F
H Hylman skrev:
Hej! Jag är helt grön på HA, men började undersöka om det är något för mig i förra veckan. Jag har lyckats installera HA i docker på en synology NAS, och har haft den uppe i några dagar. Jag har lyckats lägga till HACS, Nordpoolintegration och några integrationer till befintliga skrivare mm som dök upp, och lekt runt lite med dashboard för att börja lära mig hur det funkar. Jag har anslutit till den både via webbgränssnittet på [lokal IP]: port 8132, via ssh (Windows Powershell) och via appen från mobilen, och förvånades över hur enkelt det var att komma igång. Allting inom mitt LAN, som går på en ASUS RT-AX58U router.

Men efter fyra dagars upptid kommer jag plötsligt inte åt HA längre någon av vägarna. Jag får bara "connction time out". Jag kan däremot logga in i DSM som vanligt, och Docker visar att homeassistant kör.

Jag har testat att: starta om NAS:en, stängt av brandväggen i Synology DSM (som var aktiverad men hade inga regler inlagda), uppdaterat DSM till senaste versionen. Jag har också testat att pinga routern, men om jag försöker pinga min NAS får jag "Destination host unreachable".

Om någon råkar ha tips på vad detta kan bero på och var jag ska fortsätta felsöka skulle jag bli mycket tacksam.
Osäker på din NAS men antar att den har en terminal eller webbläsare? Kan du nå HA därifrån?
 
Det är en Synology DS216+. Jag har alltså anslutit både via webbläsare till både NAS:ens DSM-webbgränssnitt och HA:s webbgränssnitt, via terminal (Windows Powershell, till HA via ssh) och dessutom till HA via mobilappen. Allt funkade utan någon konfiguration av nätverk eller brandväggar från början, men nu ger alla vägar timeout-meddelande.
 
Ok, tack för spåret med IP-adressen. Det löste sig. Routern säger klart och tydligt under "Network map" att NAS:en har statisk IP xxx.131. Men jag testade sen https://finds.synology.com/ och hittade då istället min NAS på IP xxx.132 och lyckades logga in som vanligt igen. Det verkar som att routern haft en omstart och att något spökar med statisk IP som jag får lösa. Så enkelt var det :) .
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Hur sätter man upp en vettig lagring av historisk data i HA? Jag är definitivt inte intresserad av att spara allt men skulle gärna spara viss data, t.ex. min/max temp per dag på några av temp sensorerna och ha det tillgängligt för att göra grafer och statistik på.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur sätter man upp en vettig lagring av historisk data i HA? Jag är definitivt inte intresserad av att spara allt men skulle gärna spara viss data, t.ex. min/max temp per dag på några av temp sensorerna och ha det tillgängligt för att göra grafer och statistik på.
HA sparar det automagiskt
Long term stats
Du kan sedan locka fram det antingen mha ett apexchart card för att visa direkt i gui:t, eller via influx / grafana add-on.

Enklast är nog att googla
Home assistant statistics
eftersom det finns 1000 & 1 sätt och behov...
 
  • Gilla
Hylman och 2 till
  • Laddar…
Har en elitedesk med ssd som jag vill köra HA på
Installerade HA för rpi på den disken, måste jag göra om installationen och ta en x86 version eller är det den jag redan har?

Tänkter att jag vill ha en ren HA installation, inga virtuella grejer utan det ska vara som med en rpi om det går?
 
nino nino skrev:
Har en elitedesk med ssd som jag vill köra HA på
Installerade HA för rpi på den disken, måste jag göra om installationen och ta en x86 version eller är det den jag redan har?

Tänkter att jag vill ha en ren HA installation, inga virtuella grejer utan det ska vara som med en rpi om det går?
Raspberry Pi kör Linux men har en ARM processor. Du lär inte kunna starta upp din HA på den maskinen utan behöver installera på nytt. Om du kör docker eller virtuell maskin på Windows kommer inte USB-stickor och annat vara lika lätt att få igång, så en ren Linux vore nog enklast. Din RPi lär väl köra en Debian eller Ubuntu, så tar du motsvarande OS fast för amd64 så kommer det kännas väldigt likt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tänkte att jag vill ha en ren HA installation, inga virtuella grejer utan det ska vara som med en rpi om det går?
Absolut enklast borde vara en ominstallation med rpi-imager och där välja att installera Home Assistant. Jag har aldrig testat detta så jag vet inte om det är "bästa" sättet.

Skärmdump av Raspberry Pi Imager med Home Assistant OS-alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har en elitedesk med ssd som jag vill köra HA på
Installerade HA för rpi på den disken, måste jag göra om installationen och ta en x86 version eller är det den jag redan har?

Tänkter att jag vill ha en ren HA installation, inga virtuella grejer utan det ska vara som med en rpi om det går?
EliteDesk är väl en x86 - Intel eller AMD, dvs en "windowsmaskin", enklast är att då installera generic x86
Generic x86-64
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut enklast borde vara en ominstallation med rpi-imager
Jag läste nog väldigt slarvigt och tolkade "utan det ska vara som med en rpi om det går?" som om du skulle installera på en Raspberry Pi. Du ska nog glömma mitt tidigare råd om rpi-imager när det är en EliteDesk du ska använda. 😳😳😳
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Tror jag har en google backup, är det bara att installera HA, lägga till backup grejen och hämta den och återställa?

Då spelar det ingen roll vilket uttag jag sätter Zigbee stickan heller?
 
J
nino nino skrev:
Tror jag har en google backup, är det bara att installera HA, lägga till backup grejen och hämta den och återställa?

Då spelar det ingen roll vilket uttag jag sätter Zigbee stickan heller?
Exakt. Stickan installerar du innan du återställer. Google backup kan du ju installera på din Rpi innan du börjar på det andra.
 
Å jag som var så taggad att prova sen har jag ingen övergång DisplayPort till skärmens vga och allt har stängt
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Kan du koppla disken till en annan dator så kan du göra precis som du gjorde till Pi:en fast med hårddisk istället för sdkort. Då ska den sen boota och du borde kunna nå den via nätverket direkt för att göra klart installationen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.