Vi bygger hus och i kontraktet stod det att stenkista inte ingår, men vanligtvis brukar husleverantören göra en.

Från början har jag varit väldigt frågande och framförallt skeptiskt till att husleverantören ville dra både dränering och takavvattning till samma stenkista. Detta påtalade jag när jag först fick granska ritningarna, där dränering och dagvatten draget till en och samma brunn som sedan leder vidare mot stenkista. Jag har försökt förklara vid varenda tillfälle att vattnet i backen står väldigt högt när det är sen vinter/tidig vår och det är väldigt regnigt. Jag tyckte att det minsta man borde gjora var att göra två stenkistor, en för dagvatten och en för dränering.

Detta tog jag även upp vid tekniskt samråd med kommunen, där hustillverkaren berättade att det löser dom. Under byggets gång talade jag även med grävaren som hustillverkaren hade utsett. Han menade på att han skulle göra en stenkista som fungerade och nästan dumförklarade mig när jag ville diskutera saken.

Nu står det ett hus på tomten och det är inte långt kvar till inflyttning. Stuprören är inte ens inkopplade till brunnen som tar takavvattningen och dränering, men ändå så är vattennivån i marken i höjd med inloppet till stenkistan:
Lodrät brunnsschakt med vatten, reflektioner, orange rör, gröna löv, svagt ljus längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kruka ovanpå svart lock i behållare med cirkulära linjer, några smulor runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer det här att bli ett problem när stuprören väl kopplas in? Dräneringens utlopp i brunnen som ligger vid huset ligger 3 cm över vattenytan i brunnen och det känns ju som att den ligger i riskzonen.

Senaste veckorna har vattennivån legat 30 cm under inloppet i stenkistan. Vid tillverkningen av stenkistan sade grävaren att han gjorde stenkistan på 8 kubik och försökte utforma den med utifrån värsta omständigheterna när det gäller vattnet i marken. När stenkistan gjordes var vattnet betydligt längre ned i backen och det var i juni när det var väldigt regnfattigt. Han menade även på att man med lätthet skulle kunna koppla på dränering och dagvatten från ett garage i framtiden.

Vad bör man göra? Marken har bra genomsläpplighet och är till stor grad sand, marken omkring har dock svårt att göra sig av med vatten och särskilt nu när det regnat så mycket.

Går det att reklamera ett sådant jobb och brukar det finnas någon form av garantier vid arbeten som dessa?
Är min oro helt obefogad?

Det enda som känns bra i det här är att vi valde att höja upp huset ganska rejält. Antagligen(hoppas jag iaf) är det bara husets dränering som kanske kommer stå i vatten vid olika tillfällen.

Tacksam för svar.
 
Redigerat:
namnbyte
Redigerat:
  • Gilla
Gammalbyrå och 3 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Är det där stenkistan i sig, vill jag påstå att dräneringshålen inte på långa vägar räcker till. De små borrhålen täcker inte ens arean av det tillslutande röret.

Kolla t.ex. hur öppen, även om det är en annan konstruktion, biltemas stenkista är
[länk]
Jag har reagerat på detta tidigare. Borrhålen i sig kanske är strax över 12 mm stora, har inte riktigt mätt.

Är som sagt inte jättenöjd med hur det fungerat än så länge, därför tänkte jag försöka få lite input från forumet. Misstänker även att jag ej kommer kunna klaga förrän det är helt driftsatt och stuprören är påkopplade. Då kommer man ju få svart på vitt om hur funktionen är.
 
Be om beräkningarna på kapaciteten.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte ens graderna från borrhålen är avlägsnade med en kniv, de kommer att sätta igen med åren. Detta kan väl inte vara fackmässigt utfört? Eller?
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Claes Sörmland
P P-KAR skrev:
Går det att reklamera ett sådant jobb och brukar det finnas någon form av garantier vid arbeten som dessa?
Är min oro helt obefogad?
Du har tio års reklamationsrätt på stenkistan enligt konsumenttjänstlagen.
 
Z z_bumbi skrev:
Be om beräkningarna på kapaciteten.
Grävaren sa att den är på 8 kubik och att man med lätthet skulle kunna koppla på ett garage i framtiden.
Tyvärr spelar det ju ingen roll om det är 8 kubik, om skiten är fylld med vatten större delen av tiden.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte ens graderna från borrhålen är avlägsnade med en kniv, de kommer att sätta igen med åren. Detta kan väl inte vara fackmässigt utfört? Eller?
Min spontana tanke var att man får försöka ha markduk som ett filter invändigt för att försöka förhindra att hålen ska sättas igen. Men nu verkar ju hela konstruktionen ändå vara kass och jag kommer försöka reklamera hela skiten.

Min besiktningsman som skall göra slutbesiktningen reagerade på att rören sticker in för långt på både brunnen vid huset och eventuellt i stenkistan. Det får inte sticka in så långt att det i framtiden kan göra det svårt att komma åt att rensa.

Jag har gång på gång förklarat hur vattnet är i backen, ändå utför grävare en standard stenkista. Han om någon borde väl försöka göra en lösning som är tillämpbar för omgivningen. Vet utföraren inte med säkerhet vad som är bästa lösningen, bör väl utföraren också inte ta på sig jobbet?

Som mycket annat när det gäller min hustillverkare, har jag klagat på att saker och sagt att vissa saker inte är fackmannamässigt utfört(grova avsteg från monteringsanvisningar osv). Tyvärr blir man då förminskad och får heller inte några svar och avhjälpande av problem. Samtidigt sitter man i en rävsax och vill att ens bygge ska bli klart och att man då får bita i det sura äpplet.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
En stenkista kan ju inte bli bättre än markförhållandena, t ex omgivande marks genomsläpplighet eller årets högsta grundvattenstånd (som normalt inträffar under vintern och då ofta efter snösmältning).

Finns inte förutsättningar för stenkista får man gräva diken, antingen öppna sådana eller täckta sådana och leda bort vattnet från tomten.
 
  • Gilla
brumbjorn och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Vi brukar sätta en pumpbrunn och stenkistan när det är tveksamt med att marken hinner ta emot allt vatten vid höga flöden och högt grundvatten.
Det måste räkna på när man får resultatet av provtagning, mätning av grundvattennivån och använder sunt förnuft.
En variant vi använt vid svåra förhållanden är en regnvatten damm som samlar upp dagvattnet.
Jag anser att man ska man separera dränering och dagvatten så att inte dräneringen översvämmas av dagvattnet om det utförs fack manna mässigt.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
C
P P-KAR skrev:
Grävaren sa att den är på 8 kubik
8 kubik?? Är han på riktigt eller?
Måste vara en rejäl stenkista runt det där då...
Han kanske menar 8 kubik sten...
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En stenkista kan ju inte bli bättre än markförhållandena, t ex omgivande marks genomsläpplighet eller årets högsta grundvattenstånd (som normalt inträffar under vintern och då ofta efter snösmältning).

Finns inte förutsättningar för stenkista får man gräva diken, antingen öppna sådana eller täckta sådana och leda bort vattnet från tomten.
Som sagt:

Jag tog upp detta vid det tekniska samrådet med kommunen. Varpå både projektledare och KA menade att det inte kommer bli några problem. Vi löser det på plats, berättade vår KA då.
(vi var dumma nog att välja KA som husföretaget föreslog. Det var väldigt naivt att tro att han skulle vara opartiskt och på byggherrens sida. Vi har haft stora problem med att kontrollplaner inte skrivs under och att KA ej vill skriva upp någon som helst avvikelse)

Tog upp det med chefen på företaget; han menade på att det inte finns några problem, skulle det bli problem med att det trycker upp vatten baklänges från stenkistan, kommer det på något magiskt sätt komma upp genom stuprören(och rinna över i lössilarna) och inte in i rören för dräneringen? Jag vet inte alls hur hans tankegångar gick där, men på det viset försökte han lugna mig. Både dagvatten och dränering går till samma brunn liksom.

När väl grävaren är där försöker jag förklara saker och ting... Och ja, han säger att jag gärna får ta in någon annan som gräver stenkista, men det lär inte bli billigare än vad han gör det, han har ju ändå grävmaskinen där osv. Jag försöker förklara saker och ting på ett annat sätt, varpå han berättar att jag gärna får låna hans spade och börja gräva om jag inte tror att han kan göra sina saker rätt. Från början var min planering att få grunden på plats och sedan välja en lokal grävare för att göra stenkista, då den lokala grävaren faktiskt vet hur det står till i marken och vattennivåer. Min lokala grävare tar ungefär 800:-/tim och tar inte direkt något betalt för att komma med sin grävmaskin.

C cpalm skrev:
8 kubik?? Är han på riktigt eller?
Måste vara en rejäl stenkista runt det där då...
Han kanske menar 8 kubik sten...
Ja, vad menade han egentligen..? Enligt kontraktet vi skrev på hos husleverantören skall vi få ta del av alla vågkvitton(eller vad det nu heter, kommer inte ihåg).

Vår grävare som beställt gruset till stenkistan och grunden ser ut som ett frågetecken när jag säger att jag vill ha dessa. Han menar på att det var längesen man höll på med sånt och att det typ var första gången han blev tillfrågad om dessa. Han har gett oss dom flesta, men vi saknar nog fortfarande kvitton för 3 lass eller så.

Har själv jobbat inom betongindustrin och vet att dessa kvitton brukar lämnas för varje lass som vi beställer och som har lastats av.
wildeside wildeside skrev:
Vi brukar sätta en pumpbrunn och stenkistan när det är tveksamt med att marken hinner ta emot allt vatten vid höga flöden och högt grundvatten.
Det måste räkna på när man får resultatet av provtagning, mätning av grundvattennivån och använder sunt förnuft.
En variant vi använt vid svåra förhållanden är en regnvatten damm som samlar upp dagvattnet.
Jag anser att man ska man separera dränering och dagvatten så att inte dräneringen översvämmas av dagvattnet om det utförs fack manna mässigt.
Jobbar du med sånt här? Det känns som att jag behöver ha goda råd framöver om utformning osv.
Hur brukar du/ni resonera när ni gjort en tjänst hos kund och det blir som i mitt fall? Kommer ni och gör om utan att tjafsa?

Överallt står det att man ska separera dränering och dagvatten. Har påtalat detta många gånger till flertalet, allt från projekteringen av VA, hustillverkare och även KA. Ingen har brytt sig ett skit för att förhindra framtida problem(som visar sig redan nu).


Trodde att vår husleverantör var bättre, tydligen är dom Skaraborgs största hustillverkare... Varit verksamma i över 20 år.
Men allting hos denna hustillverkare känns amatörmässigt, dåliga planlösningar och billiga lösningar vid tillverkningen, på kontoret finns det folk med olika befattningar, men allting går via chefen ändå. Dom fakturerar innan arbetena är klara och verkar inte veta hur tidplaner hålls. Inget att undra på att det är rörigt när allting verkar hänga på en person.
 
Redigerat:
  • Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
E
P P-KAR skrev:
Som sagt:

Jag tog upp detta vid det tekniska samrådet med kommunen. Varpå både projektledare och KA menade att det inte kommer bli några problem. Vi löser det på plats, berättade vår KA då.
(vi var dumma nog att välja KA som husföretaget föreslog. Det var väldigt naivt att tro att han skulle vara opartiskt och på byggherrens sida. Vi har haft stora problem med att kontrollplaner inte skrivs under och att KA ej vill skriva upp någon som helst avvikelse)

Tog upp det med chefen på företaget; han menade på att det inte finns några problem, skulle det bli problem med att det trycker upp vatten baklänges från stenkistan, kommer det på något magiskt sätt komma upp genom stuprören(och rinna över i lössilarna) och inte in i rören för dräneringen? Jag vet inte alls hur hans tankegångar gick där, men på det viset försökte han lugna mig. Både dagvatten och dränering går till samma brunn liksom.

När väl grävaren är där försöker jag förklara saker och ting... Och ja, han säger att jag gärna får ta in någon annan som gräver stenkista, men det lär inte bli billigare än vad han gör det, han har ju ändå grävmaskinen där osv. Jag försöker förklara saker och ting på ett annat sätt, varpå han berättar att jag gärna får låna hans spade och börja gräva om jag inte tror att han kan göra sina saker rätt. Från början var min planering att få grunden på plats och sedan välja en lokal grävare för att göra stenkista, då den lokala grävaren faktiskt vet hur det står till i marken och vattennivåer. Min lokala grävare tar ungefär 800:-/tim och tar inte direkt något betalt för att komma med sin grävmaskin.


Ja, vad menade han egentligen..? Enligt kontraktet vi skrev på hos husleverantören skall vi få ta del av alla vågkvitton(eller vad det nu heter, kommer inte ihåg).

Vår grävare som beställt gruset till stenkistan och grunden ser ut som ett frågetecken när jag säger att jag vill ha dessa. Han menar på att det var längesen man höll på med sånt och att det typ var första gången han blev tillfrågad om dessa. Han har gett oss dom flesta, men vi saknar nog fortfarande kvitton för 3 lass eller så.

Har själv jobbat inom betongindustrin och vet att dessa kvitton brukar lämnas för varje lass som vi beställer och som har lastats av.

Jobbar du med sånt här? Det känns som att jag behöver ha goda råd framöver om utformning osv.
Hur brukar du/ni resonera när ni gjort en tjänst hos kund och det blir som i mitt fall? Kommer ni och gör om utan att tjafsa?

Överallt står det att man ska separera dränering och dagvatten. Har påtalat detta många gånger till flertalet, allt från projekteringen av VA, hustillverkare och även KA. Ingen har brytt sig ett skit för att förhindra framtida problem(som visar sig redan nu).


Trodde att vår husleverantör var bättre, tydligen är dom Skaraborgs största hustillverkare... Varit verksamma i över 20 år.
Men allting hos denna hustillverkare känns amatörmässigt, dåliga planlösningar och billiga lösningar vid tillverkningen, på kontoret finns det folk med olika befattningar, men allting går via chefen ändå. Dom fakturerar innan arbetena är klara och verkar inte veta hur tidplaner hålls. Inget att undra på att det är rörigt när allting verkar hänga på en person.
Hej.
Var för uppstår detta behov av sten kista, räcker det kommunala av loppet inte till?

Då är kommunen första instans hur detta problem ska lösas. Det är deras fel och ansvar att det kommer regn vatten.

Men om vi nu förutsätter att ni måste leda bort detta vatten själva. Så är steg 1 mark under sökning.

Be om protokoll från detta. Hålet grävs och fylls med vatten och tid tas hur lång tid det tar att för svinna.

Kan naturligt vis inte vara berg, lera eller liknande.

Steg 2 måste placeringen sam ordnas med övriga grannars placering. Är du givare och tagarr? Var går befintliga vatten ådror? Och så vidare.

Dike. Skrev någon.

Då kan du höra med dina grannars behov. Skapa sam ordning.

Lägg upp foton på dränerings rör och dimension så vi ser att dessa är korrekt monterat.

En skiss hur det löper.
Redundans.

Får du stopp i ett är du i sanning körd utan detta.

Jag hade lagt ner pengar på att under söka denna sak vidare.

Du har något slags fång nu. Det kan an vändas till något. Men behövs kompletta kanske. Hur många och stora träd har du där? Skelett jord. Pumpar. Givare. Lutning/sluttning.

Ta in någon kunnig, det kan vara väl investerade pengar.
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag kan med säkerhet säga att stenkistan inte fungerar bra nu efter att ha bott i huset i två månader, inte alls... Inte ens vid lätt regn kan stenkistan ta hand om 1 av 4 stuprör som är anslutna till systemet. Men kopplar jag bort alla stuprör och väntar lite, sjunker vattennivån sakta tillbaka och hamnar under inloppet på stenkistan. Det är på tok för mycket vatten i backen och antagligen en dåligt utformad stenkista.

Från uppsamlingsbrunnen där både takavvattning och dränering mynnar ut leds bakfallet av vatten från stenkistan tillbaks in i dräneringsrören in till husets dränering, där det dräneras ut genom stenbädden under husplattan.

I slutbesiktningsrapporten tog besiktningsmannen med detta som en punkt. Husföretaget menar på att dom inte tagit betalt för stenkistan och att detta är något kunden ska fixa i egen regi...
Detta är helt sjukt hur enkelt dom viftar bort detta.. Det här är något som jag påtalat från början, och nu står vi här med en lösning som inte fungerar. Först då börjar dom agera och säga att dom inte har något med detta att göra och att jag som kund har tagit på mig det här jobbet.

Jag har påtalat att jag inte har tagit på mig något som helst ansvar, det är till och med dom själva som signerat ALLA egenkontroller för markarbetet och även arbetet för dränering och fördröjningsmagasin(stenkista). Hade jag gjort detta arbete skulle jag satt min egna signatur på den blanketten. I vårat avtal står det dessutom att det är företaget som tar sig på ansvaret att göra en stenkista.

Det är helt otroligt hur jävla korkade en liten hustillverkare kan vara. Allt det här hade kunnat vara löst från första början om dom inte hade envisats med att dra dränering och takavvattning till en och samma uppsamlingsbrun och stenkista.
Hur lång tid tar det att sätta ned två brunnar av plast i backen och göra varsin grop för dagvattenkassetter, jämfört med att hamna i tvist i efterhand och få missnöjda kunder?

Enligt ägarna till husföretaget menar dessa på att dom aldrig fått klagomål på detta innan.. Jag kan säga att dom flesta av deras kunder inte kan ett skit om uppsamlingsbrunnar och stenkistor. Väldigt få lyfter på dessa lock till brunnarna och reflekterar över vad det är dom ser.

Suck...
 
Jag är lite förvirrad.
Stenkista ingår inte och du har inte fått en stenkista...
Tycka vad man vill att de borde kunna göra men de har gjort de dem sa att de skulle, dvs inte fixa stenkista
 
  • Älska
P-KAR
  • Laddar…
Hej.
Anmäl in via din hustillverkarens hemsida brukar finns felanmälan på det, och sköt allt via Mail så de är dokumenterat.

Om dom inte vill lösa det, gå till Arn, det är gratis men de tar tid.

Under tiden köp en dräningspump och en grov slang, ner med pumpen och koppla in slangen och dra den till ett dike. Bästa möjliga borde den va nergrävd så den inte fryser, finns även värmeslingor att sätta i rör så dom inte ska frysa om det behövs.
Prata med grannar vart det går lägga slangen så de inte blir något strul där.

Stort lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.