Ska inte all energiförbrukning normaliseras? Så om säljaren rent faktiskt gjort av med 10 ton och haft 27 grader inne så ska det normaliseras till vad förbrukningen kanske hade varit om de haft en lägre inomhustemperatur och uppgiven mängd i energideklaration blir kanske helt rimligt 5,5 ton?
 
  • Gilla
Bullen29 och 1 till
  • Laddar…
Jag är ordentligt förvånad över hur många inlägg som totalt missar vad denna tråd verkligen handlar om
(och fråga inte mig utan läs och begrip TS frågeställning istället för att svamla på om olika innetemperaturer, familjekonstellationer och levnadsvanor)
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Detta var en intressant tråd, en magisk uppvisning i killgissningar och ”jag svarar utan att ha läst inlägget jag svarar på”.

Blir bokmärke så jag hittar den när jag behöver visa detta beteende nästa gång 🙄
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Jag är ordentligt förvånad över hur många inlägg som totalt missar vad denna tråd verkligen handlar om
(och fråga inte mig utan läs och begrip TS frågeställning istället för att svamla på om olika innetemperaturer, familjekonstellationer och levnadsvanor)
Nu har du missat en del. Levnadsvanor är av största intresse när det kommer till förbrukningen.

Sen är det så här på bh. trådar har en förmåga att spåra ut
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag vet inte om det kommit upp tidigare i tråden men jag tror inte det efter att ha skummat igenom kommentarerna.

En energideklaration är till för att deklarera en byggnads energiförbrukning, inte en fastighets. Den korrigeras t.ex. efter normalår för att jämna ut skillnader i utomhustemperatur, onormalt hög eller låg inomhustemperatur gör också att värdena räknas om.

Det jag kan föreställa mig har hänt här är att man gjort ett avdrag av totalförbrukningen av pellets för att motsvara uppvärmningen av ett fristående garage som har värmts upp. Om detta skett via en kulvert från pelletsanläggningen, och det dessutom pratats om att värmen inte får strypas för hårt pga frysrisk, kan en betydande värmeförlust ha skett här.

Om detta är fallet vet vi förstås inte, men det är helt korrekt att energiexperten som upprättat deklarationen har dragit av för energi som inte avser byggnaden. Precis likadant görs från elförbrukningen för t.ex. uppvärmning av pooler eller spabad, laddning av elbilar samt hushållsström då detta inte utgör del i byggnadens energibehov.

Driftskostnader är en helt annat sak än energideklarationen. De uppgifter som säljaren angivit i driftskostnaderna ska förstås motsvara hur det verkligen förhållit för säljarna under ett år. Hur det ser ut för TS kan vara en helt annan nivå baserat på dels brukande och dels aktuella inköpspriser på el, pellets osv.

Att detta skulle vara något som TS tjänar på att driva mot säljaren bedömer jag som osannolikt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 9 till
  • Laddar…
Vad sa mäklarens objektsbeskrivning om driftskostnaderna, matchar dom energideklarationen eller loggboken/faktiska kostnader?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
P
T TedM skrev:
Är siffran orimlig så får vi absolut försöka få ner den. Det finns t.ex. ett dåligt isolerat garage som värms upp av husets värmepanna med en stor vattenradiator. Kanske det som är hönshuset. Finns det energi för oss att spara så är ju det bra, det gör vi ju gärna.
Jag tror du har svaret där ,fristående garage i villor brukar inte vara med i uppvärmning och är det ett dåligt isolerat så kan det vara med i tidigare förbrukning då kanske grannen har nån hobby som krävt fullvarmt garage men det räknas inte som normalt att det ingår i normal villa förbrukning.

Kolla om det går att reducera värmen där eller kanske helt stänga av om man kan säkerställa att inget fryser sönder, så stämmer nog förbrukning med verkligheten
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
H Holken147 skrev:
Orkar kanske inte riktigt läsa allt som skrivits, men hur mycket pengar pratar vi om i skillnad från 5,5ton till 8,5ton pellets?
Jag förstår det som att det handlar om ca 7.500:-/år?
Är det så mycket pengar att man vill riva upp himmel och jord? Eller har jag bara missat ngt väsentligt i tråden?
836 kg pellets (1 pall) kostar idag ca 4800. Eftersom det inte finns bulkförråd så är det pallar som gäller. 4 pallar kostar alltså ca 20 000. Eller 1600 per månad, om man så vill.
G Gillar att bygga skrev:
Jag är ordentligt förvånad över hur många inlägg som totalt missar vad denna tråd verkligen handlar om
(och fråga inte mig utan läs och begrip TS frågeställning istället för att svamla på om olika innetemperaturer, familjekonstellationer och levnadsvanor)
Dessa personer är del av valmanskåren.
F Familjen_S skrev:
Vad sa mäklarens objektsbeskrivning om driftskostnaderna, matchar dom energideklarationen eller loggboken/faktiska kostnader?
I objektsbeskrivningen står 17500/år för uppvärmning. Uppenbart orimligt lågt, men jag tog inte så hårt på det för jag visste att pelletspriserna nästan dubblerats sedan 2021. Eftersom jag landade på nästan det dubbla när jag körde dagens pelletspriser så tänkte jag att det bara var så de räknat. Dvs 5,5 ton med priser från 2021, det blir ungefär den summan.
 
T TedM skrev:
Men oavsett uppsåt eller ej så har vi ju fått en felaktig uppgift som vi baserat levnadskalkylen på. Rätt ska vara rätt, och vi måste väl ta ställning till vad vi hade kunnat tänka oss att betala för ett hus med 50% högre uppvärmningskostnader.
För att rätt ska vara rätt så tycker jag du ska fokusera på att säljaren verkar ha uppgivit en felaktig förbruking av pellets för perioden eftersom deras egna "loggbok" i källaren motsäger den uppgivna siffran.

Meddela säljaren att ni är missnöjda och se vad de har att säga. Människor kan göra fel, både när de skriver ner på papper hur mycket säckar de har använt eller ifall de har missat en eller två fakturor när de har räknat ihop. Att du ser felet ifrån anteckningar i "loggbok" betyder inte att de med avsikt har gett fel uppgifter.

Samtidigt så meddelar du säljaren att du låter det gå ett år eller två så att du vet vilken vilken faktiskt förbrukning ni landar på. Gör alla åtgärder ni kan för att minska er energiåtgång. Har du tur och är bra på att "leva" energieffektivt så landar ni på något som minskar den pelletsåtgång som föregående ägare har haft enligt loggboken. Fokusera på det postiva, planera för framtiden och njut av huset som ni köpt.

Att få rätt rent juridiskt kommer bara skapa en konflikt och "göda" de jurister som blir involverade.

T TedM skrev:
7684 kWh el.” Hushållsel angavs till 5700kWh, oklart vart mellanskillnaden tagit vägen.
Mellanskillnaden kan var elförbrukning för pelletsuppvärmningen?
 
TEkman TEkman skrev:
Mellanskillnaden kan var elförbrukning för pelletsuppvärmningen?
Så mycket el drar inte en pelletsanläggning som den mellanskillnaden.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Detta var en intressant tråd, en magisk uppvisning i killgissningar och ”jag svarar utan att ha läst inlägget jag svarar på”.

Blir bokmärke så jag hittar den när jag behöver visa detta beteende nästa gång 🙄
Men är inte nästan alla trådar i sådana här frågor som du säger, killgissningar. Eftersom du själv vet bättre varför bidrar du inte själv?
Men med den inställningen, så kanske inte forum är ditt ställe å vara på? Alla är välkomna här
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men är inte nästan alla trådar i sådana här frågor som du säger, killgissningar. Eftersom du själv vet bättre varför bidrar du inte själv?
Men med den inställningen, så kanske inte forum är ditt ställe å vara på? Alla är välkomna här
Jag har i vart fall läst alla inlägg innan jag svarar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Familjen_S skrev:
Vad sa mäklarens objektsbeskrivning om driftskostnaderna, matchar dom energideklarationen eller loggboken/faktiska kostnader?
Jag är tämligen säker på att mäklaren använder ed som källa

Om du tittar på ett hus och det kommer fram att mäklaren istället för att välja ed använder man säljarens loggbok. Tycker du att det känns okej?
Ed är ett proffs som tagit fram baserat på säljarens fakturor. Eller en upphittad loggbok? Som vi inte alls vet hur bra den stämmer
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har i vart fall läst alla inlägg innan jag svarar.
Vill du ha medalj?
Efter att ha läst alla inlägg så känner du att ditt bidrag är att klaga på att det är massa killgissningar i tråden. De som killgissar bidrar till tråden. Lite mer än dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill du ha medalj?
Efter att ha läst alla inlägg så känner du att ditt bidrag är att klaga på att det är massa killgissningar i tråden. De som killgissar bidrar till tråden. Lite mer än dig.
Vi kan dela på medaljen, dina senaste inlägg bidrar verkligen 😉

Men nej, killgissningar som framställs som absolut sanning är motsatsen till att bidra. Och klaga över tråden, tvärt om, jag berömde ju den och kommer att använda den i mitt liv framöver. Det känns inte som ensidigt klagande. Men det är ju kanske bara jag.
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.