Hej!

Befinner mig i en lite komplicerad sits just nu och uppskattar alla råd. En vattenledning pajade i mitten av juni. En väns vän har en grävfirma och bad dem att komma till mig lite akut. I ett telefonsamtal berättade firmans chef att den ungefärliga kostnaden för grävningen skulle bli 25.000 kr plus moms och arbetet beräknades ta cirka två dagar. Sedan snackade vi om dränering osv. Eftersom avloppsröret ligger nära vattenledningen så passade jag på att byta även det röret också. Ingen större kostnad enligt chefen.

Firman kommer och gräver, hittar rören på några timmar. Sedan stannar de för att de var osäkra om de fick gräva på kommunens mark. Vi ringer kommunen och de bekräftar att det är firman som ska gräva även på kommunens mark. Sedan säger killarna som grävde att de skulle fortsätta med jobbet efter sin semester. Det spelade ingen större roll för mig då eftersom jag skulle ändå åka på semester och behövde inte ha nåt vatten i huset.

Efter semestern pratar jag igen med chefen som säger att de skulle komma om en vecka. Sen dyker två andra killar upp två dagar senare för att fortsätta arbetet. Det första de nämnde var att all jord hade rasat ner pga regnet och de behövde i princip börja om. Dagen efter hittade de inte ventilen och efter en stund sa en av killarna att han inte vågade gå ner och handgräva pga säkerhetsrisken. Dagen efter kom de inte alls och dagen därpå fastnade deras grävmaskin i leran, då det hade regnat väldigt mycket dagen innan, och då fick de knappast något gjort. Summa summarum, jobbet tog nästan sex dagar istället för två.

Fakturan kom och landade på nästa 110.000 inkl moms. Såg att jag blev debiterad för två transporter istället för en. Bara den kostnaden gick på nästan 20.000 inklusive moms.

Ringde förstås chefen för att få en förklaring och spelade in samtalet. Hans svar var att jag borde förstått att det skulle kostat mer då eftersom kommunen inte ville gräva den där extra metern från min tomt till ventilen, och för att det regnade så pass mycket.

Har bestridit fakturan och haft sedan ett bra samtal med chefen som annars verkar vara en väldigt trevlig och snäll person. Han bad väldigt mycket om ursäkt för att inte ha varit tydlig och informerat mig och vill undvika gå till rätten. Han har även sänkt fakturan med cirka 10.000 men jag känner ändå att det här är långt ifrån vad som är rimligt att betala.

Min fråga nu är: Vad borde ett sånt arbete kosta i vanliga fall? Inga stora stenar, träd osv. Cirka 10 meter från husväggen till ventilen. Och vad är rimligt att göra i en sån situation. Enligt chefen så kommer han gå minus om han sänker fakturan mer än så. Jag upplever att jag behöver betala mycket mer än avtalat än vad han förlorar. Vad är rätt och vad är fel?

Tack på förhand
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Surt läge. Du lär få många råd och kommentarer ang. detta.

Kan bara säga att företaget borde (enl. konsumenttjänstlagen) ha samrått med dig, informerat om prisökningen och inhämtat ditt godkännande, just för att inte hamna i denna situation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ja, det är vad konsumentverket har sagt också. Enligt dem skulle jag kunna betala den summan vi var överens om från början plus ett tillägg på 15% och sedan bestrida resten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
I princip håller jag med: Betala uppskattat pris + 15%. Men då behövr man vara klar över vilka ev. tilläggsbeställningar som gjorts efter det uppskattade priset (ex. den extra vattenledningen?).

Men jag förstår inte riktigt kronologin här. Detta med att gräva i kommunens gata måste väl ha varit känt när jobbet påbörjafes? Alltså att det behövde grävas där. Ändå verkar det vara den frågan som fördörjt arbetet.

Kan det ses som en tilläggsbeställning som inte var känd när prisuppskattningen gavs?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
I princip håller jag med: Betala uppskattat pris + 15%. Men då behövr man vara klar över vilka ev. tilläggsbeställningar som gjorts efter det uppskattade priset (ex. den extra vattenledningen?).

Men jag förstår inte riktigt kronologin här. Detta med att gräva i kommunens gata måste väl ha varit känt när jobbet påbörjafes? Alltså att det behövde grävas där. Ändå verkar det vara den frågan som fördörjt arbetet.

Kan det ses som en tilläggsbeställning som inte var känd när prisuppskattningen gavs?
Oavsett så måste beställaren informeras och godkänna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I princip håller jag med: Betala uppskattat pris + 15%. Men då behövr man vara klar över vilka ev. tilläggsbeställningar som gjorts efter det uppskattade priset (ex. den extra vattenledningen?).

Men jag förstår inte riktigt kronologin här. Detta med att gräva i kommunens gata måste väl ha varit känt när jobbet påbörjafes? Alltså att det behövde grävas där. Ändå verkar det vara den frågan som fördörjt arbetet.

Kan det ses som en tilläggsbeställning som inte var känd när prisuppskattningen gavs?
Tror att killarna försökte gräva under asfalten för att slippa förstöra vägen så att säga. Så det blev mycket handgrävning i onödan och de råkade dessutom paja den vattenledning som går rakt ner från kommunens mark så det sprutade en he del vatten innan de lyckades stänga av den. Antar att det var därför de behövde byta hela också.

Ingen aning egentligen. Men tänker ändå att det kan inte ta tre extra dagar att gräva en extra meter och de borde ändå ha informerat mig om arbetet blev plötsligt betydligt mer omfattande.

Jag vill gärna veta vad som är ett skäligt pris för detta arbete så jag kan förhandla om ett belopp som inte innebär att jag blir mer eller mindre rånad. Hade säkert kunnat få ett fast pris hos någon annan hantverkare och betalat förhoppningsvis mycket mindre. Litade på honom eftersom det var en kompis kompis.
 
Om de väljer att avbryta för semester och att det senare regnar är ju inte något som blir ditt fel. De har gjort en uppskattning av kostnaden för att göra jobbet, regn och dylikt är inget du kan påverka ej heller något som du som konsument kan förväntas veta hur det påverkar arbetet. Detta är alltså något som firman måste ta höjd för eller tydligt klargöra för dig om det finns ett val att göra.

Som tidigare nämnts så gäller alltså uppskattat pris +15% men då enbart på det arbete som då avsågs. Har det tillkommit extra jobb behöver du självklart betala extra för detta. Har du inte fått någon uppskattad summa för detta arbete är det svårare att enbart betala en viss summa X + 15% men om chefen säger "det blir inte så dyrt, och det av alla går att avgöra att det är ett mindre arbete att göra detta tillägg än det ursprungliga dvs, tillägget kan aldrig förväntas kosta mer än det ursprunglig jobbet. I detta fall skulle detta då max bli tal om 25 * 2 * 1.25 = 62.500kr.
Är det som du säger att transport av skopan är specificerat till 20k bör även detta då dras av efter som det uppenbarligen inte behövs om de bara gräver ett bredare dike vid samma tillfälle. Då hamnar du på 42.500kr vilket kanske känns mer rimligt för vad som ursprungligen var överenskommet.
Det är ju han som är proffs och ska kunna planera sitt arbete innan det påbörjas, dvs veta om det behöver tillstånd för att gräva och när personalen har semester, att förutsättningarna kan ändras är ju då något som ligger på honom.

Jag hade framfört att jag anser att de fördyrande förutsättningarna helt ligger på honom och att du är villig att betala det överenskomna summan och en tilltagen men rimlig ersättning för extraarbetet dvs en totalsumma av 42.500kr. Detta är ju som sagt från förutsättningarna som jag läser dem i ditt inlägg så modifiera dem efter hur du själv läst situationen. Det kanske inte alls var så att det bara blev ett bredare dike som jag tänker eller bara var just 1m extra på kommunens mark osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Du får väl höfta hur mycket du ska betala för arbetet som tillkom, tex att du ändå beställde jobbet med det extra röret. Sen betalar du +15% på det. Resten bestrider du tycker jag. Det är sjukt respektlöst att hantera privatpersoners ekonomi så vårdslöst att man fem eller sexdubblar en faktura utan att berätta det. Över hundratusem kronor är ju en astronomisk summa för många och kan helt ruinera ens ekonomi. Blir så irriterad på hantverkare som beter sig så här, det är inte alls okej! Sätt ner foten!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
H
MTH23 MTH23 skrev:
Tror att killarna försökte gräva under asfalten för att slippa förstöra vägen så att säga. Så det blev mycket handgrävning i onödan och de råkade dessutom paja den vattenledning som går rakt ner från kommunens mark så det sprutade en he del vatten innan de lyckades stänga av den. Antar att det var därför de behövde byta hela också.

Ingen aning egentligen. Men tänker ändå att det kan inte ta tre extra dagar att gräva en extra meter och de borde ändå ha informerat mig om arbetet blev plötsligt betydligt mer omfattande.

Jag vill gärna veta vad som är ett skäligt pris för detta arbete så jag kan förhandla om ett belopp som inte innebär att jag blir mer eller mindre rånad. Hade säkert kunnat få ett fast pris hos någon annan hantverkare och betalat förhoppningsvis mycket mindre. Litade på honom eftersom det var en kompis kompis.
MTH23 MTH23 skrev:
Tror att killarna försökte gräva under asfalten för att slippa förstöra vägen så att säga. Så det blev mycket handgrävning i onödan och de råkade dessutom paja den vattenledning som går rakt ner från kommunens mark så det sprutade en he del vatten innan de lyckades stänga av den. Antar att det var därför de behövde byta hela också.

Ingen aning egentligen. Men tänker ändå att det kan inte ta tre extra dagar att gräva en extra meter och de borde ändå ha informerat mig om arbetet blev plötsligt betydligt mer omfattande.

Jag vill gärna veta vad som är ett skäligt pris för detta arbete så jag kan förhandla om ett belopp som inte innebär att jag blir mer eller mindre rånad. Hade säkert kunnat få ett fast pris hos någon annan hantverkare och betalat förhoppningsvis mycket mindre. Litade på honom eftersom det var en kompis kompis.
MTH23 MTH23 skrev:
Tror att killarna försökte gräva under asfalten för att slippa förstöra vägen så att säga. Så det blev mycket handgrävning i onödan och de råkade dessutom paja den vattenledning som går rakt ner från kommunens mark så det sprutade en he del vatten innan de lyckades stänga av den. Antar att det var därför de behövde byta hela också.

Ingen aning egentligen. Men tänker ändå att det kan inte ta tre extra dagar att gräva en extra meter och de borde ändå ha informerat mig om arbetet blev plötsligt betydligt mer omfattande.

Jag vill gärna veta vad som är ett skäligt pris för detta arbete så jag kan förhandla om ett belopp som inte innebär att jag blir mer eller mindre rånad. Hade säkert kunnat få ett fast pris hos någon annan hantverkare och betalat förhoppningsvis mycket mindre. Litade på honom eftersom det var en kompis kompis.
Om de gräver av en vattenledning är ju inte ditt fel och det skall du inte betala för. Det får företaget stå för till 100 % både i material och tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Väldigt komplicerat läge. Det finns först och främst "inte på kartan" att du ska betala 400% av ursprungligt pris. Sen får firman gå hur mycket minus de vill. Även ett lite halvseriöst företag vet att man går minus på vissa jobb. De skulle givetvis informerat dig om läget, efter det ihållande regnet. Det bästa hade nog varit att göra en tillfällig lösning, tills det torkat upp. Vidare skulle de informerat om det innebar stora kistnader atg gräva på kommunens mark. Att dräneringen inte skulle innebära någon större kostnad kan de omöjligtvis få till att det skulle kosta kanske 20-30kkr extra.
Med tanke på att det ändå var en del extraarbete, samt att vädret ställde till det, kanske du trots allt kan vara ganska medgörlig. Men då pratar vi om absolut max 75kkr. Vilket kan vara rimligt för 6 dagar. Men då är du som sagt väldigt snäll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Som vanligt i denna typen av trådar så är orsaken till tvister nästan alltid brist på planering och direkt usel kommunikation från utförarens sida. Det känns så sjukt jävla onödigt att i övrigt kompetent yrkesfolk ska klanta till det genom rent jävla slarv.

Det är nästan så man borde införa obligatorisk utbildning i kommunikation och grundläggande avtals och konsumenträtt för alla som är verksamma inom vissa branscher.

I hur många andra branscher kommer man undan med sånt här slarv i det administrativa utan att få foten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Känns igen med hantverkare som vill att man ska betala 100k extra, "för annars går de back på jobbet". Tror de att vi andra har en sedelpress i källaren? Att vi inte går back när saker plötsligt ska kosta dubbelt mot överenskommet... helt j*vla sjuk sätt att resonera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Undrar fortfarande om någon har erfarenhet av grävarbeten och kan svara på hur många arbetstimmar är rimligt att betala för.
 
Att det tog 6 dagar istället för 2 är sjukt, synd att du inte såg till att ni kom överens om ett fast skriftligt pris.

Om jag uppfattade det rätt så inträffade läckaget i första vändan? Så det verkar vara den andra vändans team som lyckades sinka i princip allt?

Jag skulle möjligtvis kunna sträcka mig till 50-55.000 inkl. moms men egentligen är det max 15% plus utbytet av avloppsröret och den första transporten som ska tillkomma. Nästan 110.000 är skrattretande…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
MTH23 MTH23 skrev:
Tack för alla svar!

Undrar fortfarande om någon har erfarenhet av grävarbeten och kan svara på hur många arbetstimmar är rimligt att betala för.
Vi grävde 30 m avlopp förra sommaren på en halv dag. Trädgård, hård lera. Inget i vägen. Men sen kom ju ledningsbyte och igenfyllning, tog längre tid. Tvådagarsjobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.