Nu har jag inte läst alla svar eller vet något om bygglov osv, men fick du det skriftligt av kommunen att det inte behövdes bygglov?
 
Kan det vara så att grannen är radioamatör och upplever störningar från solcellsanläggningen i sin radioanläggning?
🤔🤔
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Grannen påstår det. Och det kanske det gör då vi bor nära 2 st vattenkraftverk.
Grannen är ju part i den dialogen. Det är inte hens uppgift att springa runt på uppdrag av olika myndigheter. Hen är troligen en lättirriterad person som inte gillar förändringar eller nytänkande. Jag skulle vara offensiv och kontakta Försvarsmaktens närmaste förband och be att få tala med säkerhetsansvarig och helt enkelt lägga fram ärendet till dem. Sannolikt kommer de bara avskriva hela saken. För att ens vara en störande faktor för FMs verksamhet behövs flera faktorer. Bland annat rejäl storlek på anläggningen och betydande närhet till deras verksamhet.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BroderEmil skrev:
Nu har jag inte läst alla svar eller vet något om bygglov osv, men fick du det skriftligt av kommunen att det inte behövdes bygglov?
Enda sättet att få det skriftligt av kommunen är att ansöka om bygglov och få ett beslut fattat av byggnadsnämnden. Det går att söka bygglov också för åtgärder som inte kräver bygglov, finns särreglering i PBL om det.

Emailande och pratande med medarbetare på kommunens byggnadsnämnd är bara rådgivning utan juridiskt värde. Det spelar således ingen roll vad som sägs där.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Här på Gotland är det många som nekas bygglov pga försvaret, så det är inte omöjligt att de lägger sig i om det ligger i känsligt område.
Det är ju inte säkert att din granne går vidare när kommunen sagt sitt, så jag skulle ligga lågt och inte nämna försvaret.
Fel att säga ”många”, för det är inte sant. Ett mindre antal får avslag här på ön. (är väl insatt och arbetar med solenergi på ön) Däremot krävs alltid bygglov om man bor inom påverkansområdet OCH inom detaljplan. Men ej om du endast är inom påverkansområdet och utanför detaljplan.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
SonjaSt
Sving Sving skrev:
Grannen påstår det. Och det kanske det gör då vi bor nära 2 st vattenkraftverk.
vad har RI för totalförsvaret med vattenkraft att göra? du kan enkelt kollar RI och annat på länsstyrelsens geoportals karta.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har blivit anmäld ett par gånger över åren. Och då jag vetat att jag haft torrt på fötterna så har jag sagt till anmälarna att "Vem tror du orkar bry sig om vad DU tycker?" Kanske inte så befrämjande för grannsämjan men det har ju inte varit så att jag velat umgås med dem ändå. och vill jag vara social så har jag andra betydligt trevligare grannnar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L Lier72 skrev:
Grannen är ju part i den dialogen. Det är inte hens uppgift att springa runt på uppdrag av olika myndigheter. Hen är troligen en lättirriterad person som inte gillar förändringar eller nytänkande. Jag skulle vara offensiv och kontakta Försvarsmaktens närmaste förband och be att få tala med säkerhetsansvarig och helt enkelt lägga fram ärendet till dem. Sannolikt kommer de bara avskriva hela saken. För att ens vara en störande faktor för FMs verksamhet behövs flera faktorer. Bland annat rejäl storlek på anläggningen och betydande närhet till deras verksamhet.
Det är knappast något som någon säkerhetsansvarig har med att göra. Det här handlar om påverkan på spaningsförmågan. Inte en säkerhetsfråga.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Pellegnillot71
S Sir Duke skrev:
Tycker förstås som du i sak, men rent taktiskt så skulle jag inte kommunicera eller föreslå någonting alls. Att rätta grannen kan kännas som en oskyldig näsknäpp, men det har sina risker.

Hittills verkar grannen har kontakt med kommunen och inte med TS. Grannen har förstås rätt att kontakta vem han vill om vad som helst. Men om TS blandar sig tillkommer ny energi som kan få det att spinna igång ordentligt. Den risken är nog inte värd att ta, särskilt när det finns så lite att vinna.

Så TS, ligg lågt bara och njut av höstsolen. Grannen får slåss mot sina väderkvarnar men det ska inte beröra dig.
Håller inte med. Kan vara bra om man råkar upptäcka något som den anmälande grannen inte gjort rätt. Och kanske påtala till grannen att man kanske ska be kommunen undersöka det. Sen beror det ju på hur mycket han värdesätter sin avvikelse. Tro mig den finns.....
 
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Hej, har du några grannar som monterat solceller? På vilket sätt stör solcellerna grannen? Blänker de in i dennes hus? Avundsjuka?
 
Jag ser tydliga paralleller till tråden med luftledning. Där fick man extrema mothugg om man tyckte det var onödigt att anmäla i stället för att spåna efter möjliga instanser att anmäla till. Så olika ton det kan bli i liknande trådar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast något som någon säkerhetsansvarig har med att göra. Det här handlar om påverkan på spaningsförmågan. Inte en säkerhetsfråga.
Ok, jag kan bara referera till hur jag blivit hänvisad tidigare och jo, om det skulle medföra en störning i kommunikation så är det en säkfråga.
 
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Kan det vara så att grannen är radioamatör och upplever störningar från solcellsanläggningen i sin radioanläggning?
🤔🤔
Nja, bara om anläggningen är felaktigt utförd eller har dålig växelriktare eller optimerare. Normalt är det inget problem.
Jag är själv radioamatör och har solcellsanläggning 12kW som inte stör ens på lägre frekvenser.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Det är många firmor som monterar solpanelsanläggningar som inte har en susning angående EMC, jag är själv radioamatör och kommer långt ner på prioritetsslistan när det gäller störningar.
Jag har en brusmatta från ca 20Mhz och upp till 90Mhz när solen skiner.
Det är för mycket störningar och om Elsäkerhetsverket kollar grannarnas utrustning och kommer fram till att det är över gränsvärden så blir man själv som ägare av solpanelsanläggningen ansvarig att åtgärda felet.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Om du lägger ett par minuter på att läsa på om vad EMC är och hur en radar fungerar så kommer du att inse hur opatetiskt det är. 😉
 
  • Gilla
mrmlz och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.