T TedM skrev:
Varmare. Men oklart hur varmt exakt. Enligt vad jag fick veta muntligt så får man inte strypa värmen till garaget för mycket för då fryser kallvattenrören som ligger i samma kulvert. Reaktionen från visningen var att det var varmt i garaget, men det var i november förre året så svårt att minnas den detaljen.
Inte helt ovanligt. Vi hade visningar i vintern och så var uppmaningen att ha det välskottat och höja temperaturen till 22.

Att ha 15c var absolut det sämsta enligt mäklaren. Bostaden ska vara helt uppvärmd. Efter visningen skruvade man ner igen.

Dyr timme
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag har 125+68 kvadrat i ett hus byggt 1942 och gör av med cirka fem ton pellets per år plus cirka 6000 KWh el. Om vi gör ett överslag för TS hus:
170/125×5=6,8 ton pellets plus 170/135×6000=8160 KWh el.
 
C Carl Johansson skrev:
Hade pellets tidigare och anläggningens matarskruvar, pumpar och fläktar förbrukade uppåt 1000 kWh per månad. Så skönt att slippa allt arbete med hantering.
Hur stor anläggning hade du?
Definitivt ingen normal villaanläggning!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TedM skrev:
Ja, så blir det nog.
8,6 ton * 4,8 MWh/ton = 41 MWh
Och ska vi prata nettoförbrukning så blir det 0,8-0,9 ggr det värdet.
Jag gör av med ca 4,5pallar (ung 3,8t).
Brutto knappt 19.000 kWh, netto knappt 17.000kWh. Plus 6.000kWh hushållsel.
235m².
 
Redigerat:
Fast frågan är väl hur mycket lägre försäljningspriset hade varit med uppgiften att det går åt 8,5 ton istället för 5,5 ton pellets?
 
  • Gilla
helvetepjäxa och 1 till
  • Laddar…
U Upp skrev:
Fast frågan är väl hur mycket lägre försäljningspriset hade varit med uppgiften att det går åt 8,5 ton istället för 5,5 ton pellets?
Troligen lite eller inget alls då den informationen som finns , ca 30.000kWh/år redan gör att de flesta ändå räknar med att byta värmesystemet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Du får ju lugna dig lite innan du påstår att något är fel. Den förre ägarens förbrukning behöver ju på intet sätt vara normal/genomsnittlig. Kanske tillhörde han/de skaran som vill ha 27 grader i huset. Eller duchar 3 gånger per dag, samt har 20 grader varmt i garaget.
Se istället hur det ser ut efter ett år, med en genomsnittlig vinter. Visar det sig omöjligt att kommabi närheten av säljarens siffror, kan du givetvis klaga. Men även om du har rätt, så är det tyvärr väldigt svårt att få någon kompensation.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej, felet TS hävdar är att säljaren använde mer pellets än redovisat, inte att TS egen förbrukning skiljer sig från säljarens.
 
  • Gilla
helrob och 10 till
  • Laddar…
H
T TedM skrev:
Jag och min fru köpte nyligen hus, och flyttade in i juni. Själva köpekontraktet och visningarna skedde i slutet av 2022, så det var lång tid för tillträde. De relevanta uppgifterna för historien här är att huset är uppvärmt med pellets, dess energiklass landade på C, och under övrigt så står det att ”[…] uppgiften om faktisk förbrukning för perioden 2021/09-2022/08 var 5,5 ton pellets och 7684 kWh el.” Hushållsel angavs till 5700kWh, oklart vart mellanskillnaden tagit vägen.

Nu när vi bott i huset ett tag så hittade jag föregående ägarens driftsanteckningar för pelletspannan, och jag bestämde mig för att lägga in den i excel för att ha något att jämföra vår förbrukning med. Då upptäcker jag att förbrukningen för 2022 helår legat närmre 8,5 ton, dvs 50% mer. Jag har inte kompletta siffror för hela tidsperioden som energideklarationen baserats på, men vid tidpunkten då uppgifterna lämnades borde förra ägarna redan ha förbrukat minst 5 ton pellets bara under samma kalenderår, dvs exklusive perioden 2021/09-2021/12. Detta har de själva antecknat i kalendern, och det borde varit uppenbart för dem att så var fallet genom att addera ihop siffrorna de själva antecknat.

Märk väl att siffran 5,5 ton (vilket motsvarar 6,6 pallar) är den enda hårda siffran som vi haft att tillgå. Muntligt kan de ha sagt något i stil med ”5-6 pallar”, men definitivt inte 10 pallar (8,32 ton), för det hade jag mints. Pellets är inte billiga på sistone, så detta ger ju så klart en negativ inverkan på driftskostnaden. Ska också poängtera att driftskostnaden i mäklarens prospekt är uppenbart missvisande, då den är baserad på pelletspriser som helt enkelt inte existerar idag. Det vi egentligen reagerar på här är att mängden energi är en uppenbart falsk uppgift, inte kostnaden för den energin.

Jag vill inte vara den som ropar ”dolt fel” åt höger och vänster, men baserat på hallå konsument så kryssar felet i alla dessa kriterier:

Min fråga är egentligen: Är detta något som går att driva, överhuvudtaget? Jag frågar forumet här innan jag börjar ringa mäklare, jurister och säljare etc.
Vi har märkt att man skriver in ved, pellets och så visar det sig att ägarna inte har använt det överhuvudtaget. När man frågar varför så får man till svar att man kan använda ved, pellets. Har sett energi deklarationer som säger 20.000 och ägarna säger 10.500. Något förvillande. Har en känsla av att detta fenomen är ganska nytt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, felet TS hävdar är att säljaren använde mer pellets än redovisat, inte att TS egen förbrukning skiljer sig från säljarens.
Vad spelar säljarens förbruknings för roll, om den är allt annat än normal?
 
T TedM skrev:
Varmare. Men oklart hur varmt exakt. Enligt vad jag fick veta muntligt så får man inte strypa värmen till garaget för mycket för då fryser kallvattenrören som ligger i samma kulvert. Reaktionen från visningen var att det var varmt i garaget, men det var i november förre året så svårt att minnas den detaljen.
En kulvert fryser inte så enkelt. Har du däremot nollgradigt i garaget då kan de finnas risk...
 
@
T TedM skrev:
Jag och min fru köpte nyligen hus, och flyttade in i juni. Själva köpekontraktet och visningarna skedde i slutet av 2022, så det var lång tid för tillträde. De relevanta uppgifterna för historien här är att huset är uppvärmt med pellets, dess energiklass landade på C, och under övrigt så står det att ”[…] uppgiften om faktisk förbrukning för perioden 2021/09-2022/08 var 5,5 ton pellets och 7684 kWh el.” Hushållsel angavs till 5700kWh, oklart vart mellanskillnaden tagit vägen.

Nu när vi bott i huset ett tag så hittade jag föregående ägarens driftsanteckningar för pelletspannan, och jag bestämde mig för att lägga in den i excel för att ha något att jämföra vår förbrukning med. Då upptäcker jag att förbrukningen för 2022 helår legat närmre 8,5 ton, dvs 50% mer. Jag har inte kompletta siffror för hela tidsperioden som energideklarationen baserats på, men vid tidpunkten då uppgifterna lämnades borde förra ägarna redan ha förbrukat minst 5 ton pellets bara under samma kalenderår, dvs exklusive perioden 2021/09-2021/12. Detta har de själva antecknat i kalendern, och det borde varit uppenbart för dem att så var fallet genom att addera ihop siffrorna de själva antecknat.

Märk väl att siffran 5,5 ton (vilket motsvarar 6,6 pallar) är den enda hårda siffran som vi haft att tillgå. Muntligt kan de ha sagt något i stil med ”5-6 pallar”, men definitivt inte 10 pallar (8,32 ton), för det hade jag mints. Pellets är inte billiga på sistone, så detta ger ju så klart en negativ inverkan på driftskostnaden. Ska också poängtera att driftskostnaden i mäklarens prospekt är uppenbart missvisande, då den är baserad på pelletspriser som helt enkelt inte existerar idag. Det vi egentligen reagerar på här är att mängden energi är en uppenbart falsk uppgift, inte kostnaden för den energin.

Jag vill inte vara den som ropar ”dolt fel” åt höger och vänster, men baserat på hallå konsument så kryssar felet i alla dessa kriterier:

Min fråga är egentligen: Är detta något som går att driva, överhuvudtaget? Jag frågar forumet här innan jag börjar ringa mäklare, jurister och säljare etc.
Energideklarationen är väl i princip värdelös - i alla fall då det gäller förbrukning m.m. Planerar du att sälja huset inom ett år....dra ner din förbrukning så ser det bättre ut. Ska du köpa hus och det bott en pensionär där? Ja, förbrukningen kommer inte att vara den samma som du och dina två tonåringar flyttar in och höjer temperaturen i alla rum och duschar 20 minuter per person och dag .... Den som bodde där förut kanske bara duschade 5 minuter en gång i veckan 🥳

Förbrukningen är i mångt och mycket olika för olika personer/familjer även om de bor i likvärdiga hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad spelar säljarens förbruknings för roll, om den är allt annat än normal?
Det är den som är deklarerad. Om den deklarationen är felaktig kan TS hävda att fastigheten sålts på felaktiga villkor och kräva del av ersättningen åter.

Det är det tråden handlar om.
 
  • Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Jag gjorde av med betydligt mer ved 2022 än 2021. Det blev kallt tidigt på hösten vilket gjorde att säsongen jag behövde elda blev längre. Att du känner till förbrukningen ett år betyder ju inte att det är ett genomsnitt.

Jag tror att du har svårt att nå framgång med att klaga på det. Lärdomen blir att ta energideklarationer och givna förbrukningsuppgifter med en grävskopa salt.

Trist att du känner dig lurad. Jag skulle ha släppt saken och lagt min tid på andra saker.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Som TS själv skrev i början är ju en väg att gå att de tar kontakt med mäklaren och berättar om förbruknings differensen som verkar för stor jämfört med de uppgivna siffrorna i energideklaration samt ber mäklaren om råd kring vad de som köpare har för rättigheter i efterhand samt om det finns möjlighet till kompensation av säljaren på något sätt.

Därefter är väl frågan mer eller mindre för TS att fundera på om det lönar sig för de att investera i nytt uppvärmningssystem typ bergvärme eller dylikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TedM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.