Mekanisk ventilation ger en baslast på 50 - 100W som alltså inte finns vid självdragsventilation.

Tomgångsförlusterna från en konventionell varmvattenberedare påverkar också mycket.
Tomgångsförlusterna är mellan ca 100W - 300W beroende på storlek, ålder och om beredaren är placerad i kallt eller varmt utrymme.
 
Walle85
G OMathson skrev:
Antar att du har minst ett kylskåp? Frys? Dessa drar intermittent, kanske respektive kompressor går fem minuter tre gånger i timmen. Varmatten beredare? Samma där, kan dra flera tusen kilowatt men inte så ofta. Oftare desto mer du använder varmvatten osv.

Mitt drar just nu ca 110W, väldigt lite är igång.
Rediga prylar att ha i en villa, 1000+ kW för att värma vatten 😂

Skämt å sido, antar att det ska vara flera tusen watt eller flera kilowatt 😉
 
F
B Boende45 skrev:
Mekanisk ventilation ger en baslast på 50 - 100W som alltså inte finns vid självdragsventilation.

Tomgångsförlusterna från en konventionell varmvattenberedare påverkar också mycket.
Tomgångsförlusterna är mellan ca 100W - 300W beroende på storlek, ålder och om beredaren är placerad i kallt eller varmt utrymme.
Min EC fläkt drar ca 30 w på full effekt. Kör på ca hälften.
 
Tomgångsförbrukningen här ligger på cirka 4-500W. FTX och bergvärme, cirka 180 kvm. Det blir en hel del cirkulationspumpar, fläktar, kylfrysar, nätverksutrustning och utebelysning.
 
  • Tidsseriediagram visar energiförbrukning (kWh/timme) över flera dagar i augusti-september. Fluktuerande förbrukning med tydliga toppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lvvp och llvp(för kyla), 4 pers(plus vovve), ca 140kvm med källare och elbil. Tomgång på 200-400w.
Stapeldiagram som visar daglig energiförbrukning i kilowattimmar (kWh) över en månadsperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte hur folk lyckas hålla sig till 2-5kwh per dag, det är ju en standard kväll för oss med matlagning, disk och någon dusch 😂

Tillägger att vi båda jobbar hemifrån..
 
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Lvvp och llvp(förkyla), 4 pers(plus vovve), ca 140kvm med källare och elbil.
[bild]

Förstår inte hur folk lyckas hålla sig till 2-5kwh per dag, det är ju en standard kväll för oss med matlagning, disk och någon dusch 😂
Vi är bara två pers plus en katt. Mitt snitt är runt 6 per dag på sommaren. Men förra året var det det dubbla. Jag har solpaneler sedan två månader och pool. Stänger jag av poolpumpen så kommer jag nog ner i 2 till 3 per dygn.
Jag har ingen elvärme till poolen utan kör solfångare och den den cirkpumpen drar 115 W 14 timmar per dygn.
Köra llvp för kyla drar väl en del antar jag.
Jag har klinker i överallt utom sovrum och kontor.
Det blir mycket behagligt inne på sommaren och definitivt inte så kallt som man kan tro på vintern, dock använder vi tofflor året runt. Den gamla kroppen måste sparas.
Detta är ett arv från förra ägaren som även satte in elektrisk golvvärme trots att det är vattenburen värme. Golvvärmen körs aldrig.
 
G Guzzen1 skrev:
Vi är bara två pers plus en katt. Mitt snitt är runt 6 per dag på sommaren. Men förra året var det det dubbla. Jag har solpaneler sedan två månader och pool. Stänger jag av poolpumpen så kommer jag nog ner i 2 till 3 per dygn.
Jag har ingen elvärme till poolen utan kör solfångare och den den cirkpumpen drar 115 W 14 timmar per dygn.
Köra llvp för kyla drar väl en del antar jag.
Jag har klinker i överallt utom sovrum och kontor.
Det blir mycket behagligt inne på sommaren och definitivt inte så kallt som man kan tro på vintern, dock använder vi tofflor året runt. Den gamla kroppen måste sparas.
Detta är ett arv från förra ägaren som även satte in elektrisk golvvärme trots att det är vattenburen värme. Golvvärmen körs aldrig.
6 per dag, är det inklusive användning av egenproducerad el?
 
J Jogöwa skrev:
6 per dag, är det inklusive användning av egenproducerad el?
Ja. Men det innefattar en poolpump som drar 370w och en cirkpump till solfångaren på 115 w.
Dom drar tillsammans 6.7 kwh cirkus. Solpanelerna tar det mesta av den förbrukningen.
Utan paneler skulle det ligga på 12-13 kwh.
Komma ner i 2-3 kwh utan paneler är nog ganska svårt. Kyl och frys drar ju lite och router m.m småförbrukare.
Jag eldar med pellets och den går ett fåtal gånger för varmvatten nu på sommaren. Den drar 40 w. Jag kör diskmaskinen på varmvatten vilket gör att den inte behöver värma vattnet. Det lilla vatten den drar påverkar inte pannans gångbehov i större utsträckning.
 
Även om jag lusläser hela tråden snurrar det i huve't 🤨. Huset är 106 kvm i Skåne. Basförbrukningen 6-8 kWh/dygnet om jag inte använder spis/tvätt/disk/bastu/dusch och uppvärmning med 2 pallar pellets/år. Avser sätta in LLVP - vad drar den extra/dag/mån/år om jag inte kör kaminen? Jag vill ha 24° kvällstid innebärande vinterhalvåret.

Totalförbrukningen el strax under 5.000 kWh/år. Tanken är att jag ska kunna snåla in på pelletsen.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Även om jag lusläser hela tråden snurrar det i huve't 🤨. Huset är 106 kvm i Skåne. Basförbrukningen 6-8 kWh/dygnet om jag inte använder spis/tvätt/disk/bastu/dusch och uppvärmning med 2 pallar pellets/år. Avser sätta in LLVP - vad drar den extra/dag/mån/år om jag inte kör kaminen? Jag vill ha 24° kvällstid innebärande vinterhalvåret.

Totalförbrukningen el strax under 5.000 kWh/år. Tanken är att jag ska kunna snåla in på pelletsen.
3000 - 5000 kWh per år
 
G Guzzen1 skrev:
Ja. Men det innefattar en poolpump som drar 370w och en cirkpump till solfångaren på 115 w.
Dom drar tillsammans 6.7 kwh cirkus. Solpanelerna tar det mesta av den förbrukningen.
Utan paneler skulle det ligga på 12-13 kwh.
Komma ner i 2-3 kwh utan paneler är nog ganska svårt. Kyl och frys drar ju lite och router m.m småförbrukare.
Jag eldar med pellets och den går ett fåtal gånger för varmvatten nu på sommaren. Den drar 40 w. Jag kör diskmaskinen på varmvatten vilket gör att den inte behöver värma vattnet. Det lilla vatten den drar påverkar inte pannans gångbehov i större utsträckning.
Då förstår jag. Du har alltså ca 12-13kwh per dag (inkluderat den el du förbrukar som är egenproducerad), detta utan en elektriskt varmvattenberedares?
 
B Boende45 skrev:
3000 - 5000 kWh per år
Intressant. Det innebär att det egentligen inte är lönsamt att köra LLVP idag. Samtidigt behöver jag den de få gånger jag är bortrest då kaminen inte går.
 
yonna yonna skrev:
Intressant. Det innebär att det egentligen inte är lönsamt att köra LLVP idag. Samtidigt behöver jag den de få gånger jag är bortrest då kaminen inte går.
Sen är det väl kanske rätt så skönt att slippa eldandet, om du värderar din tid - hur mycket tid lägger du ner på allt som har med pelletsen att göra?
 
J Jogöwa skrev:
- hur mycket tid lägger du när på allt som har med pelletsen att göra?
Kaminen står i vardagsrummet. Mitt i vintern drar den en knapp säck/dag. Jag öppnar och tvättar glaset och tömmer askan dagligen. Det tar ca 2 minuter och det är mysigt att se elden och kaminen ger behaglig värme. 2 ggr/året rejäl rengöring som tar 1-2 timmar. Sotaren kommer 2 ggr/året.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kaminen står i vardagsrummet. Mitt i vintern drar den en knapp säck/dag. Jag öppnar och tvättar glaset och tömmer askan dagligen. Det tar ca 2 minuter och det är mysigt att se elden och kaminen ger behaglig värme. 2 ggr/året rejäl rengöring som tar 1-2 timmar. Sotaren kommer 2 ggr/året.
Inhandling, förvaring pellets etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.