Unikt namn
M Mathematics skrev:
Bara en liten sidnot om någon beställer det lilla kobenet
Gäller att vara på hugget.
Mitt åkte långväga....
Spårningsinformation för paket som levereras, med logg från Spanien till Tyskland och därefter leveransstatusuppdateringar.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Två små plastbitar som kommer att göra STOR skillnad!

Två adapterdelar, bruksanvisningar, Bosch Professional-skena på ett träbord. Verktygstillbehör för precisionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har två mindre Boschfräsar, GKF-12v och GKF-600. Många gånger har jag saknat funktionen att köra dom med en skena för mindre arbeten. Nu har möjligheten kommit! Hittade dessa på Amazon.se. Små men naggande goda!
Kostar ca. 240kr styck. Det tycker jag är ett bra pris!
Passar till Bosch FSN linjaler och en del andra. Mina gamla Festool-skenor fungerar tyvärr inte. Men, man kan ju inte få allt!
Kolla på företagets hemsida där finns adaptrar till fler fabrikat.
Dag
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
I
M Mathematics skrev:
Bara en liten sidnot om någon beställer det lilla kobenet
Fick hem mitt ganska snabbt men vet inte om jag blev vidare imponerad av det, lite väl liten(vilket man såklart borde insett på förhand). Tror modellen större på 19 cm hade varit bättre för min del.
 
A
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
M
stigen stigen skrev:
Två små plastbitar som kommer att göra STOR skillnad!

[bild]

Jag har två mindre Boschfräsar, GKF-12v och GKF-600. Många gånger har jag saknat funktionen att köra dom med en skena för mindre arbeten. Nu har möjligheten kommit! Hittade dessa på Amazon.se. Små men naggande goda!
Kostar ca. 240kr styck. Det tycker jag är ett bra pris!
Passar till Bosch FSN linjaler och en del andra. Mina gamla Festool-skenor fungerar tyvärr inte. Men, man kan ju inte få allt!
Kolla på företagets hemsida där finns adaptrar till fler fabrikat.
Dag
Men hur tänker du starta? Ingen av dessa små kantfräsar har ju någon sänkfunktion, eller är tanken bara att använda dem för att göra ett spår från ena kanten och in?

Sänkfunktionen för GKF-600 får man med TE 600 och FSN OFA vilka jag tror att du redan har om du har skena med hål i.
 
Hej @mnils!

Det stämmer att dom inte har någon sänkfunktion. Men ibland eller ganska ofta kör man i från kanten med stålet i rätt höjd.
Den stora Boschplattan har jag och den är väldigt allsidig och passar också till dom gamla Festool-skenorna.
Dag
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
I
mickesundström skrev:
Är väl 19cm som tipsades om

[länk]
Sorry du har rätt, det var en sådan jag fick hem, får se hur jag gör, ska inte ta upp mer i denna tråden om det.
 
stigen stigen skrev:
Två små plastbitar som kommer att göra STOR skillnad!

[bild]

Jag har två mindre Boschfräsar, GKF-12v och GKF-600. Många gånger har jag saknat funktionen att köra dom med en skena för mindre arbeten. Nu har möjligheten kommit! Hittade dessa på Amazon.se. Små men naggande goda!
Kostar ca. 240kr styck. Det tycker jag är ett bra pris!
Passar till Bosch FSN linjaler och en del andra. Mina gamla Festool-skenor fungerar tyvärr inte. Men, man kan ju inte få allt!
Kolla på företagets hemsida där finns adaptrar till fler fabrikat.
Dag
Kan ju passa på att tipsa om att adaptern till makitas skenor finns till en liten rabatt nu också.

https://www.amazon.se/Makita-194579...ocphy=1012442&hvtargid=pla-384273581688&psc=1
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K
T Trafikverket1 skrev:
Kan ju passa på att tipsa om att adaptern till makitas skenor finns till en liten rabatt nu också.

[länk]
3D printad piratkopia som skickas från Kina.. Man kan nog få vad som helst i det paketet, och får du ”rätt” så lär väl knappast noggrannheten vara särskilt bra och den håller antagligen inte överdrivet länge
 
Redigerat:
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
K kniv skrev:
3D printad piratkopia som skickas från Kina.. Man kan nog få vad som helst i det paketet, och får du ”rätt” så lär väl knappast noggrannheten vara särskilt bra och den håller antagligen inte överdrivet länge
Är det tror du? Fått över tusen reviews och säljaren säljer en massa andra makita verktyg som ser legit ur.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ullberg
Jag skulle gissa det inte är en kopia, jag köpte min enligt nedan, definitivt original även om man mycket väl kan diskutera hur exakt den är ens när Makita gjort den sjäva. och även om jag för så länge sedan som 2016 betalade mer än amazonpriset (men samma som deras idag innan rabatten) minns jag att jag bara tog en leverantör (proffsmagasinet) som hade den i lager då jag behövde den till ett projekt och kände att jag betalade för mycket…

Tabell utdrag; ProduktID och beskrivning; priser med och utan moms i SEK.
 
M Mathematics skrev:
Bara en liten sidnot om någon beställer det lilla kobenet
Jag fick mitt levererat igår.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Den som väntar på något gott!…
Jag beställde i förra veckan o fick mina i tisdags. Måste varit annan säljare. Hultafors emballage på okbenen
 
Tror jag såg kobenet för 69 på Gekås
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kan man jämför ”Äpplen” och ”Päron”?

Verktyg till ”bra pris” kan bero på många olika faktorer.
Rea, kampanjer, Blocket, Tradera, Marketplace eller att vara på rätt plats på rätt tid.
Vägarna är många.
Här kommer ett exempel på ”ett verktyg till bra pris” om man anstränger sig lite.

Exempel. Du är på jakt efter en ren planhyvel med hyvlingsbredd runt 30cm.
Gärna med en modern spiralkutter monterad.
Då hamnar man i den här klassen för en stationär mindre maskin. Ca. 33000kr.
En tyngre gedigen maskin med gjutjärn i bordet och spiralkutter.

[bild]

En annan väg kan vara att med några timmars egenarbete få samma prestanda till ett mycket bättre pris.
Metabos DH330 kostar runt 6500kr och är då levererad med traditionell kutter dock med vändstål.
En komplett ersättningskutter av typ spiralkutter kostar ungefär detsamma. Lägg till några timmars jobb så har du fått en planhyvel med ungefär samma värden som den färdigköpta.

[bild]

[bild]

Bägge maskinerna har sina för och nackdelar men hyvlingsresultatet blir väldigt lika med spiralkuttern.
Prisskillnaden mellan 33000kr och 13000kr är rätt stor. 20000kr!
Det kan man köpa många verktyg/maskiner ”till bra pris” för!

Kolla länken hur en ombyggd Metabo DH330 presterar!

[länk]
Dag
Stigen har en hel del klokheter i besittning, så det är kanske smart att följa hans råd. Om man vill gå på det spåret (som jag inte kan ett dugg om) så har det nu kommit liknande maskin med spiralkutter redan från fabrik som enligt ett par första testare är väldigt trevlig. Några tusen billigare än Metabon.
https://www.axminstertools.com/eu/a...9100?queryID=88973ae75063a70e2cc0a81833fe504a
Swedendro ska sälja den för under tio, men har inte fått den än då UK prioriteras.
En webbsideskärmdump som visar en professionell tjocklekshyvel för träbearbetning till salu online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.