Har du skriftligt på att ursprungspriset var 25 000kr? Betala då in 25 + 15% och bestrid resten och avvakta vad firman gör.
 
E
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du skriftligt på att ursprungspriset var 25 000kr? Betala då in 25 + 15% och bestrid resten och avvakta vad firman gör.
3 sidor. Men Jonatan den Sjuttionionde orkade inte läsa.

25. Kostade det att laga felet. Nu. Tillväga beställde tråd makaren någon slags dränering arbete också. Pris uppgift: kostar inte så mycket.

Detta ger 25+25+15%. I en dom stol.
 
MTH23 MTH23 skrev:
Såhär blev det: jag skrev till chefen att jag betalar för tre arbetsdagar och en och en halv transport, inte två. Det skulle innebära att kostnaden blev cirka 60.000. Han anser att jag ska betala för fyra dagar och två transporter vilket landar på cirka 76.000. Ska jag acceptera eller ska jag gå till domstol? Känner lite att jag borde vara ett svin och bestrida hela fakturan och chansa på att komma undan med 25.000 plus 15% i extra tillägg. Han kommer aldrig kunna bevisa att han informerat mig om hur stor kostnaden skulle bli, inte ens hans grävmaskinister som jobbade trodde att det skulle ta så lång tid. Ett möjligt utfall är att jag ska betala vad som är skäligt för ett sånt arbete. Vad säger ni som är insatta i grävarbeten?
Nej, stå fast vid ditt erbjudande. Han är inte korkad, han vet att han sannolikt skulle få ännu mindre om det blev rättssak av det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du skriftligt på att ursprungspriset var 25 000kr? Betala då in 25 + 15% och bestrid resten och avvakta vad firman gör.
Det jag har är ett sms jag skickade till min sambo efter mitt samtal med chefen, innan de kom för att påbörja arbetet där jag skrev att det skulle kosta runt 25.000.

Har även spelat in ett samtal när jag pratade med chefen efter att jag fått fakturan där jag nämner att han hade sagt 25.000 och hans svar var i princip att det där gällde bara första besöket och jag borde fattat att det skulle blivit dyrare pga det regnade och pga kommunen inte skulle gräva den där sista metern från min tomt till ventilen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
3 sidor. Men Jonatan den Sjuttionionde orkade inte läsa.

25. Kostade det att laga felet. Nu. Tillväga beställde tråd makaren någon slags dränering arbete också. Pris uppgift: kostar inte så mycket.

Detta ger 25+25+15%. I en dom stol.
Ingen dränering, byte av avloppsröret.
 
E
B Bästerortarn skrev:
Nej, stå fast vid ditt erbjudande. Han är inte korkad, han vet att han sannolikt skulle få ännu mindre om det blev rättssak av det.
Det handlar knappast om pengarna för det en skilda fallet. Det är nog mer en princip sak. Att driva före tag och göra jobb som går minus är ingen bra affär.

För att beställare är ivrig. Har problem. Vill hitta snabb lösning. Och passa på att fixa annat sam tidigt. Under semester tider.

Det är ganska små pengar för bägge parter. Det är pro centen Jåcke.

Det är lätt att skriva på ett forum. Men kompromissar man inte så kan man ha köpt sig billiga problem.

Men en diskussion på plats med chefen ska lösa det hela. Vill hen inte komma ut. Ja, då e npgot konstigt.

Tele fån kan och så funka.
 
E
MTH23 MTH23 skrev:
Ingen dränering, byte av avloppsröret.
Jo. Dränering arbete.

-Sedan snackade vi om dränering osv. Eftersom avloppsröret ligger nära vattenledningen så passade jag på att byta även det röret också. Ingen större kostnad enligt chefen.
 
MTH23 MTH23 skrev:
Det jag har är ett sms jag skickade till min sambo efter mitt samtal med chefen, innan de kom för att påbörja arbetet där jag skrev att det skulle kosta runt 25.000.

Har även spelat in ett samtal när jag pratade med chefen efter att jag fått fakturan där jag nämner att han hade sagt 25.000 och hans svar var i princip att det där gällde bara första besöket och jag borde fattat att det skulle blivit dyrare pga det regnade och pga kommunen inte skulle gräva den där sista metern från min tomt till ventilen.
Vill du gå vidare och inte har några tilläggsarbeten så tycker jag att du har bra läge enligt konsumenttjänstlagen. Han skulle ha underrättat dig om att det blir dyrare och höra hur du vill göra. Att i efterhand säga ”du borde insett” är ju en bekräftelse på att han inte informerat om att det blev dyrare än du från början räknat med. Var rädd om inspelningen, det är där du kan bevisa det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Vill du gå vidare och inte har några tilläggsarbeten så tycker jag att du har bra läge enligt konsumenttjänstlagen. Han skulle ha underrättat dig om att det blir dyrare och höra hur du vill göra. Att i efterhand säga ”du borde insett” är ju en bekräftelse på att han inte informerat om att det blev dyrare än du från början räknat med. Var rädd om inspelningen, det är där du kan bevisa det.
Vad menas med tilläggsarbeten?
I samtalet påstår han först att jag visste att arbetet skulle bli mycket större. Saken är att inte ens hans personal visste det, och när jag sa till honom att hans grävmaskinister trodde att de skulle blir klara den tredje dagen så frågade hur många dagar de var där totalt. Han hade ingen aning med andra ord. Och han har aldrig underrättat mig och finns därför inga bevis alls på det. Därför jag tror att i värsta fall kommer domstolen besluta att jag ska betala vad som anses skäligt för ett sånt arbete.
 
MTH23 MTH23 skrev:
Vad menas med tilläggsarbeten?
I samtalet påstår han först att jag visste att arbetet skulle bli mycket större. Saken är att inte ens hans personal visste det, och när jag sa till honom att hans grävmaskinister trodde att de skulle blir klara den tredje dagen så frågade hur många dagar de var där totalt. Han hade ingen aning med andra ord. Och han har aldrig underrättat mig och finns därför inga bevis alls på det. Därför jag tror att i värsta fall kommer domstolen besluta att jag ska betala vad som anses skäligt för ett sånt arbete.
Med tilläggsarbeten menar jag jobb som kommit till efter det första samtalet. Men det svåra är att det inte tycks finnas något dokumenterat. Det är också därför jag tror att ditt inspelade samtal kan vara värdefullt, det är det enda stället (vad jag kan se här i tråden) det finns något dokumenterat. Det visar att fakturan faktiskt är större än vad ni diskuterat då du beställde jobbet. Och att han inte informerat. Men kanske börja med ARN? Kostar ju inget och du får indikation på förutsättningarna att lyckas om du går vidare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E
MTH23 MTH23 skrev:
Vad menas med tilläggsarbeten?
I samtalet påstår han först att jag visste att arbetet skulle bli mycket större. Saken är att inte ens hans personal visste det, och när jag sa till honom att hans grävmaskinister trodde att de skulle blir klara den tredje dagen så frågade hur många dagar de var där totalt. Han hade ingen aning med andra ord. Och han har aldrig underrättat mig och finns därför inga bevis alls på det. Därför jag tror att i värsta fall kommer domstolen besluta att jag ska betala vad som anses skäligt för ett sånt arbete.
Regn kan ställa till med väldigt mycket. Ty värr tror jag dessa var lite amatör mässiga.

Men det går inte bara att trycka på stopp knappen för en pågående grävning. Framför allt hade det inte blivit billigare för dej.

Jag tror det rätta är att lägga sej mellan era bud. Alla miss nöjda. Då var allt korrekt för handlat.
 
  • Gilla
MTH23
  • Laddar…
MTH23 MTH23 skrev:
Tror att killarna försökte gräva under asfalten för att slippa förstöra vägen så att säga. Så det blev mycket handgrävning i onödan och de råkade dessutom paja den vattenledning som går rakt ner från kommunens mark så det sprutade en he del vatten innan de lyckades stänga av den. Antar att det var därför de behövde byta hela också.

Ingen aning egentligen. Men tänker ändå att det kan inte ta tre extra dagar att gräva en extra meter och de borde ändå ha informerat mig om arbetet blev plötsligt betydligt mer omfattande.

Jag vill gärna veta vad som är ett skäligt pris för detta arbete så jag kan förhandla om ett belopp som inte innebär att jag blir mer eller mindre rånad. Hade säkert kunnat få ett fast pris hos någon annan hantverkare och betalat förhoppningsvis mycket mindre. Litade på honom eftersom det var en kompis kompis.
Gräva under asfalten för att INTE förstöra vägen? Jag tror inte vägar fungerar så.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jo. Dränering arbete.

-Sedan snackade vi om dränering osv. Eftersom avloppsröret ligger nära vattenledningen så passade jag på att byta även det röret också. Ingen större kostnad enligt chefe
S Simsgrodan skrev:
Med tilläggsarbeten menar jag jobb som kommit till efter det första samtalet. Men det svåra är att det inte tycks finnas något dokumenterat. Det är också därför jag tror att ditt inspelade samtal kan vara värdefullt, det är det enda stället (vad jag kan se här i tråden) det finns något dokumenterat. Det visar att fakturan faktiskt är större än vad ni diskuterat då du beställde jobbet. Och att han inte informerat. Men kanske börja med ARN? Kostar ju inget och du får indikation på förutsättningarna att lyckas om du går vidar
S Simsgrodan skrev:
Med tilläggsarbeten menar jag jobb som kommit till efter det första samtalet. Men det svåra är att det inte tycks finnas något dokumenterat. Det är också därför jag tror att ditt inspelade samtal kan vara värdefullt, det är det enda stället (vad jag kan se här i tråden) det finns något dokumenterat. Det visar att fakturan faktiskt är större än vad ni diskuterat då du beställde jobbet. Och att han inte informerat. Men kanske börja med ARN? Kostar ju inget och du får indikation på förutsättningarna att lyckas om du går vidare.
Hur funkar det med ARN? Måste han kontaktas isf? Tänk om de anser att jag ska betala hela fakturan...
 
Nu påstår han att vi hade en överenskommelse om löpande betalning och det finns vittnen till det. Enligt hans jurist är det mitt ansvar att fråga om kostnaderna.

Jag har lyssnat igen på det samtalet jag spelat in efter att ha fått fakturan. Han nämner ingenting om någon överenskommelse. Jag nämner att han hade sagt 25.000 på ett ungefär och hans svar var att jobbet blev mycket större pga 1) kommunen inte gjorde insticket på sin tomt (och han trodde att kommunen skulle stått för den kostnaden, vilket var felaktigt, 2) att det regnade och 3) att de fick komma i två omgångar.

Han vill ha ett svar ikväll eller så gör han en anmälan imorgon. Får lust att strunta i att betala helt. Känner att han var oärlig från början till slut. Han har aldrig underrättat mig det minsta, hans personal trodde dessutom att jobbet skulle ta två dagar till efter semestern, dvs totalt tre. Han nämnde aldrig det minsta om transportkostnaderna.

Lutar mot att jag kommer bestrida hela fakturan så får det bli en rättegång.
 
Vad menar han med anmälan? Vad säger er gemensamma vän?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.