Kanske en täljstensplatta som du kan lägga ovanpå att öka värmen ett par timmar till?
 
Berkelus
A Andy78 skrev:
Kanske en täljstensplatta som du kan lägga ovanpå att öka värmen ett par timmar till?
Jag har lagt in ca 20 kilo eldfasta stenar inuti kaminen, det är ju en kokplatta ovanpå så jag kan inte lägga sten över hela men jag ska undersöka saken!
 
Det är ju ganska häftigt primitivt över det hela, kul att se :rofl::)
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Möss kan ta sig in genom hål som är så små som 6 mm i diameter. Så det verkar finnas gott om ingångar för dem i din stuga :)
 
Hur går det med stugan, finns den kvar används den?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
J
Spännande projekt!

Jag undrar om det var enklare att få bygglov utan el/vatten/väg? Det har ju då tex en minimal/ingen påverkan på djur/växter - vilket borde göra det enklare?

Jag är i liknande tankar är bygga en Skogskoja utan el/vatten och ca 3km från en skogsbilväg. Fast min stuga skulle vara i större format med två sovrum/kök/allrum. Kommer dock att använda den som året runt bostad - (men det är ju ingen som behöver veta det). Men innebär det ingen förenkling när man ansöker om bygglov så spelar det ju ingen roll förutom min egen önskan om att bo med enkel standard långt ute i det vilda.
 
J Stormfrog skrev:
Spännande projekt!

Jag undrar om det var enklare att få bygglov utan el/vatten/väg? Det har ju då tex en minimal/ingen påverkan på djur/växter - vilket borde göra det enklare?

Jag är i liknande tankar är bygga en Skogskoja utan el/vatten och ca 3km från en skogsbilväg. Fast min stuga skulle vara i större format med två sovrum/kök/allrum. Kommer dock att använda den som året runt bostad - (men det är ju ingen som behöver veta det). Men innebär det ingen förenkling när man ansöker om bygglov så spelar det ju ingen roll förutom min egen önskan om att bo med enkel standard långt ute i det vilda.
Det du beskriver låter som vilket fritidshus som helst, offgrid då
 
Berkelus
A Andy78 skrev:
Hur går det med stugan, finns den kvar används den?
Det går bra! Den används flitigt och jag håller ju nu på att bygga nästa stuga (typ samma storlek) där köket ska vara, jag kommer då använda denna stuga som "sovstuga" och inget annat. Finns ett gäng andra projekt på marken med!
 
  • Trädstuga täckt med snö i skogsmiljö med soligt vinterväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten stuga i ett vinterlandskap täckt av snö med solen som strålar genom träden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
John Karlsson och 2 till
  • Laddar…
Berkelus
J Stormfrog skrev:
Spännande projekt!

Jag undrar om det var enklare att få bygglov utan el/vatten/väg? Det har ju då tex en minimal/ingen påverkan på djur/växter - vilket borde göra det enklare?

Jag är i liknande tankar är bygga en Skogskoja utan el/vatten och ca 3km från en skogsbilväg. Fast min stuga skulle vara i större format med två sovrum/kök/allrum. Kommer dock att använda den som året runt bostad - (men det är ju ingen som behöver veta det). Men innebär det ingen förenkling när man ansöker om bygglov så spelar det ju ingen roll förutom min egen önskan om att bo med enkel standard långt ute i det vilda.
Det som påverkar är huruvida det är detaljplanerat område, el och vatten gör ju processen enklare men inte att få själva bygglovet. Ofta så kan kommuner ha enklare regler överlag för fritidshus.
 
Något nytt med stugan?
 
  • Gilla
awilde
  • Laddar…
Berkelus
A Andy78 skrev:
Något nytt med stugan?
Egentligen inte, tänkte att jag ska bli klar med stuga nummer 2 och därefter sätta vindpapp + masonit på väggarna i denna stuga och sedan klistra på någon tapet.

Skippar isolering helt.

Därefter ska dörren göras om så den blir tätare. Sen blir det många mysiga nätter där över hösten!

En intressant sak är att laminatgolvet fortfarande ser hur fint som helst ut och har inte svällt eller rört på sig! Blir samma i stuga nr 2!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hittade din nya tråd efter jag skrev, kul å följa nya bygget.
 
A Andy78 skrev:
Hittade din nya tråd efter jag skrev, kul å följa nya bygget.
Finns det en ny tråd, var? Profilen är tyvärr blockerad, så det går inte att söka via den.
 
D
Denna tråd och bygge blir aldrig för gammalt, underbart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.