Interiören såg riktigt trevlig ut!

Kan tänka mig att det är en utmaning för arkitekter att få även exteriören att harmoniera.
 
P
Spelar det stor roll om du tycker att det är snyggt eller inte?
Det viktigaste är väl att de som bor i huset gillar det?
 
Ser riktigt bra ut, troligen så har stadsbyggnadskontoret sett till att anställa riktiga arkitekter med masterutbildningar från KTH, LTH, Chalmers eller UTH som förstår samtiden.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Olika är bra...

Samma stil kan bli bra men då hänger det på detaljerna och det är inte många som klarar av det, antingen proportioner, takvinklar. grund, fönstersättning osv.

I mitt tycke hemska utbyggnader som man ofta ser, bifogat nedan

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Helt enig med dig. Men då har jag själv gjort en utbyggnad i glas och plåt på ett tegelhus från 50-talet, så jag är väl jävig 🙂
 
Hade denna villa legat ute på Hemnet så hade jag klickat vidare till nästa. Lösningen begränsar hur attraktiv den är på mmarknaden. Jag tycker heller inte att tillbyggnaden ger så mycket, det är endast ett vardagsrum?
 
  • Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
Har undrat ett tag… Nån som vet hur man löser dagvattnet? Dolda stuprör? Eller hur gör man?

Just den här tillbyggnaden tyckte jag inte om. Passar inte ihop med resten.
 
  • Gilla
Lenam
  • Laddar…
Jag gissar att det är Marlen Eskilssons hus. Hon raderar mina inlägg när jag skriver vad jag tycker om denna tillbyggnad och liknande tillbyggnader.
 
  • Gilla
New_options
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Jag gissar att det är Marlen Eskilssons hus. Hon raderar mina inlägg när jag skriver vad jag tycker om denna tillbyggnad och liknande tillbyggnader.
Kan du lista ut varför? Testa att läsa inlägg nr 1 samt forumets regler.
 
  • Gilla
splinter och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du lista ut varför? Testa att läsa inlägg nr 1 samt forumets regler.
OK, dom visste redan från början att alla inte skulle tycka lika om denna tillbyggnad. Är det inte så i många andra trådar?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
”när handläggarna förstod att deras googlemaps-bilder var föråldrade och att den gamla villan hade renoverats var det fritt fram.”

Vad har det med bygglovet att göra?
Det är klart att bilderr är föråldrade - det är därför vi tar nya hela tiden. Men som du säger "Vad har det med bygglovet att göra?"
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vad är tak, vad är vägg? Den zinkinklädda tillbyggnaden i göteborgska stadsdelen Fiskebäck ger ny karaktär åt ett annars rätt spretigt bostadsområde. Byggnadsvolymen är både sluten och öppen med minimal insyn och stort ljusinflöde. Björling Arkitektur har tagit fasta på beställarnas drömmar med en tillbyggnad som löser den gamla villans begränsningar.

Du kan läsa artikeln här: Tuff tillbyggnad i Påvelund

Välkomna att kommentera denna tillbyggnad som är månadens arkitektritade på Byggahus.se!

Vi vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i husbygget är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler(särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Fin interiör, men riktig ful och framför allt störande exteriör. Som många skrivit för det tankarna till industriförråd och sopcontainers. Undrar på allvar om det var menat att ge de associationerna för att sticka ut och provocera, eller det bara blev så?
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt! Man har här verkligen lyckats rekonstruera både visuellt och emotionellt känslan av DDR arkitektur! Att frivilligt lägga tid och resurser på en specialdesignad sopcontainer säger ju en hel del om både arkitektens och beställarens mentala status.

Tragiskt för alla grannar med den allra minsta känsla för estetik att få sitt närområde skändat så grovt!
 
  • Gilla
per s och 10 till
  • Laddar…
O onkel Adi skrev:
Fantastiskt! Man har här verkligen lyckats rekonstruera både visuellt och emotionellt känslan av DDR arkitektur! Att frivilligt lägga tid och resurser på en specialdesignad sopcontainer säger ju en hel del om både arkitektens och beställarens mentala status.

Tragiskt för alla grannar med den allra minsta känsla för estetik att få sitt närområde skändat så grovt!
Hej. Arbetar du för Stilpolisen eller har du bara en släng av internet-tourettes?
 
  • Gilla
Liljencrantz och 5 till
  • Laddar…
Snyggt och stilrent på insidan.
Bra att någon idag tänker på insyn för det verkar ju annars som alla vill lägga pengar på enorma fönsterpartier som man sen täcker för pga insynen man inte tänkt på från början...
Sen undrar jag hur man får bygglov med den trappan inne?!?
Svågern var tvungen att sätta in hiss eller en ramp när han byggde ut med lägre golv och här har man en farlig trappa helt utan räcken...
Sist kan jag även konstatera att jag inte bor granne med detta bygge för utsidan var inte direkt tilltalande.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
Som redaktione skriver "ger ny karaktär åt ett annars rätt spretigt bostadsområdeger" Jag tror att de som ger byggnadstillstånd har gett upp. Zink-lådan hjälper inte till spretigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.