J Jochi skrev:
Josth,, bra förklaring
Många verkar tro att orddelen värmepump i frånluftvärmepump står för gratis energi. Det är sant men en frånluftvärmepump har bara 0,35 l/s och kvm att hämta värme ur. Resten täcks av tillsatsel
J Josth skrev:
Hej! på papperen du visade i inlägg #5 så är husets värmebehov 12632 W vid DVUT. Det är alldeles för högt för att en frånluftsvärmepump ska vara ett lämpligt val. Blir väldigt mycket körning av el-patronen och många kWh per år. Då är det väldigt mycket bättre att välja bergvärme eller luftvattenvärmepump som kan ge t.ex. 12 kW med kompressorn om man bryr sig om elförbrukningen. Dessutom var siffran ovan för 200 kvm och du har någonstans skrivit att huset numera är 230 kvm och det betyder att värmebehovet borde vara drygt 14.000 W numera. En luftvattenvärmepump har alltid en innedel och en utedel. Med bergvärme slipper man ha en utedel men man får gräva en del istället.
J Jochi skrev:
Josth,, bra förklaring
Många verkar tro att orddelen värmepump i frånluftvärmepump står för gratis energi. Det är sant men en frånluftvärmepump har bara 0,35 l/s och kvm att hämta värme ur. Resten täcks av tillsatsel
Hej och tack, jag köpte en elektronisk cyckelpump och försökte luta den i 15 minuter samtidigt försökte lätta på röda ratten och tomte lite vatten varje gång jag vred ratten. Det gick luta och cyckelpumpen började lukta rök. Trycker är på 0 bar och jag tror Vp går på Elpatronen för det lyser extra värme lampan då och då. Tack
 
Det går ganska snabbt att fylla gummibälgen i expansionskärlet med luft! Du ska inte behöva pumpa så att cykelpumpen blir överhettad. Om trycket är 0 bar trots du pumpar för fullt och säkerhetsventilen är stängd så är det en ganska rejäl läcka någonstans i systemet.
 
Vad visar luftpumpens tryckmätare, den går upp mot max vid gång och vid stopp blir det noll igen.
Ingen luft i kärlet, blåsan har klistrat fast invärtes, i bland omöjligt att få loss den. Köp ett nytt kärl och byt, då blir det nog bra.
 
J jonaserik skrev:
Vad visar luftpumpens tryckmätare, den går upp mot max vid gång och vid stopp blir det noll igen.
Ingen luft i kärlet, blåsan har klistrat fast invärtes, i bland omöjligt att få loss den. Köp ett nytt kärl och byt, då
J jonaserik skrev:
Vad visar luftpumpens tryckmätare, den går upp mot max vid gång och vid stopp blir det noll igen.
Ingen luft i kärlet, blåsan har klistrat fast invärtes, i bland omöjligt att få loss den. Köp ett nytt kärl och byt, då blir det nog bra.
Hej På er och hoppas ni har det bra. Jag fick bara ett offert på 140230 kr för Mitsubishi . Jag vill gärn veta om den passar vårt hus och har bra värde i storlek 10kw,Pdedign10kw,scop3,7,cop vvs3, 200l tank,passar 250m2 hus.. Leveranstiden 12-16 veckor och vi kan bor hos dotter men huset kanske skadas av kylan.Den gamla fungerar nu fast larmer fel och tycket 0 02 och slutade droppa.Tack
 
  • Webbsida visar Mitsubishi Electric luft-vattenvärmepump och bufferttank med priser, beskrivning och 'Visa mer'-knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Ja Mitsubishi Electric är ett helt okej fabrikat med 5 års garanti men jag tycker de föreslår en storlek för liten värmepump. Jag anser det borde vara Ecodan SWM120 som passar: https://www.polarpumpen.se/varmepum...-swm120-ecodan-luft-vattenvarmepump/p-1215453 Du har tidigare skrivit att huset nu är ca 230 kvm och från början innan utbyggnaden var specat värmebehov 12632 W och ni vill dessutom ha extra varmt inomhus. Även Zubadan-modellen SHWM100 skulle nog passa eftersom de har lite högre effekt när det är kallt ute: https://www.polarpumpen.se/varmepum...hwm100-zubadan-luft-vattenvarmepump/p-1215455

En annan fördel är att det går att välja till en 300 l varmvattenberedare istället för standard 200 l om ni förbrukar mycket varmvatten. Kan inte se prisskillnaden tyvärr.
 
J Josth skrev:
Hej! Ja Mitsubishi Electric är ett helt okej fabrikat med 5 års garanti men jag tycker de föreslår en storlek för liten värmepump. Jag anser det borde vara Ecodan SWM120 som passar: [länk] Du har tidigare skrivit att huset nu är ca 230 kvm och från början innan utbyggnaden var specat värmebehov 12632 W och ni vill dessutom ha extra varmt inomhus. Även Zubadan-modellen SHWM100 skulle nog passa eftersom de har lite högre effekt när det är kallt ute: [länk]

En annan fördel är att det går att välja till en 300 l varmvattenberedare istället för standard 200 l om ni förbrukar mycket varmvatten. Kan inte se prisskillnaden tyvärr.
Hej och tack så vår värmebehovet ca13000 kv ! Är det fel att ha större Vp? . Det är svårt med leverans till vinter. Vår Vp gå på elpatron 6,5 w och vad kostar det att användar elpatronen per dygn och räcka värme huset under vinter? .tack
 
Ja precis räkna med att huset behöver drygt 13000 W när det är som allra kallast. SWM120 klarar då att ge ca 10000 W värme så en del måste el-patronen också bidra med men det blir ändå väldigt lite el-patron sett på helåret då de kallaste perioderna är få och korta. Såg du att Polarpumpen har SWM120 i lager? "Lagervara - Levereras normalt inom 3-5 vardagar." Har man tur går allt bra när man köper från Polarpumpen men det kan också bli väldigt struligt om något går fel. Extra cirkulationspump för golvvärmen och kanalfläkt för ventilationen får du nog ta direkt med installatören.

Måste räkna lite innan jag kan säga hur många kWh det går åt i vinter.

Edit: Om ni inte har någon värmepump alls i huset utan bara en elpanna så uppskattar jag att totala årsförbrukningen kommer att öka till ca 45000 kWh varav drygt 2/3 på vinterhalvåret.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ja precis räkna med att huset behöver drygt 13000 W när det är som allra kallast. SWM120 klarar då att ge ca 10000 W värme så en del måste el-patronen också bidra med men det blir ändå väldigt lite el-patron sett på helåret då de kallaste perioderna är få och korta. Såg du att Polarpumpen har SWM120 i lager? "Lagervara - Levereras normalt inom 3-5 vardagar." Har man tur går allt bra när man köper från Polarpumpen men det kan också bli väldigt struligt om något går fel. Extra cirkulationspump för golvvärmen och kanalfläkt för ventilationen får du nog ta direkt med installatören.

Måste räkna lite innan jag kan säga hur många kWh det går åt i vinter.

Edit: Om ni inte har någon värmepump alls i huset utan bara en elpanna så uppskattar jag att totala årsförbrukningen kommer att öka till ca 45000 kWh varav drygt 2/3 på vinterhalvåret.
Hej, Nu ringde en person från huddinge maskin och föreslår kolla Vp fört om gå repetera annars byta till Ivt vp och jag bad ge mig lite tid och återkomma. Vad tycker ni tack
 
Inte värt att lägga så mycket pengar i felsökning på en gammal CE65. Är det läckage på tanken är det helt kört. Fråga om ett fast pris på felsökning i så fall om du vill ha det. Sedan kan de ju gärna också få lämna en kostnadsfri offert på någon IVT-modell som de föreslår.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
En annan luftvattenvärmepump som också är intressant till ditt hus är Thermia Athena 14 H: [länk] Ser att Thermia har två återförsäljare ungefär mitt i Huddinge och två servicecenters på södra sidan av stan: [länk]

Här en annan firma i Segeltorp som jobbar med NIBE och Daikin vilka båda har bra luftvattenvärmepumpar: [länk]
Hej josth tack för informationen. Jag missade något viktig i din inlägg kl10,45 och vill hörna veta vad menas
Extra cirkulationspump för golvvärmen och kanalfläkt för ventilationen får du nog ta direkt med installatören. Tack
 
Hej! Jo eftersom vi sett att du har ett mycket stort hus och inga cirkulationspumpar på golvvärmefördelarna så måste värmepumpens cirkulationspump sköta all cirkulation och det orkar den normalt inte. Golvvärme kräver ett mycket högt flöde. Då kan man antingen byta till en mycket kraftigare cirkulationspump eller, kanske enklast(?), komplettera med en extra cirkulationspump. Det är endast NIBE VVM500 som jag har sett verkar ha en tillräckligt kraftig inbyggd cirkulationspump.

När man ersätter en frånluftsvärmepump med en luftvattenvärmepump eller bergvärme så måste man lösa ventilationen i huset på något sätt. Enklast är en enkel modern kanalfläkt med varvtalsstyrning ovanför värmepumpen. Man kan vira in den i några ljuddämpningsmattor och använda packremmar från Biltema om man tycker den surrar mycket.
 
J Josth skrev:
Hej! Jo eftersom vi sett att du har ett mycket stort hus och inga cirkulationspumpar på golvvärmefördelarna så måste värmepumpens cirkulationspump sköta all cirkulation och det orkar den normalt inte. Golvvärme kräver ett mycket högt flöde. Då kan man antingen byta till en mycket kraftigare cirkulationspump eller, kanske enklast(?), komplettera med en extra cirkulationspump. Det är endast NIBE VVM500 som jag har sett verkar ha en tillräckligt kraftig inbyggd cirkulationspump.

När man ersätter en frånluftsvärmepump med en luftvattenvärmepump eller bergvärme så måste man lösa ventilationen i huset på något sätt. Enklast är en enkel modern kanalfläkt med varvtalsstyrning ovanför värmepumpen. Man kan vira in den i några ljuddämpningsmattor och använda packremmar från Biltema om man tycker
J Josth skrev:
Hej! Jo eftersom vi sett att du har ett mycket stort hus och inga cirkulationspumpar på golvvärmefördelarna så måste värmepumpens cirkulationspump sköta all cirkulation och det orkar den normalt inte. Golvvärme kräver ett mycket högt flöde. Då kan man antingen byta till en mycket kraftigare cirkulationspump eller, kanske enklast(?), komplettera med en extra cirkulationspump. Det är endast NIBE VVM500 som jag har sett verkar ha en tillräckligt kraftig inbyggd cirkulationspump.

När man ersätter en frånluftsvärmepump med en luftvattenvärmepump eller bergvärme så måste man lösa ventilationen i huset på något sätt. Enklast är en enkel modern kanalfläkt med varvtalsstyrning ovanför värmepumpen. Man kan vira in den i några ljuddämpningsmattor och använda packremmar från Biltema om man tycker den surrar mycket.
Hej, idag fick vi ett offert på Thermia Itec Eco Totsl EQ inomhusdel, och Thermia Itec Eco8 utomhusdel. Standard installationen pris total ? kr, / komplett installation tillkommer ?kr. Tillval montage av frånluftsfläkt och magnetitfilterinstallstion,serviceavgift 3år ? kr. Det blir dyr.
 
Bra att ni får in offerter men en 8 kW modell är alldeles för klen till ert hus! Itec Eco 8 ger bara 6310 W vid -15 °C. Värmebehovet i huset ligger på över 13000 W vid -15 °C. Ni bör absolut ha en värmepump som orkar ge ca 9000 - 10000 W vid -15 °C anser jag. Då bör värmepumpen klara värmen i huset ner till ca -8 till -10 °C utan att köra med el-patronen.

Edit: Ser att Itec Eco 12 ger 10600 W vid -15 °C så den skulle passa väldigt bra.
 
J Josth skrev:
Bra att ni får in offerter men en 8 kW modell är alldeles för klen till ert hus! Itec Eco 8 ger bara 6310 W vid -15 °C. Värmebehovet i huset ligger på över 13000 W vid -15 °C. Ni bör absolut ha en värmepump som orkar ge ca 9000 - 10000 W vid -15 °C anser jag. Då bör värmepumpen klara värmen i huset ner till ca -8 till -10 °C utan att köra med el-patronen.

Edit: Ser att Itec Eco 12 ger 10600 W vid -15 °C så den skulle passa väldigt bra.
Hej och
J Josth skrev:
Bra att ni får in offerter men en 8 kW modell är alldeles för klen till ert hus! Itec Eco 8 ger bara 6310 W vid -15 °C. Värmebehovet i huset ligger på över 13000 W vid -15 °C. Ni bör absolut ha en värmepump som orkar ge ca 9000 - 10000 W vid -15 °C anser jag. Då bör värmepumpen klara värmen i huset ner till ca -8 till -10 °C utan att köra med el-patronen.

Edit: Ser att Itec Eco 12 ger 10600 W vid -15 °C så den skulle passa väldigt bra.
Hej, vi fick offerter på luftvatten
VP IVT Air -X 413 och utedel IVT Airmodul E15.

Vi fick frånluft Nibe S735 som ger 12359kw/år. och
l
uftvatten Nibe F2120-16Kw + VVMs325 och Nibe är mycket dyrare. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.