TRJBerg
L lob skrev:
Båda länkarna fungerar bra. Eftersom du har med mig som citering kan du förtydliga kopplingen till det jag skrev?
Mvh/LOB
Tyckte min citering från rapporten var tydlig.
Den visar att temperaturen nere i borrhålet inte påverkas av vädret på kort sikt.
 
R Rollerörkrök skrev:
Ja just det.Vårt hus har luftburen värme,blåser ut under alla fönster.Han som byggde huset har dragit ner frånluften till torpargrunden.Där blåser den genom alla utrymmen och sen ut till en före detta förångarpaket som sitter i ytterväggen från en tidigare luftvärmepump,en gammal Honeywell.Denna förångare har jag lödat om kopparrören till lite grövre anslutning (15 mm) och kopplat detta som en By-passledning enligt Nibes ide med återvinning.Det uppvärmda går i ledningen ner i borrhålet.Det går ju även att använda denna ide för aktiv kyla sommartid.Tänkt göra så men borrhålet är ju snart uppe i 18 gr.när det är varmt ute.Då blir det ingen direkt kyleffekt.Vi har 151 m aktivt borrhål.Vattenytan 11 m ner.Jag tar även ut vårt bevattningsvatten därifrån med en 50 mm i diameter sänkpump.
Vart någonstans i den lösningen värms tilluften?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tyckte min citering från rapporten var tydlig.
Den visar att temperaturen nere i borrhålet inte påverkas av vädret på kort sikt.
Men bilderna från min pumps historik motsäger väl det eller? När utomhustemperaturen minskar mitt energibehov så blir temperaturen på KB-in högre eller missuppfattar jag något här?
 
H hakan_o skrev:
Jag tänker som så att det är inte så stor skillnad mot haven. Ju djupare ner du kommer i havsdjupet så är temperaturen mer konstant och ändrar sig inte för tillfälliga ändringar i det som är ovanför vattenytan.
Men den temperaturen som är högre upp i ytskiktet och som påverkas av svängningar i lufttemperaturen är ju också med och påverkar KB-temperaturen. Det går ju inte att komma ifrån.
Fast ovanpå mitt ytskikt har jag 50-60 cm snö som borde minska fluktuationer ytskiktets temperatur. Iofs har jag 18 m mellan mina borrhål som delvis snöröjs så där kan det ju ha en viss inverkan. Men jag är inte tvärsäker på något här men att jag tycker att lufttemperaturen INTE borde ändra tempen på köldbäraren. Visst framgår det att jag har bergvärme och inte jordvärme?
Mvh LOB
 
L lob skrev:
Fast ovanpå mitt ytskikt har jag 50-60 cm snö som borde minska fluktuationer ytskiktets temperatur. Iofs har jag 18 m mellan mina borrhål som delvis snöröjs så där kan det ju ha en viss inverkan. Men jag är inte tvärsäker på något här men att jag tycker att lufttemperaturen INTE borde ändra tempen på köldbäraren. Visst framgår det att jag har bergvärme och inte jordvärme?
Mvh LOB
Alltså, temperaturen på KB ändras ju såklart när det är kallt för att energibehovet ökar, dvs du plockar ut mer energi ur berget, ex genom att köra CP snabbare vilket då gör att köldbäraren inte har samma tid på sig att värma upp från berget på nytt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Alltså, temperaturen på KB ändras ju såklart när det är kallt för att energibehovet ökar, dvs du plockar ut mer energi ur berget, ex genom att köra CP snabbare vilket då gör att köldbäraren inte har samma tid på sig att värma upp från berget på nytt.
Aaaaah. Såklart…..
 
TRJBerg
L lob skrev:
Men bilderna från min pumps historik motsäger väl det eller? När utomhustemperaturen minskar mitt energibehov så blir temperaturen på KB-in högre eller missuppfattar jag något här?
Verkar som vi missförstått varandra. Förstås om du tar ut mer värme från borrhålet så sjunker temperaturen på köldbärarvätskan tillfälligt. När du tar ut mindre värme från borrhålet (t ex pga du behöver inte köra bergvärmepumpen så mycket för att det är varmare ute) så hinner borrhålets omgivning värma det så att köldbärarvätskan värms upp.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Finns det nån tumregel för vad KB in på ett ungefär brukar ligga på så här i vintertid?
SE3 och borrhål 190 m har jag för mig.
190 m borrhål är ett.Det viktiga är det som kallas aktivt hål,det vill säga var är vattennivån i borrhålet.Den kan ju vara 40-50m ner.Verkar som du har långt innan slangarna når i vatten.Jag har som jag skrev innan 11 m till vatten och 162 m borrhål.d.v.säga 151 m aktivt hål .Såg när jag kom in att borrhålet höll 8 +.Jag har termometrar på både slangarna till borrhålet och vad återvinningen ger.Ganska intressant.
useless useless skrev:
Vart någonstans i den lösningen värms tilluften?
Luften värms i det gamla luftaggregatet från Honeywell.Gammalt och stort.Jag har lödat om det gamla gasaggregatets gasanslutningar till 15 mm cu-rör. och matar med 22 mm rör.Funkar ganska bra men lite svårreglerat.Man får inte nattsänka,för,tål inte obalans.Jag styr värmen med en extra Shuntreglering som är styrd via app Esbes dyraste utrustning.(Tyvärr har dom tagit bort just den,låg efterfrågan.En extra cirkpump behövs.Har även en 200 l utjämningstank.Styrs via app från Ngenic.Jag har en likadan i min Villavagn med väl tilltagna radaiatorer och Luftv.pump på 12 Kw..Håller 12 gr. där.När jag-vi åker dit så höjer jag till 20,5 gr.2-3 tim. senare är det varmt o skönt:).Förutsätter ju internet där.
 
B
B bjorsi skrev:
Vad är nyttan med acktank, kunna brassa på vid lågt elpris?
Framförallt långa gångtider på värmepumpen, och du kan ha flera kretsar ut, och du har snurr på systemet även när varmvatten görs.
Medel gångtid på minst 30 min… då håller pumpen väldigt länge. På sätt och vis kan det hjälpa lite med Tim-styrt, men det behövs väldigt stora mängder för att kunna köra så du har mer en 1-3h..
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Om någon nu är intresserad så är den nya bergvärmepumpen installerad. Det blev en Thermia Atlas 3-12 kW med ett nytt parallellkopplat borrhål på ytterligare 110 m (gamla var 140 m).

Svårt att ge några besked på hur den fungerar då det varit varmt sen den installarets men får återkomma till det.

Var lite intresserad av att installera någon typ av elmätare till den för att aktivt kunna följa hur många kwh den drar. Vad ska man satsa på, gärna någon uppkopplad variant? Kör Enegic Monitor One idag med lastbalansering till laddboxen som man ju kan följa enkelt. Finns som sagt något liknande till bergvärmepumpen som ni vet om?
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
D
Du kommer
T Tvåmas skrev:
Om någon nu är intresserad så är den nya bergvärmepumpen installerad. Det blev en Thermia Atlas 3-12 kW med ett nytt parallellkopplat borrhål på ytterligare 110 m (gamla var 140 m).

Svårt att ge några besked på hur den fungerar då det varit varmt sen den installarets men får återkomma till det.

Var lite intresserad av att installera någon typ av elmätare till den för att aktivt kunna följa hur många kwh den drar. Vad ska man satsa på, gärna någon uppkopplad variant? Kör Enegic Monitor One idag med lastbalansering till laddboxen som man ju kan följa enkelt. Finns som sagt något liknande till bergvärmepumpen som ni vet om?
Du kommer att märka det på elräkningen. Annars hade man kunnat trä på mätarringar vid installationen.
 
Jag har en Shelly 3em som mätare till bergvärmepumpen. Finns såklart andra som också funkar fint, men då jag har Shelly till annat var det smidigast med allt på samma ställe
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag har en Shelly 3em som mätare till bergvärmepumpen. Finns såklart andra som också funkar fint, men då jag har Shelly till annat var det smidigast med allt på samma ställe
Slår också slag för Shelly 3em kör pro (bättre passform) till min FLVP.
 
Har du en ny central, typ med vippsäkringar i och det får plats, så sätt mätaren i centralen. >Om inte blir det en liten låda efter säkerhetsbrytaren för VP
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Tvåmas skrev:
Om någon nu är intresserad så är den nya bergvärmepumpen installerad. Det blev en Thermia Atlas 3-12 kW med ett nytt parallellkopplat borrhål på ytterligare 110 m (gamla var 140 m).

Svårt att ge några besked på hur den fungerar då det varit varmt sen den installarets men får återkomma till det.

Var lite intresserad av att installera någon typ av elmätare till den för att aktivt kunna följa hur många kwh den drar. Vad ska man satsa på, gärna någon uppkopplad variant? Kör Enegic Monitor One idag med lastbalansering till laddboxen som man ju kan följa enkelt. Finns som sagt något liknande till bergvärmepumpen som ni vet om?
Gjorde liknande resa i vintras, bytte till modern 12kW-pump (av annat märke) och kompletteringsborrade hål som kopplades parallellt. Upplevde stor skillnad från i mars när allt var igång. Sen kanske en del energibesparingar har med hur kallt/varmt det varit jämfört med tidigare år, men på sikt kommer det nog se riktigt bra ut.

Min pump har själv koll på hur mycket energi den konsumerar, är du säker på att din inte har det? Annars kan du få ut sådan info och mycket mer med en dosa från husdata.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.