1 466 543 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Japp, och har man solceller så är det gratis några månader om året, och? Att det sedan kostar från 5,50kr/kWh att ladda på en publik laddstolpe är helt oväsentligt i sammanhanget. Då kostar det i princip lika mycket som en bensinbil, och efter årsskiftet kanske en dieselbil tom. rullar billigare när reduktionsplikten minskas.A Alexn72 skrev:
Volvo fixar det.Farstatjej90 skrev:För mig går hybridbilarna bort därför de jag hört talas om och åkt i ger inte tillräcklig kontroll till föraren.
Jag vill kunna helt själv bestämma exakt när jag kör el och när jag kör bensin. Jag vill helt enkelt ha valet ha sköta det där helt manuellt.
Och hittills har jag aldrig sett en hybrid med ett helt manuellt läge.
Kan välja om jag ska spara elen och köra på bensin.
Varför vill du inte alltid köra på el och spara pengar ?Farstatjej90 skrev:För mig går hybridbilarna bort därför de jag hört talas om och åkt i ger inte tillräcklig kontroll till föraren.
Jag vill kunna helt själv bestämma exakt när jag kör el och när jag kör bensin. Jag vill helt enkelt ha valet ha sköta det där helt manuellt.
Och hittills har jag aldrig sett en hybrid med ett helt manuellt läge.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Löneförändring förändrar inte direkt något i praktiskt och du behöver inte lära dig något nytt eller förändra ditt beteende.Alfredo skrev:
En ny dator, en ny mobiltelefon, ett nytt program till datorn kan vara bättre än det gamla, men många tycker ändå att förändringen är jobbig. En omorganisation på jobbet kan göra att det blir mycket bättre i slutändan, men många upplever en oro för denna förändring. Det finns många sådana exempel. Sen finns det också folk som aldrig har problem med det också.
Bränsletank bör väl ligga närmast. Om vi tar den enklaste bilen, v70 som exempel (har sämre kolla på v90) så kan du få loss en begagnad för runt 2000 kr med frakt. Jobbet tar max 4 timmar om man inte har tummen mitt i handen.Fairlane skrev:
Så med 450-500 kr timmen och lite packningar så bör det väl hamna på typ 4-10 000 kr något. Att ta ner en befintlig bränsletank på en v70, tömma och tvätta sen montera gick loss på ca 1500 kr för en del år sedan
Byte av kolvringar bör inte vara extremt dyrt heller.
Men som sagt, att byta bränsletank är så extremt sällsynt, inte ens jag gjorde det på en galant som hade börjat rosta, utan vi lagade den på plats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Väldigt mycket dyrare än på en elbil. Samma med avgasrör etc.R Rkarlsson skrev:Bränsletank bör väl ligga närmast. Om vi tar den enklaste bilen, v70 som exempel (har sämre kolla på v90) så kan du få loss en begagnad för runt 2000 kr med frakt. Jobbet tar max 4 timmar om man inte har tummen mitt i handen.
Så med 450-500 kr timmen och lite packningar så bör det väl hamna på typ 4-10 000 kr något. Att ta ner en befintlig bränsletank på en v70, tömma och tvätta sen montera gick loss på ca 1500 kr för en del år sedan
Byte av kolvringar bör inte vara extremt dyrt heller.
Alternativt kan ju jämförs byte av 12V batteri.
Det är ju ett uttjatat ämne men att byta batteri i en elbil är det största jobbet man kan åka på. Det motvaras snarast av kamdrivningshaveri med ventilsallad i en konventionell motor. Det är väldigt ovanligt men händer då och då, även för nyare bilar. Det är då man måste bestämma sig om det är lönt att byta motor eller bara skrota skiten.R Rkarlsson skrev:Bränsletank bör väl ligga närmast. Om vi tar den enklaste bilen, v70 som exempel (har sämre kolla på v90) så kan du få loss en begagnad för runt 2000 kr med frakt. Jobbet tar max 4 timmar om man inte har tummen mitt i handen.
Så med 450-500 kr timmen och lite packningar så bör det väl hamna på typ 4-10 000 kr något. Att ta ner en befintlig bränsletank på en v70, tömma och tvätta sen montera gick loss på ca 1500 kr för en del år sedan
Byte av kolvringar bör inte vara extremt dyrt heller.
Men som sagt, att byta bränsletank är så extremt sällsynt, inte ens jag gjorde det på en galant som hade börjat rosta, utan vi lagade den på plats.
Det är väl lika korkat att jämföra byte av 12 voltsbatterier? Då elbilen har ett 12 voltsbatteri för att kunna starta.Fairlane skrev:
Vad var mycket dyrare än på en elbil? Påståendet var batteribyte på 2-300 tusen vs något jämförbart? Det finns inget jämförbart som kostar 2-300 tusen på en fossilbil.
De få gånger det faktiskt händer så om man väljer att behålla bilen så blir det ju till 99% en begagnad motor. Har man en v70 från början av 2000 handlar det om upp till 10 000 för motorn, sen nån dags jobb. Extremt svårt att komma upp i just den kostnaden som påstås för att byta ett batteri.U Ursidae skrev:Det är ju ett uttjatat ämne men att byta batteri i en elbil är det största jobbet man kan åka på. Det motvaras snarast av kamdrivningshaveri med ventilsallad i en konventionell motor. Det är väldigt ovanligt men händer då och då, även för nyare bilar. Det är då man måste bestämma sig om det är lönt att byta motor eller bara skrota skiten.
Om man är en jävel på bilar så har du bytt motorn på mindre än ett dygn, alltså från du ställt den på lyften till den startar igen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Min elbil har inget 12 V batteriR Rkarlsson skrev: