt om han skulle driva det vidare? Kan också nämna att vitvarorna är minst 15 år gamla, så huruvida de är integrerade eller inte har ju ingen större påverkan på värdet av fastigheten.
Köparen har undersökningsplikt punkt....
 
L lenaa skrev:
Köparen har undersökningsplikt punkt....
L lenaa skrev:
Köparen har undersökningsplikt punkt....
Exakt. Folk är totalt urblåsta. Det är deras plikt att undersöka bostaden och det är inte köparen som avgör om ett fel är dolt eller inte.
 
  • Gilla
lenaa
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Antemoo skrev:
Motsvarigheten till integrerad bör väl vara fristående. Alltså är vitvarorna integrerade med undantag av mikrovågsugnen som jag räknar med är fristående.
Gammal tråd men...

Det som stod i annonsen var:

"Den kompletta maskinella och integrerade utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen"

Det kan nog betyda

"Den kompletta maskinella och i köket ingående utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen"

Det låter konstigt om det skulle betyda det kontrafaktiska:

"Den kompletta maskinella och i köksinredningen inbyggda utrustningen består av ugn, micro, spishäll, ovansittande fläkt, kyl/frys och inte minst diskmaskin som underlättar i vardagen"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte lösa prylar som står på köksbänkarna. På så vis är de integrerade. Men oavsett så är det väldigt lätt att se på visningen. Så köparen har inget att hämta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det mesta är det för min del. Ren fakta som kvadratmeter etc dubbelkollar jag, men även löpande text/beskrivningar och bilder. Texten för att jag vet att 90% inte kan skriva korrekt svenska. Det stör mig väldigt när det kryllar av felstavningar, särskrivningar, syftningsfel och ren okunskap om vad olika ord betyder. Stör det mig så stör det säkert flera intressenter (långt ifrån alla, de flesta märker det nog inte ens). Kanske spelar det ingen roll i slutändan, men man vill ge folk en positiv bild från start, inte att folk ska störa sig på en massa saker.
I och med att jag läser igenom språket så hittar jag också direkta fel i de flesta fall, men visst gör man missar.

Bilderna är extremt viktiga och även ordningen (inte för kontraktet kanske, men för möjligheten att sälja till ett bra pris). Jag köpte själv en lägenhet för många år sedan, rejält nedsliten, men med en härlig utsikt över Mälarens vatten. Jag var väldigt tacksam att den mäklaren som ansvarade för försäljningen (och även säljaren) inte hade en enda bild på utsikten, utan bara en massa bilder på den slitna insidan och sen standardbilder från området. Knappt en intressent på visningen. Jag renoverade lägenheten till ett bra skick i mina ögon, men när det var dags för försäljning så var det utan tvekan utsikten som skulle vara bild 1, inte det nyrenoverade köket eller liknade. Sen förstår jag också att jag är petigare än gemene man, men att förlita sig på mäklarens formuleringar skulle jag aldrig göra. Det är lite på samma sätt som inte skriver under ett kontrakt utan att läsa igenom det och fråga på saker i kontraktet som jag inte förstår.
Den siste idioten är inte född än. De flesta köpare verkar ha noll koll på de bestämmelser som gäller.
Jag råkade ut för en snorunge till mäklare som hävdade att en helt mögelbelupen källare var ok. Man behövde ju inte använda den. Att betongen vittrade sönder var tydligen inte ett problem.
Det var visserligen beskrivet i prospektret men omfattningen framgick inte. Om en köpare inte kollat det så skulle det med ovanstående logik vara dolt fel. Man skrattar sig harmynt.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte lösa prylar som står på köksbänkarna. På så vis är de integrerade. Men oavsett så är det väldigt lätt att se på visningen. Så köparen har inget att hämta.
Stod inte mikron löst på en hylla?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Jo just det. Det var ju en felbeskrivning. Men som sagt lätt att upptäcka. Det erbjöd sig väl TS att köra tillbaka har jag för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.