Tvättmaskinen verkar ha lagt av (gnällande ljud när den kör program och tvätten luktade "bränt" enligt min fru, jag misstänker lagerhaveri? Bytte även kol på den för 1 månad sedan, 2a gången på 3 år). Torktumlaren slutade också värma förra hösten, båda är Miele från ca -06/-07 så kanske dags att köpa nytt ändå?

Vad jag förstått så är det Bosch, Miele och Siemens som gäller, eller? Där Bosch och Siemens är samma grej (men hur vet man om två modeller är likadana?). Vad bör man kolla på? Vi vill gärna att de ska vara så tysta som möjligt eftersom vi har vårt sovrum ovanför. Därför avskyr jag också ljudindikering när det är klart. Vi vill också gärna ha möjlighet till snabbprogram.

Är alla torktumlare utan de billigaste med värmepump idag så vi bör se skillnad på energiförbrukningen?

Annat att titta på? 5 års garanti? Material - såg en LG torktumlare som hade galvaniserad trumma?

Vill ha hyfsat bra grejer som håller och låg förbrukning utan krusiduller. Kan man meka med dem själv om något går sönder är det också bra.
 
A
4 4väggarochtak skrev:
Tvättmaskinen verkar ha lagt av (gnällande ljud när den kör program och tvätten luktade "bränt" enligt min fru, jag misstänker lagerhaveri? Bytte även kol på den för 1 månad sedan, 2a gången på 3 år). Torktumlaren slutade också värma förra hösten, båda är Miele från ca -06/-07 så kanske dags att köpa nytt ändå?

Vad jag förstått så är det Bosch, Miele och Siemens som gäller, eller? Där Bosch och Siemens är samma grej (men hur vet man om två modeller är likadana?). Vad bör man kolla på? Vi vill gärna att de ska vara så tysta som möjligt eftersom vi har vårt sovrum ovanför. Därför avskyr jag också ljudindikering när det är klart. Vi vill också gärna ha möjlighet till snabbprogram.

Är alla torktumlare utan de billigaste med värmepump idag så vi bör se skillnad på energiförbrukningen?

Annat att titta på? 5 års garanti? Material - såg en LG torktumlare som hade galvaniserad trumma?

Vill ha hyfsat bra grejer som håller och låg förbrukning utan krusiduller. Kan man meka med dem själv om något går sönder är det också bra.
om du bytt kol 2ggr på en miele tvätt så har du köpt något som inte gjort i tyskland miele kol håller minst en livslängd eller 20-år
men de tjeckiska mielena håller väl motorerna 2-år på så är det en sådan så är det förlåtet.

galvaniserad trumma på en koreansk maskin låter 50-tal..
det är ju inte ens ett alternativ vem fan vill ha giftigt galv i kläderna?
ljudindikeringar i överflöd har dessutom dessa

köp siemens IQ700 eller bosch serie8
 
H
4 4väggarochtak skrev:
Tvättmaskinen verkar ha lagt av (gnällande ljud när den kör program och tvätten luktade "bränt" enligt min fru, jag misstänker lagerhaveri? Bytte även kol på den för 1 månad sedan, 2a gången på 3 år). Torktumlaren slutade också värma förra hösten, båda är Miele från ca -06/-07 så kanske dags att köpa nytt ändå?

Vad jag förstått så är det Bosch, Miele och Siemens som gäller, eller? Där Bosch och Siemens är samma grej (men hur vet man om två modeller är likadana?). Vad bör man kolla på? Vi vill gärna att de ska vara så tysta som möjligt eftersom vi har vårt sovrum ovanför. Därför avskyr jag också ljudindikering när det är klart. Vi vill också gärna ha möjlighet till snabbprogram.

Är alla torktumlare utan de billigaste med värmepump idag så vi bör se skillnad på energiförbrukningen?

Annat att titta på? 5 års garanti? Material - såg en LG torktumlare som hade galvaniserad trumma?

Vill ha hyfsat bra grejer som håller och låg förbrukning utan krusiduller. Kan man meka med dem själv om något går sönder är det också bra.
Vi har Miele, av lite dyrare sorten. Både Tvättmaskin och torktumlare. Vi är nöjda. Tröttnade på maskiner som höll 7-8 år. Cylinda tidigare, för att göra en enkel reparation skulle man plocka ner mycket av innanmätet i tvättmaskinen, reparationen skulle gå nästa lika mycket som en ny maskin. Alla tvättmaskiner låter en del när centrifugen går igång. Gummimatta under?
 
A
H HEM2121 skrev:
Vi har Miele, av lite dyrare sorten. Både Tvättmaskin och torktumlare. Vi är nöjda. Tröttnade på maskiner som höll 7-8 år. Cylinda tidigare, för att göra en enkel reparation skulle man plocka ner mycket av innanmätet i tvättmaskinen, reparationen skulle gå nästa lika mycket som en ny maskin.
Då hade du inte en svensktillverkad cylinda för de är skitenkla att reparera måste varit en turkisk som är pest
 
H
electroluxaren skrev:
Då hade du inte en svensktillverkad cylinda för de är skitenkla att reparera måste varit en turkisk som är pest
Det är fullt möjligt men den kom från Cylindas lager i Sverige. Vilket inte betyder att den är svensktillverkad, den köptes för ca 20 år sedan. Den har varit utsläng i 12-14 år.😀
 
electroluxaren skrev:
om du bytt kol 2ggr på en miele tvätt så har du köpt något som inte gjort i tyskland miele kol håller minst en livslängd eller 20-år
men de tjeckiska mielena håller väl motorerna 2-år på så är det en sådan så är det förlåtet.

galvaniserad trumma på en koreansk maskin låter 50-tal..
det är ju inte ens ett alternativ vem fan vill ha giftigt galv i kläderna?
ljudindikeringar i överflöd har dessutom dessa

köp siemens IQ700 eller bosch serie8
Vi köpte huset 2019 och kolen byttes av Mieles tekniker som jag ringde hem, så det får jag hoppas var orginal. Nu andra gången köpte jag också Meile original men bytte själv. Har inte öppnat och kollat idag sedan de nya problemen uppstod.

Galvaniserad trumma var något som stod på elgigantens spec., så det kanske inte stämmer då.

Jag tycker inte Bosch skyltar så mkt med vilken serie det är, hur ser jag det på art.nr? Serie 8 verkar vara Boschs dyraste?
 
A
4 4väggarochtak skrev:
Vi köpte huset 2019 och kolen byttes av Mieles tekniker som jag ringde hem, så det får jag hoppas var orginal. Nu andra gången köpte jag också Meile original men bytte själv. Har inte öppnat och kollat idag sedan de nya problemen uppstod.

Galvaniserad trumma var något som stod på elgigantens spec., så det kanske inte stämmer då.

Jag tycker inte Bosch skyltar så mkt med vilken serie det är, hur ser jag det på art.nr? Serie 8 verkar vara Boschs dyraste?
då är nog din miele en tjeckisk maskin felgiganten sälja gärna dessa då de tjänar mer. eller så är den +30-år
riktiga miele (tyska) byts aldrig motorer eller kol på om de inte sitter i flerfamiljs tvättstugor efter +15år.
du får titta på bilder eller på BSH vilka maskiner som är i vilken serie
dessa två tyskbygda maskiner är betydligt robustare än de polska och tjeckiska turikska osv.
robustare - mindre vibrationer och tystare.
 
electroluxaren skrev:
om de inte sitter i flerfamiljs tvättstugor efter +15år.
du får titta på bilder eller på BSH vilka maskiner som ä
electroluxaren skrev:
då är nog din miele en tjeckisk maskin felgiganten sälja gärna dessa då de tjänar mer. eller så är den +30-år
riktiga miele (tyska) byts aldrig motorer eller kol på om de inte sitter i flerfamiljs tvättstugor efter +15år.
du får titta på bilder eller på BSH vilka maskiner som är i vilken serie
dessa två tyskbygda maskiner är betydligt robustare än de polska och tjeckiska turikska osv.
robustare - mindre vibrationer och tystare.
Aha, våra Miele är från 2006 tror jag, så 17 år. Men Tjeckiska då kanske?

Så IQ700 och S8 byggs uteslutet i Tyskland?

Finns det någon tydlig logik i vilka som har 5 års garanti, eller kan det vara alla olika serier?
 
Förresten, autodosering, är det bra? Krävs det speciellt tvättmedel eller kan jag ta det vanliga som jag bara häller i en behållare?
 
ullberg
Beror lite på märke/tillbehör, när det gäller de du tittar på:

BSH kör med idos där du häller i vanligt medel (var så på vår förra maskin iaf, tror samma idag)

Miele kör med Twindos som man vanligen(?) köper förfyllda kasetter till men det finns också som tillbehör kasetter som man fyller själv.

Ska man ha det? Tja personligen tycker jag det är bekvämt, vi är inne på vår andra maskin med det och nästa kommer definitivt ha det också…
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Kan någon också förklara hur Siemens modellserier funkar? IQ700, är det den bästa? Tyckte jag såg någon som hette IQ800? Kollade på Siemens hemsida men där verkar de inte skylta med vilka maskiner som är i vilken serie.

Bör man kolla efter serie8 och IQ700 för torktumlaren också, varför i sådana fall? Eller är det mindre noga?
 
electroluxaren skrev:
om du bytt kol 2ggr på en miele tvätt så har du köpt något som inte gjort i tyskland miele kol håller minst en livslängd eller 20-år
men de tjeckiska mielena håller väl motorerna 2-år på så är det en sådan så är det förlåtet.

galvaniserad trumma på en koreansk maskin låter 50-tal..
det är ju inte ens ett alternativ vem fan vill ha giftigt galv i kläderna?
ljudindikeringar i överflöd har dessutom dessa

köp siemens IQ700 eller bosch serie8
Bosch torktumlare som tillverkas i Polen då? Det är serie 8 ändå, är produkterna från Polen kass? ex. WQG233CASN
 
Kolla BSH hemsida. Dom brukar skylta med vilka som är.tillverkade i tyskland
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Kolla BSH hemsida. Dom brukar skylta med vilka som är.tillverkade i tyskland
Ja precis det gör dem.

Edit: Insåg nu precis att @electroluxaren redan nämnt Polen som en sämre tillverkningssite. Men ingen Bosch torktumlare verkar komma från Tyskland utan de verkar komma från Polen. Inte heller alla S8 tvättmaskiner verka tillverkas i Tyskland. Så är tillverkningsland viktigast eller Serie?🙄

S8/IQ700 är ju rätt "pricy" så kan man välja ex en serie6 torktumlare istället, eller delar S8's TM och TT kritiska komponenter, typ motor som är av lägre kvalitet på de billigare serierna?
 
4 4väggarochtak skrev:
Ja precis det gör dem.

Edit: Insåg nu precis att @electroluxaren redan nämnt Polen som en sämre tillverkningssite. Men ingen Bosch torktumlare verkar komma från Tyskland utan de verkar komma från Polen. Inte heller alla S8 tvättmaskiner verka tillverkas i Tyskland. Så är tillverkningsland viktigast eller Serie?🙄

S8/IQ700 är ju rätt "pricy" så kan man välja ex en serie6 torktumlare istället, eller delar S8's TM och TT kritiska komponenter, typ motor som är av lägre kvalitet på de billigare serierna?
Se bara till att välja en med 5 års garanti, är väl regel nummer 1 😅
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.