T Tvåmas skrev:
Om någon nu är intresserad så är den nya bergvärmepumpen installerad. Det blev en Thermia Atlas 3-12 kW med ett nytt parallellkopplat borrhål på ytterligare 110 m (gamla var 140 m).

Svårt att ge några besked på hur den fungerar då det varit varmt sen den installarets men får återkomma till det.

Var lite intresserad av att installera någon typ av elmätare till den för att aktivt kunna följa hur många kwh den drar. Vad ska man satsa på, gärna någon uppkopplad variant? Kör Enegic Monitor One idag med lastbalansering till laddboxen som man ju kan följa enkelt. Finns som sagt något liknande till bergvärmepumpen som ni vet om?
Jag fick en atlas 3-12 kW i slutet av januari, bytte en 25 år gammal ivt.
Har inte satt pumpen på mätare än, blir i samband med kommande centralbyte, blir en garo mätare utan smarta funktioner. En för pumpen, en för huset.
I januari förbrukade huset 1900 kWh, februari 1200 kWh och mars ca 1100 kWh, dvs total förbrukning. Februari hade något lägre medeltemp än januari. Pumpen har hittills kört ca en timme elspets, det var vid installationen. Stockholm, 150+55 m2 uppvärmt, byggår 1914, ej tilläggsisolerat men isolerruta på originalfönster. Har rejäla radiatorer från byggåret, vid -5 hade jag typ 40 grader framledning för att hålla 20 grader. Kompletterade med raddar i källaren för det var max 10 grader på gamla pumpens tid. Min kalkyl var att största delen av värmen kommer huset tillgodo.
Nu på sommaren ligger jag på knappt 400 kWh, varmvatten & hushållsel. Jobba hemma förbrukar en bra bit mer än att vara på kontoret. Borrhålet är 140 m, berg kommer direkt. KB in är minusgrader, pumpen justerar ned effekten när KB in blir för låg, i vintras var den dock några grader ifrån. Får se hur det blir nu.
Funderade också på att kompletteringsborra men det får jag utvärdera 2024. Alternativet kan vara att byta ut torvisoleringen på vinden mot träfiber, dvs minska husets energiförbrukning och på så sätt minska belastningen på hålet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
Har sedan slutet september haft en Shelly 3EM PRO installerad för att kunna mäta förbrukningen på bergvärmepumpen separat. Har för okt-dec haft nedan förbrukning totalt i huset och för pumpen i sig (elbilsladdningen borträknat).Är förbrukningen för pumpen normal?

Oktober: totalt 1067 kwh - pump 665 kwh (0 timmar tillsats 1 och 2 enligt Thermia-appen)
November: totalt 1474 kwh - pump 1110 kwh (2 timmar tillsats 1 och 2 timmar tillsats 2 enligt Thermia-appen)
December: totalt 1833 kwh - pump 1380 kwh (3 timmar tillsats 1 och 3 timmar tillsats 2 enligt Thermia-appen)

Bor i SE3 - Västra Götaland.

Pumpen inställd på 20 grader. 168+112 m2. Gammalt hus från 1947 så relativt oisolerat.
 
T Tvåmas skrev:
Har sedan slutet september haft en Shelly 3EM PRO installerad för att kunna mäta förbrukningen på bergvärmepumpen separat. Har för okt-dec haft nedan förbrukning totalt i huset och för pumpen i sig (elbilsladdningen borträknat).Är förbrukningen för pumpen normal?

Oktober: totalt 1067 kwh - pump 665 kwh (0 timmar tillsats 1 och 2 enligt Thermia-appen)
November: totalt 1474 kwh - pump 1110 kwh (2 timmar tillsats 1 och 2 timmar tillsats 2 enligt Thermia-appen)
December: totalt 1833 kwh - pump 1380 kwh (3 timmar tillsats 1 och 3 timmar tillsats 2 enligt Thermia-appen)

Bor i SE3 - Västra Götaland.

Pumpen inställd på 20 grader. 168+112 m2. Gammalt hus från 1947 så relativt oisolerat.
Jag tycker att det låter bra med ett sådant hus du beskriver, jag har liknande ytor och ingen mer isolering än en tunn skiva asfaboard och ligger betydligt högre i förbrukning på min Nibe s1255-12.
 
T Tvåmas skrev:
Har sedan slutet september haft en Shelly 3EM PRO installerad för att kunna mäta förbrukningen på bergvärmepumpen separat. Har för okt-dec haft nedan förbrukning totalt i huset och för pumpen i sig (elbilsladdningen borträknat).Är förbrukningen för pumpen normal?

Oktober: totalt 1067 kwh - pump 665 kwh (0 timmar tillsats 1 och 2 enligt Thermia-appen)
November: totalt 1474 kwh - pump 1110 kwh (2 timmar tillsats 1 och 2 timmar tillsats 2 enligt Thermia-appen)
December: totalt 1833 kwh - pump 1380 kwh (3 timmar tillsats 1 och 3 timmar tillsats 2 enligt Thermia-appen)

Bor i SE3 - Västra Götaland.

Pumpen inställd på 20 grader. 168+112 m2. Gammalt hus från 1947 så relativt oisolerat.
Själv bor jag i Östergötland, och med liknande förutsättningar som du. Hus från 50-talet, osv. Har en Geo 612 installerad sedan ett år tillbaka och min kompressor har dragit 30% än din. Det kan ju ha varit kallare här, vem vet? Men jag tror att jag fortfarande lider av ett borrhål som fick gå rätt kallt innan bytet av pump.
 
Tack för svaren, då känns det som den ligger ganska normalt. Ville dubbelkolla i och med att man har parallellkopplat två hål (ett gammalt och ett nytt) så den inte går med för mycket tillskott eller för hög förbrukning.
 
T Tvåmas skrev:
Tack för svaren, då känns det som den ligger ganska normalt. Ville dubbelkolla i och med att man har parallellkopplat två hål (ett gammalt och ett nytt) så den inte går med för mycket tillskott eller för hög förbrukning.
Även jag har parallellkopplade hål numera, men det gamla var rejält kallt det känns som om det behöver lite mer tid på sig att bli varmt igen.
 
T Tvåmas skrev:
Tack för svaren, då känns det som den ligger ganska normalt. Ville dubbelkolla i och med att man har parallellkopplat två hål (ett gammalt och ett nytt) så den inte går med för mycket tillskott eller för hög förbrukning.
Hur djupa är dina hål?
 
Det gamla är på 140 m och det nya på 110 m så totalt 250 m
B bjorsi skrev:
Hur djupa är dina hål?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Tvåmas skrev:
Det gamla är på 140 m och det nya på 110 m så totalt 250 m
Vad fick du betala för det nya hålet?
 
Hej! Kapar lite då jag inte får riktigt svar på vad ska jag titta på för att kunna räkna hem ett eventuellt nytt borrhål vid ny bergvärmepump, vad är det man ska räkna på för att se om det är värt investeringen?
Mvh Stefan
 
B
@Steffe80 Skapa en ny tråd, och fyll på med relevant info så får du säkert hjälp
 
S Steffe80 skrev:
Hej! Kapar lite då jag inte får riktigt svar på vad ska jag titta på för att kunna räkna hem ett eventuellt nytt borrhål vid ny bergvärmepump, vad är det man ska räkna på för att se om det är värt investeringen?
Mvh Stefan
Exempel En VP på 9 kW dividera med 3 , saldot X 2 = 6 kW , det är vad du ska ta ur ett hål, Så 6000/ 30 W blir då 6000 / 30 W som är en max att ta från hålet (är vad som ska räknas med) summa meter hål = 200 meter. Går man över 30 W meter hål så kan det bli bra kallt i hålet och går VP konstant så kan hålet frysa dom första 5 - 10 metrarna. Dom sista 3 kW är elvärme i kompressorn och kommer tillgodo som värme.
 
J jonaserik skrev:
Exempel En VP på 9 kW dividera med 3 , saldot X 2 = 6 kW , det är vad du ska ta ur ett hål, Så 6000/ 30 W blir då 6000 / 30 W som är en max att ta från hålet (är vad som ska räknas med) summa meter hål = 200 meter. Går man över 30 W meter hål så kan det bli bra kallt i hålet och går VP konstant så kan hålet frysa dom första 5 - 10 metrarna. Dom sista 3 kW är elvärme i kompressorn och kommer tillgodo som värme.
Okej, vart kommer 30W/M ifrån?
Men det jag undrar mest är, om jag verkligen tjänar in en investering på 70-100K på el, för det är väll där själva besparingen ligger, å då är ju frågan om det blir tillräckligt med kWh på pumpens livslängd För att det ska vara värt investeringen i ett nytt hål, eller om man ska nöja sig med det man får ut från den nya pumpen.
 
S Steffe80 skrev:
Okej, vart kommer 30W/M ifrån?
Men det jag undrar mest är, om jag verkligen tjänar in en investering på 70-100K på el, för det är väll där själva besparingen ligger, å då är ju frågan om det blir tillräckligt med kWh på pumpens livslängd För att det ska vara värt investeringen i ett nytt hål, eller om man ska nöja sig med det man får ut från den nya pumpen.
70k på 20 år är 3500 kr/år. Om du sparar mer än 2000 kWh per år är det värt det. Sparar du lika mycket eller mindre är det inte värt det.

Hänsyn ej tagen till avkastningskrav, alternativa placeringar, inflation eller elprisets utveckling.

Kommer el bli billigare de närmaste 10 åren? Troligtvis inte, snarare dyrare då efterfrågan ökar mer än utbudet. Men jag hoppas jag har fel.
 
  • Gilla
Steffe80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.