Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns en i grannskapet som byggde garage ihop med huset utan bygglov.

Anmäldes i samband med försäljning. Man får inte bygga ihop garage med hus här.

Vet inte vad han fick betala men garaget står kvar i alla fall. Detta är 6-7 år sen.
Kan näst intill garantera att du får det då garaget blir en del av huvudbyggnaden och garage för enstaka bilar anses vara en del av användningen bostad. Men då nyttjar du också huvudbyggnadens byggrätt för garaget istället för eventuell byggrätt för komplementbyggnad.
 
H HEM2121 skrev:
Verkar ju väldigt omständigt ock konstigt. Ska det behövas en Nybyggnadskarta vid en litet tillägg för en altan med tak som är över 15 kvm? Det är något jag aldrig har hört talas om.
I min kommun räcker det med en s k "Bygganmälan" för mindre projekt, som plank, terasstak, vedbod, uthus och liknande. Bygglov är för fastigheter avsedda att bo i.
 
Klaus Schultze Klaus Schultze skrev:
Kan El-löken66 sluta skriva i detta forum? Jag får ont precis överallt av de sinnessjuka särskrivningarna.
Välkommen till forumet @Klaus Schultze!

Det finns många duktiga skribenter på detta forum, även om det skulle vara så att Löken har goda kunskaper innom något område så är det nästan omöjligt att förstå vad han menar.. Men vi får nog inte klaga på sättet folk skriver enl forumreglerna då BH vill vara inkluderande även mot folk med dyslexi och liknande.
 
H
P perarne123 skrev:
I min kommun räcker det med en s k "Bygganmälan" för mindre projekt, som plank, terasstak, vedbod, uthus och liknande. Bygglov är för fastigheter avsedda att bo i.
Ja, så är det. Om terasstaket är under 15 kvm om jag inte minns fel. Samma om det gäller uthus under vissa kvm. Garage krävs bygglov för Å andra sidan är de väl i allmänhet mer än 15 kvm.
 
  • Gilla
perarne123
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det spelar ingen roll. Det som gäller är om mejlet mottagits i mejlkontot. Huruvida det har öppnats eller om man läst bilagan eller ej spelar ingen roll.
(Att ett mejl gått fram ser avsändaren, har det inte gått att leverera får avsändaren ett felmeddelande om saken.)
SMTP är brevleverans enligt "best effort".
Normalt finns det inget sätt för en avsändare att ta reda på om brevet har nått mottagaren eller inte. Avsändaren kan ofta få reda på att brevet inte har nått mottagaren, men avsändaren får normalt inte en bekräftelse på att brevet har nått mottagaren. Någon sådan mekanism finns inte i SMTP-standarden.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
M mojjen skrev:
En ganska snabb googling visar att den är hos vissa kommuner giltig så länge inga förändringar skett, sås om mark höjningar tillkommande fastigheter på angränsande fastighet etc. Då det då påverkar även vad angränsade fastigheter gjort, gör ju att det kan vara lite knepigt att direkt fastställa om en 10 år gammal karta gäller.
Andra kommuner har tidsgräns. Malmö skriver tex att en Nybyggnadskarta är giltig i 1 år, men kan revideras om den är max är 5 år. Så att tro att kommunen letar i arkiven och börjar granska om det finns en användbar karta är nog långsökt. Och skulle ju dessutom medföra ännu högre kostnad, om någon först skall lägga 1-2h för att se om en äldre är återanvändbar, för att sen ändå behöva gå på en ny.

Förutsättning för att återanvända är nog om man som beställare faktiskt redan har en nybyggnads karta själv sen tidigare, och då ansöker om att den sen skall gå att återanvända.
Alla lovpliktiga förändringar finns ju registrerade så det är onödigt att göra en helt ny nybyggnadskarta baserad på nya mätningar.
Vad som har hänt på grannfastigheter förstår jag inte riktigt hur det kan påverka.
 
P
M mojjen skrev:
Så här skriver Malmö stad.
Malmö stad skrev:
Observera att Nybyggnads karta är inför bygglovsansökan. Mao väldigt lite att göra
Kartan har en giltighetstid på 1 år, om inga förändringar avseende detaljplan, gatuhöjder eller fastighetsgränser har skett. Därefter ska kontroll och eventuell revidering göras (kostnad för revidering tillkommer).

Efter 5 år ska en ny karta beställas.
Ändringar av detaljplan och gatuhöjder har kommunen beslutat om. Det vore rimligt att den då också för in sådant i sin kartdatabas, så att det enkelt går att producera en ny nybyggnadskarta utan mer arbete än lite tryckningar på ett tangentbord.
Ändrade fastighetsgränser får rimligen kommunen uppgift om av Lantmäteriet, så samma som ovan borde gälla.
 
TRJBerg
P pmd skrev:
SMTP är brevleverans enligt "best effort".
Normalt finns det inget sätt för en avsändare att ta reda på om brevet har nått mottagaren eller inte. Avsändaren kan ofta få reda på att brevet inte har nått mottagaren, men avsändaren får normalt inte en bekräftelse på att brevet har nått mottagaren. Någon sådan mekanism finns inte i SMTP-standarden.
Det är riktigt. Tänkte lite slarvigt där, när jag utgick från frånvaron av felmeddelande.
 
P
Det är lätt hänt. :)

En minnesregel att ta till ibland är "absence of evidence is not evidence of absence".
(Det låter lite klatschigare på engelska. :))
 
T turbo100 skrev:
Har man inte alltid 14 dagars returrätt när man handlar på distans?
Eller står det något finstilt nånstans?
Framgick priset tydligt, annars kan man väl klaga hos ARN?
Surt med sådana felköp.
Nej, det har man inte. Nedan ett exempel:
Som jag noterade i tidigare inlägg beställer jag digitala produkter där man skannar/fotograferar gamla dokument. Jag själv specificerar dokument och sidor, finns inte det jag söker eller av misstag skrivit fel dokument/sidor så kan jag inte returnera något. Mitt ansvar är att ange rätt information.
Ett av företagen förbehåller sig även rätten till materialet, det finns sedan tillgängligt för andra som köper tjänster av dem i form av abonnemang. (Arkiv Digital)

Så vad som gäller får man läsa i informationen när man beställer digitala tjänster/produkter. Liknande kan även gälla fysiska produkter som t.ex. tillverkas först efter beställning, senaste köp jag gjorde var en dörr där det tydligt fanns angivet och vad som kunde reklameras.
 
H HEM2121 skrev:
Ja, så är det. Om terasstaket är under 15 kvm om jag inte minns fel. Samma om det gäller uthus under vissa kvm. Garage krävs bygglov för Å andra sidan är de väl i allmänhet mer än 15 kvm.
15 kvm gäller totalt på din fastighet. Mao har du ett på 8 kvm och ett annat på 10 så har du byggt 3 kvm skärmtak olovligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P planarkitekten skrev:
Kan näst intill garantera att du får det då garaget blir en del av huvudbyggnaden och garage för enstaka bilar anses vara en del av användningen bostad. Men då nyttjar du också huvudbyggnadens byggrätt för garaget istället för eventuell byggrätt för komplementbyggnad.
Låter helt rimligt och bra. Märkligt bara att andra som försökte få bygglov för samma sak fick avslag.
 
P pmd skrev:
Är de helt blåsta i huvet där? Vilken kommun är det?

De två största fördelarna med ett vidbyggt garage är att man kan få rotavdrag eftersom det är en tillbyggnad och att man inte behöver gå utomhus i skitväder när man ska åka hemifrån.

Vilka är fördelarna med fristående garage? Inga alls, skulle jag vilja påstå.
Jag tycker det är kanon med sånt garage. Det är katastrof hela bygglovsprocessen.
Massa onödiga regler. Man får inte ens bestämma färg på ens ytterdörr.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter helt rimligt och bra. Märkligt bara att andra som försökte få bygglov för samma sak fick avslag.
Antagligen så är byggrätten fullt utnyttjad redan. Var säkert fallet för det som byggts och är kvar men det är sällan nämnderna (politiker) driver igenom ett rivningstvång.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P planarkitekten skrev:
Antagligen så är byggrätten fullt utnyttjad redan. Var säkert fallet för det som byggts och är kvar men det är sällan nämnderna (politiker) driver igenom ett rivningstvång.
Jag tycker det är uppfriskande med någon som tror på systemet och inte ser korruption. Hade ni inte funnits hade det ju inte funnits någon som tror på tomten heller.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.