Claes Sörmland
R Riverground skrev:
Enligt länken i trådstart så anger förarbetena att vad som står i kostnadskalkylen avgör om det är en väsentlig höjning eller inte. Om referensräntan anges till 2% och den idag är 5% och det är hela anledningen till avgiftshöjningen så har jag svårt att se att det skulle ses som en väsentlig höjning.
Jag undrar jag och läste nu propositionen där denna reglering infördes i bostadsrättslagen, Prop. 1990/91: 92

Där tycks lagstiftaren mena (s. 87-88) att den bostadssökande normalt inte ska behöva förvänta sig några väsentliga förändringar i kostnadskalkylen:

Svensk text, troligtvis från en bok eller rapport, med diskussion om ekonomi och bostadsmarknaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare tycks lagstiftaren mena att det inte spelar någon roll om orsaken till de väsentligt högre avgifterna ligger utanför föreningens kontroll eller inte. Jag tänker på att stigande inflation och räntor som ju nu är aktuellt därmed spelar roll för frågan om att kunna frånträda avtalet p g a väsentligt högre avgifter. Lagstiftaren vill inte att köparen ska stå för hela den ekonomiska risken utan den ska delas med föreningen genom denna möjlighet att frånträda avtalet vid väsentligt högre avgifter (s. 92-93):

Svensk text om förhandsavtal för bostadrätt och risker med kostnadsökningar. Juridisk diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://data.riksdagen.se/fil/7C3AFB8A-2BD8-4F67-BDE7-079431B7E699
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar jag och läste nu propositionen där denna reglering infördes i bostadsrättslagen, Prop. 1990/91: 92
Till saken hör att Uggla, som står bakom förhandstecknarna i Västerås, bl.a. var rättssakkunnig på Bostadsdepartementet när denna lag utformades. Så hon om något torde ha koll på intentionerna bakom lagstiftningen. Skall bli synnerligen spännande att följa detta. Mycket som står på spel på båda sidorna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar jag och läste nu propositionen där denna reglering infördes i bostadsrättslagen, Prop. 1990/91: 92

Där tycks lagstiftaren mena (s. 87-88) att den bostadssökande normalt inte ska behöva förvänta sig några väsentliga förändringar i kostnadskalkylen:

[bild]

Vidare tycks lagstiftaren mena att det inte spelar någon roll om orsaken till de väsentligt högre avgifterna ligger utanför föreningens kontroll eller inte. Jag tänker på att stigande inflation och räntor som ju nu är aktuellt därmed spelar roll för frågan om att kunna frånträda avtalet p g a väsentligt högre avgifter. Lagstiftaren vill inte att köparen ska stå för hela den ekonomiska risken utan den ska delas med föreningen genom denna möjlighet att frånträda avtalet vid väsentligt högre avgifter (s. 92-93):

[bild]

[länk]
Bra grävt! Intressant del om kostnadsökningar utanför föreningens kontroll. Även delen om hänsyn till andra medlemmar är intressant, när bara 10-15% av lägenheterna är tecknade.

Svensk text om förhandsavtal och hänsyn till medlemmar i en förening, markerad del av stycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Nu har Idre Mountain Lodges tydligen gjort om ekonomiska planen och delat upp föreningen i 2 föreningar. Avgiften ska ha sänkts något också men det är ändå nånstans runt 85% höjning.
 
Cliffen80 Cliffen80 skrev:
Nu har Idre Mountain Lodges tydligen gjort om ekonomiska planen och delat upp föreningen i 2 föreningar. Avgiften ska ha sänkts något också men det är ändå nånstans runt 85% höjning.
Det borde vara till er fördel, för då är det inte bara en kostnadsökning utan den ekonomiska planen är dessutom rejält förändrad. En del av tryggheten i en bostadsrättsförening är dess storlek.

Det är inget kriterie som gäller för uppsägning (konstigt nog), däremot står det i de stycken Claes Sörmland citerar att köparen inte ska behöva räkna med några väsentliga förändringar.
 
  • Gilla
Cliffen80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.