Problemet vi har är att grannhuset är en bygdegård där man hyr ut den till fester. Har inga problem med att det är fest men vissa som hyr spelar så att väggarna vibrerar. Ibland hittar vi ölburkar och plastmuggar kastade på våran tomt. Nu senast hade de fest till 04:30. Och nu ikväll hade vi massa folk på tomten och i barnens studsmatta. Jag gick och sa till dom. Det är ej öppet in till oss den glipa som funnits har jag satt upp ett temporärt staket. Jag har upprepade gånger skrivit till Bygdegården men det har ej hjälpt. Vad kan man göra i en sådan situation?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet!

Var grannfastigheten bygdegård då ni flyttade in?
 
  • Gilla
  • Haha
dennis svensson och 8 till
  • Laddar…
Du tar kontakt med kommunens miljökontor. De kan ålägga föreningen som driver bygdegården att utreda omfattningen av störningen samt kräva åtgärder som så behövs.
 
  • Gilla
MichelleW och 18 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Var grannfastigheten bygdegård då ni flyttade in?
Ja det var den
 
  • Gilla
Byggare Nisse
  • Laddar…
Tycker du ska boka in ett möte med styrelsen för föreningen som driver gården. Förklara läget och fråga dem vad de själva tycker är rimligt samt be dem visa vilka förhållningsregler de ger till de som hyr. Kolla om du kan komma med förslag på förbättringar där. Var tydlig med att om ni inte gemensamt kan finna lösningar som är tillfredsställande och efterlevs kommer du ensidigt försöka begränsa deras verksamhet vilket antaget skulle bli ett kännbart inslag i deras styrelsearbete samt ekonomi. Dom var där först men det betyder inte att det inte redan innan fanns regler att förhålla sig till. Skillnaden är nu bara att du kräver att de gör det.
 
  • Gilla
MichelleW och 46 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Var grannfastigheten bygdegård då ni flyttade in?
Här undrar man lite över frågan ? Förhoppningsvis är inte resonemanget att ” då visste ni vad ni köpte och får skylla er själva”. Oavsett vilket finns det lagar och regler som gäller.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 42 till
  • Laddar…
Håller med @TypRätt, kolla vad de redan har för uthyrningsregler och se om de räcker. Kanske kan ni avtala om straffavgifter när det krävs extra städning eller när sluttider inte respekteras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har lyckats att få vara med i styrelsemötet i morgon måndag så vi kan diskutera saken. Som jag skrev så har jag inget emot att det festas. Men när det är fyllon som kommer in på våran tomt för att de rivit ner staketet jag satt upp samt att de skräpas ner och festas till 05:00 så får man nog dra en gräns. Tack för all hjälp.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 35 till
  • Laddar…
Samtidigt kan de ju inte ta ansvar för allt som hyresgästerna gör.
 
  • Haha
  • Arg
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt kan de ju inte ta ansvar för allt som hyresgästerna gör.
Det ligger på deras ansvar. Hade det varit en vanlig granne som har fest är de ansvariga för de som är hemma hos dom och festar. En pub är ansvariga för deras gäster. Varför skulle inte de som äger bygdegården vara ansvariga över de som hyr?
 
  • Gilla
Kasken och 52 till
  • Laddar…
Därför att de inte är arrangörer av tillställningen. Även i de fall du nämner är inte ansvaret så tydligt som du beskriver det. Alla har ansvar för vad de gör.
 
  • Gilla
  • Ledsen
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
A Andreas Jonsson2 skrev:
Problemet vi har är att grannhuset är en bygdegård där man hyr ut den till fester. Har inga problem med att det är fest men vissa som hyr spelar så att väggarna vibrerar. Ibland hittar vi ölburkar och plastmuggar kastade på våran tomt. Nu senast hade de fest till 04:30. Och nu ikväll hade vi massa folk på tomten och i barnens studsmatta. Jag gick och sa till dom. Det är ej öppet in till oss den glipa som funnits har jag satt upp ett temporärt staket. Jag har upprepade gånger skrivit till Bygdegården men det har ej hjälpt. Vad kan man göra i en sådan situation?
Tala med de som har fest att de stör.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tala med de som har fest att de stör.
Börjar man riva ner staket och härjar runt klockan 05 har nog det tåget passerat. De som har musik på efter midnatt är nog medvetna om att de stör men skiter i det. Anser det betydligt bättre att framföra kritiken till styrelsen då de antaget inte är med på tillställningarna som de hyr ut till och därför inte har någon feedback på hur det går till. Om det är återkommande gäster som hyr och de meddelas att det inkommit klagomål och om det upprepas kommer de inte längre vara välkomna att hyra lokalen kanske de tar sig i kragen, tänker jag. Oavsett är det inte alltid helt önskvärt att behöva gå ut mitt i natten till ett fylleslag och försöka hitta någon som vill ta något sorts ansvar.
 
  • Gilla
redep och 32 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Därför att de inte är arrangörer av tillställningen. Även i de fall du nämner är inte ansvaret så tydligt som du beskriver det. Alla har ansvar för vad de gör.
Så må det vara men styrelsen har ju all möjlighet att påverka situation. Jag tror att de som hyr stället antaget är mer villiga att följa klara besked från uthyraren samt om TS vet om precis vad som klargjorts vid uthyrning kan han gå betydligt hårdare åt gästerna om de inte följer detta än om han är tveksam över vilka krav som faktiskt ställts. För styrelsens del är det väl också bra att ha en dialog med TS om vilka krav han har för då vet de att han inte kommer klaga till kommunen så länge som gästerna följer de regler de är överens om. Jag antar att de vid uthyrning lämnar en pant för eventuell skadegörelse och då kan man väl bara klargöra att den även kan komma att omfatta skadekrav från grannar. Så om gästerna river staketet kan den som står som arrangören behöva stå för det och sedan i sin tur kräva pengarna från fyllot. Bara en sån sak kan faktiskt göra att man är selektiv i gästlistan, och TS kanske slipper något drägg. =)
 
  • Gilla
EllinorLag och 9 till
  • Laddar…
Det är
F fribygg skrev:
Tala med de som har fest att de stör.
Det har jag gjort ett par gånger. Men fyllon är fyllon och vissa har inget vett. Det är ju inte samma som hyr hela tiden. Så då krävs det att styrelsen gör något åt saken.
 
  • Gilla
maxmsm och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.