Vad är tak, vad är vägg? Den zinkinklädda tillbyggnaden i göteborgska stadsdelen Fiskebäck ger ny karaktär åt ett annars rätt spretigt bostadsområde. Byggnadsvolymen är både sluten och öppen med minimal insyn och stort ljusinflöde. Björling Arkitektur har tagit fasta på beställarnas drömmar med en tillbyggnad som löser den gamla villans begränsningar.

Du kan läsa artikeln här: Tuff tillbyggnad i Påvelund

Välkomna att kommentera denna tillbyggnad som är månadens arkitektritade på Byggahus.se!

Vi vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i husbygget är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler(särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
aj aj detta skär sig! fint inne, men extriört övrigt att önska
 
  • Gilla
tompatempo och 14 till
  • Laddar…
hsd
Hur sjutton har de fått bygglov till detta
 
  • Gilla
tompatempo och 16 till
  • Laddar…
Om man nu vill skydda sig mot grannarna, varför har man då ett mindre privat rum mitt i huset?
 
Så härligt när något byggs med tanke och omsorg. Fönstersättningen vid trappen 👌! Fint eller fult-bedömningen drabbar oftast de som är annorlunda. Jag tycker tillbyggnaden är intressant, den säger något, den vill något. Vad skulle egentligen motsatsen vara? Det är verkligen den här typen av arkitektoniska- och hantverks-insatser som behövs för att höja nivån i kataloghusfavelorna runt om i landet😉
 
  • Gilla
splinter och 10 till
  • Laddar…
S
"Varför håller inte resten av husbeståndet samma höga kvalitet med ett starkt tydligt uttryck?" står det i artikeln. Inte hört den beskrivningen av Jula-förråd i megaformat tidigare.

Gissar att Arkitektupproret kan behöva ett och annat starkt lugnande preparat innan de läser den här artikeln.

Men fint inne.
 
  • Gilla
  • Haha
Saxdaling och 8 till
  • Laddar…
Kan vara svårt ibland att veta vad som är tak eller vägg på en sopcontainer, så, nja, inte helt säker.
 
  • Gilla
Saxdaling och 6 till
  • Laddar…
”när handläggarna förstod att deras googlemaps-bilder var föråldrade och att den gamla villan hade renoverats var det fritt fram.”

Vad har det med bygglovet att göra?
 
  • Gilla
  • Haha
olofmalmlof och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag gillar verkligen utbyggnaden, trevligt att bryta av mot originalhuset.
Nu kanske det beror på att jag har en dröm om ett hus med just tak och vägg i bandad plåt...
Insidan var också helt i min smak, vitt och minimalistiskt :D

Det enda som jag reagerade på var att trappan verkar vara byggd eller placerad för lågt, då det uppstått ett vinkelfel på fotplåten i förhållande till golvet... men jag håller på att designa min egena trapp så kanske därför jag uppmärksammade det. 🤓
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 3 till
  • Laddar…
Jag hade gärna haft ett helt hus i den stilen. Använder man plåt av bra kvalitet borde man kunna få minst ett halvsekel med minimalt underhåll.
 
  • Gilla
PontusWi och 1 till
  • Laddar…
Wow, det är nästan mitt i prick på ett utbygge jag länge drömt om att göra på vår ganska tråkiga 80-talsvilla.

Gillar verkligen hur det bryter och inte blir någon halvmessyr som man inte vet om det är ett uterum eller vad?

Tillför mycket med nivåskillnaden också.
 
  • Gilla
Liljencrantz och 4 till
  • Laddar…
Militär transformatorstation, typ
 
  • Gilla
  • Haha
Saxdaling och 15 till
  • Laddar…
PeterFalun
trähandtag trähandtag skrev:
Tur att vi är olika, ditt hus skulle jag då aldrig köpt
ja det är ju tur men, säg mig, vad hade fallit dig i smaken?
 
Antingen ett hus bara i modern stil eller utbyggnad som följer den ursprungliga byggnadens stil, vilket tycks vara ett typisk Bohuslänskt trähus.
 
  • Gilla
Saxdaling och 2 till
  • Laddar…
Kan inte låt bli att tänka att det kanske hade funkat om hela fastigheten var antingen som den nya byggnaden eller som det gamla. Ihopa blir det lite så att det skaver.
 
  • Gilla
Saxdaling och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.