M Markarbetaren skrev:
Jag fick byta på min Volvo nu i våras, 3mm kvar på original sommardäck. Bilen hade då passerat 10,300 mil.
Låter fullt rimligt. Jag brukade ha mina bilar 10-12 000mil och då brukade jag behöva byta en av omgångarna däck, antingen sommar eller vinter.

Då brukade jag iofs sträcka ut vinterdäcken (Europeiska dubbfria) så mycket som möjligt in på sommaren om de ändå skulle bytas till vintern och det kunde ibland bli byte till sommardäck på slutet av sommaren.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Ja men det har ju varit en pågående process i femtio år, när 195/65R15 kom så ansågs dessa vara sportiga och breda däck, idag klara väl inte ens en 100hästars Passat sig på dessa däcken (för att knyta an till tidigare inlägg)
Jag minns när kompisen kom och berätta att han köpt 185/70*14 till sin bil, och det gick ett sus genom oss andra som var där. Häftigt, han hade köpt lågprofildäck, vilken kille!!!

Jag hade SAAB, med 165/82*15 och de andra med 14" hade också 155*82 eller 165*82 (högprofil ...)

Ja det är roligt att minnas idag, nu när en standard familjebil kan ha 225/50*17 vid rak fabriksleverans.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Min Mazda 323F Anno 1991 kom med sportiga lågprofildäck, 195/50-R15.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Har man inga planer på att köra 150km/h eller snabbare så kan man få billigare däck. Volvo sänkte ju maxhastigheten på sina bilar, inte för att värna miljön eller så utan för att kunna förbilliga konstruktionen, ha billigare däck osv. Sedan hävdade de ju andra orsaker....
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Konvertering av fossilbilar till elbilar är tydligen ”stort” i Frankrike: SVT
 
tveksamt tveksamt skrev:
Konvertering av fossilbilar till elbilar är tydligen ”stort” i Frankrike: SVT
Hade jag gärna gjort om det varit billigare. Jag tänker mig en PV.
 
Mikael_L
Går det ens i Sverige pga alla fyrkantiga regler?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går det ens i Sverige pga alla fyrkantiga regler?
Jag har sett några konverterade äldre bilar. BMW 320, Fiat 500, Mini
 
Mikael_L
Vad synd att man inte tjackade en Trabant för en massa år sedan, då de i princip slängde dem på en.
En sån hade ju varit lite kul att ge ett nytt liv med elmotor.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går det ens i Sverige pga alla fyrkantiga regler?
Jodå, det mesta går. Är bilen äldre än 25 år så tror jag det blir hemmabygge när man konverterar den, dvs besiktning som hemmabygge.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
En Lotus super7 konverterad med Tesla-delar hade varit rätt fräckt👍
 
Caterham släpper en eldriven sjua inom kort, om jag inte minns helt fel....
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Såg det nu. [länk]
Lite fjolliga prestanda med tanke på Caterhams historia kanske. 🤨
Nja, det är väl bara 485-modellerna (som i hk/ton) som piskar den i acceleration.
Sen uppemot 700 kg är ju 200kg mer att släpa på så det kommer att märkas i kurvorna
 
M Markarbetaren skrev:
Jag fick byta på min Volvo nu i våras, 3mm kvar på original sommardäck. Bilen hade då passerat 10,300 mil.
Min Tesla har gått 8000 mil nu och jag har inte bytt däck ännu.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.