Dels är den inget vidare bra att fullständigt ändra förutsättningarna för industri som siktar på den nischen. Dessutom kommer det inte att ge den utlovade effekten.
 
D Daniel 109 skrev:
Dels är den inget vidare bra att fullständigt ändra förutsättningarna för industri som siktar på den nischen. Dessutom kommer det inte att ge den utlovade effekten.
Håller inte med, skulle nog säga att vad du påstår är direkt felaktigt.

Preem har haft en defacto monopol på att producera HVO i Sverige. Detta ändrar bara förutsättningen för dem i sin defacto monopolroll som inte borde funnits alls.

För övriga bränslebolag gör de bara stiuationen mer hanterbar, med 6% inblanding kan de kör med 6% RME, men de finns inget som hindrar dem att köra med 6% HVO.

Det är ju inte så att HVO helt plötsligt kommer att sakna möjlighet att omsättas, Försäljning av HVO förbjuds inte.

Sänkningen av reduktionsplikten kommer att minska diesel priset med 3½-4½ kr. Detta vet vi med matematisk precision eftersom vi vet vad Diesel kostar , och vi vet vad RME kostar. Detta är skillnaden på de 6½ och 9½ som SD lovade. De har spridits felaktiga myter från SVT som ensidigt intervjuat Preem som helt sonika ljugit om frågan.

Vad det gäller minskningen av skatten så har ju uppräkningen som bekant stoppats. Detta är de av någon anledning ingen som diskuterat. Diesel skulle vara ytterligare 1 kr dyrare idag om uppräkningen inte stoppades. Detta gjordes delvis före valet i en riksdagsomröstning med hjälp av Centern, men i praktiken var de ett resultat av kampanjen som rådde då, precis som vårbudgeten 2022 när man sänkte skatten temporärt med 50öre.
 
Fairlane
M Mattias Svederberg skrev:
Varför ljuger du? Det är inte sant. Det är nog mer fånigt att ljuga om något som är så lätt att kontrollera. Om du vill verka seriös, var snäll sluta ljuga:
Är det den här "lögnen" du syftar på?
Var det svårt att kontrollera?
Publicerat dagen före valet.
Svensk politisk reklam, mynt, dieselpris, besparing på bränsle, förslag från politiskt parti (SD22).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M Mattias Svederberg skrev:
Bensinpriserna var inget gemensamt vallöfte, däremot var kärnkraften det, och där håller jag med om att man misslyckats rätt hårt med tidsplanen. Bland annat så är Anna ännu inte sparkad, och om jag ska vara ärlig är de nog mer frågan om hon borde sitta i domstol just nu och försvara sitt betande som enligt mig är ett brott mot bolagslagen
Nej, inte bränslepriserna (även om de skulle sänkas mer än man gjorde). Däremot ett högkostnadsskydd mot höga elpriser.

Skärmdump från Facebook, Ulf Kristersson presenterar politiskt löfte, datum och text syns.

Var det också bara ett löfte för enskilda partier som man sen skulle kompromissa ihop något om efter?
M Mattias Svederberg skrev:
Att man är överens betyder inte att man inte backar ur när folk börjar hota ens familj, vilket faktiskt var något som inträffade. Sedan borde de ledamöterna som blev mottagliga för de genast suspenderas i väntan på att problemet är bättre utrett. Vilket L inte gjorde, så stor brist där från L ledarskap. Tvärt om tycker jag de spela de väldigt illa och luta sig in i problemen.
Ja, jag vet ärligt talat inte vilka som hotat eller blivit hotade, så jag kan inte kommentera den delen.
All form av hot, oavsett om den är från vänster eller från höger är föraktlig och förkastlig.
M Mattias Svederberg skrev:
Nu är de ju lite så att om jag lovar något, men de visar sig att någon annan inte fullföljer löftet som krävdes för att de hela skulle gå ihop, så måste man se på helheten vad som faktiskt hänt.

", exempelvis första spadtaget i marken för ny kärnkraft inom 100 dagar "
Nej nu ska vi holla oss till fakta här. Dom sa att de skulle trygga utbyggnaden för kärnkraft, inte börja bygga den. Vilket, de precis som jag sa tidigare, inte har gjort. Däremot påståa tt de skulle börja bygga dem innom 100 dagar, de har de aldrig sagt, de är en lögn.
Det är faktiskt inte en lögn, se bilden i inlägg #374. Ok, jag erkänner, det står inget om ett spadtag utan att börja bygga. Du är frikostig med att anklaga folk för lögner och vill hålla dig till fakta. Då kan vi se, är det fakta att man hade ett gemensamt vallöfte om ett högkostnadsskydd på el färdigt innan 1 november?
M Mattias Svederberg skrev:
"högkostnadsskydd för elpriser inom en viss tid"
Beskedet om högkostnaskydd för el tog ungefär så lång tid som de planerades, bara det att hela processen blev framskuten 2 månader. De kan man ju tycka vad man vill om, men man måste acceptera verkligheten. Åter igen, vi har redan diskuterat varför de blivit framflyttat 2 månader.
Fakta var det. Så fungerar inte ett högkostnadsskydd, man tog ett annat förslag, vilket man också erkänt och sagt att det var bättre. Även om man inte var överens om alla andra detaljer (som man förespeglade innan valet) så borde man kunnat lösa detta som man ju var överens om. Sanningen är ju att om inte S hade begärt en utredning innan valet, som man sen kunde ta över så hade man varit mycket mer förskjuten än 2 månader.


För att vara tydlig, jag är för en borgerlig politik och för kärnkraft, har bara väldigt svårt för att man måste ljuga och slira på sanningen. Nu gör jag ju tydligen det enligt dig, så jag får väl skämmas...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det den här "lögnen" du syftar på?
Var det svårt att kontrollera?
Publicerat dagen före valet.
[bild]
...
Innan sa du dagen efter valet. nu låter de som att du säger att man skulle sänka priset på VALDAGEN.
Det är ju inte de som står där. Budskapet är till väljarna, att väljarna ska sänka priset. Dvs att väljarna ska ta beslutet för att sänka priset på valdagen. Det står alltså inget om att de ska utföras på valdagen. Faktum är att de står inget om att de ska utföras alls, de står "med vår politik"

Så ja, påståendet om att de skulle sänka med 10 kr dagen efter valdagen är falskt på två olika sätt. 1: de var fel dag, 2: de var inte sänkningen som skulle utföras, utan beslutet som skulle tas, och då inte av partiet utan folket. Stor skillnad.

Vad det gäller el garantierna så håller jag nog med dig i stort.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är faktiskt inte en lögn, se bilden i inlägg #374. Ok, jag erkänner, det står inget om ett spadtag utan att börja bygga. Du är frikostig med att anklaga folk för lögner och vill hålla dig till fakta. Då kan vi se, är det fakta att man hade ett gemensamt vallöfte om ett högkostnadsskydd på el färdigt innan 1 november?
Nej de står inte börja bygga ut, de står trygga och bygga. Vilket troligen är en effekt av att ha budskapet kort. De är inte riktigt tydligt. När börjar byggprocessen? Det är defakto en lögn att hävda att de skulle sätta ner spaden efter 100 dagar. Däremot ändrade de lagen, tror de var efter 97 dagar, så precis så där på gränsen.

" är det fakta att man hade ett gemensamt vallöfte om ett högkostnadsskydd på el färdigt innan 1 november?"
Du behöver inte upprepa det har redan besvarat det.
Fairlane Fairlane skrev:
Fakta var det. Så fungerar inte ett högkostnadsskydd, man tog ett annat förslag, vilket man också erkänt och sagt att det var bättre. Även om man inte var överens om alla andra detaljer (som man förespeglade innan valet) så borde man kunnat lösa detta som man ju var överens om. Sanningen är ju att om inte S hade begärt en utredning innan valet, som man sen kunde ta över så hade man varit mycket mer förskjuten än 2 månader.


För att vara tydlig, jag är för en borgerlig politik och för kärnkraft, har bara väldigt svårt för att man måste ljuga och slira på sanningen. Nu gör jag ju tydligen det enligt dig, så jag får väl skämmas...
Man tog ett annat förslag.. eller.. rättare sagt en annan lösning. Som med effektivt sett var ett högkostnads skydd. Så... man tog inte högkostnadsskyddet, man tog högkostnadsskyddet. Var systemet som man tog (dock notera att detta systemet var bara ägnat temporärt för vintern/våren 2022/23, utan ett nytt system förväntas vara på plats till vintern 23/24 som är mer genomarbetat), gjorde de exakt vad man lovade för valet... nej... Gjorde de ungefär vad man lovade före valet. Mer eller mindre.

Sedan om du ska säga att någon bryter mot ett vallöfte, då måste vi vara tydliga med exakt vad löftet är. Vad är löftet, och vad är planen. Enskilda tweets from specifika representanter är inte partiets valöfte, de kan vara representantens valöfte, exempelvis för person val, men inte partiet. Även med det, behöver man skilja på ett löfte och en plan.

Exempel. Jag säger till barnen "jag lover att vi åker till skara sommarland så fort som möjligt på våren, planen är att vi åker till skara sen till farmor och farfar och sen till mormor och morfar"... Sedan regnar de den dagen så de blir i praktiken att vi åker andra hållet runt för att träffa på en bra dag.

De är planen som modifieras, inte löftet som bryts. Nej SD lova aldrig att sänka sänka priset på valdagen.
Fairlane Fairlane skrev:
För att vara tydlig, jag är för en borgerlig politik och för kärnkraft, har bara väldigt svårt för att man måste ljuga och slira på sanningen. Nu gör jag ju tydligen det enligt dig, så jag får väl skämmas...
Chocksänk, de är andra person skrivet som ett budskap av SD. En uppmaning till väljarna att göra något..
Om de skulle vara SD som sa att de skulle göra det skulle de stå "Chocksänker dieselpriset i morgon". Stor skillnad.

Vi kan ta ett annat exempel. Säg att en långivare skulle skriva "chocksänk räntan idag"... vilket då menar att man ska ansöka om ett nytt låt hos dem, vilket tar 3-4 dagas process tid sen så tar de ju hela vägen till månadens slut, och beroende på lite hur de är skrivet, månaden efter till man faktiskt får betala den lägre räntan.

Detta må vara standard marknadsföring, men de är helt korrekt och lagligt. Att du missuppfattade vad exakt vad de betyder, betyder inte att de ljuger. "Chocksänk räntan idag" betyder att du ska ta aktionen idag som leder till att din ränta sänks... När kommer din ränta sänkas... de står inte., de kan vara i morgon, de kan vara nästan månad, de kan vara om 3 år.

Du kanske uppfattar de som att dieselpriset kommer att chocksänkas i morgon, men de är ju faktiskt inte vad som står.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
BWR reaktorer har ofta en skorstensliknande konstruktion för att koppla till vakuum pumpen på primärvatten returen
Liknar jo men en skorsten släpper ut rökgaser by definition.
Ventilation har man.
Inte så mycket tritium som kommer ut dock.
 
Skulle vilja lägga till att SD ville få en i princip högre siffra genom att även dra momsen, vilket iden kom från vissa långpendlande minoriteter på BU2.0, då detta inte påverkar exempelvis företag var de en lösning jag själv var emot-

Den lösningen man har gjort idag är att öka den avdragsgilla delen av reseersättningen från 18:50 till 25kr/mil vilket är en ökning på 6:50, vilket motsvarar en netto skatte minskning på ca 2:50 för en medel svensk. (över bas milen). Detta motsvarar mer eller mindre den delen som var tänkt av att vara momsavdraget.

Vilket för en normal långpendlar bill (säg 0.6l/mil) på ungefär 4:20/liter, en ganska märkbar sänkning förs specifikt den gruppen som drabbas hårdast.

Just vad det gäller bensinpriset där olika partier lova väldigt olika saker, så skulle jag nog säga att de här faktiskt är en ganska markant förbättring för de hårdast drabbade. Och jag menar, 0.6 är inte ens en så snål bil, men frus bil drar 0.48 och ännu mindre om man kör långväga.
 
J Jehu skrev:
Liknar jo men en skorsten släpper ut rökgaser by definition.
Ventilation har man.
Inte så mycket tritium som kommer ut dock.
Absolut.. där av skorstensliknande.Kan kalla de vertikalt ventilations rör.. Men.. tycker nog att skorstensliknande bättre förklarar vad de faktiskt är.
 
J Jehu skrev:
En del kärnkraftverk har kyltorn.
Men de utmärker sig genom att inte ha en skorsten.
Du tänker kanske på kolkraft.
Som släpper ut betydligt mer radioaktivitet än kärnkraftverk.
Och som faktiskt har en skorsten.
Här en SMR. Snart på en plats nära dig.
[bild]
Här det nybyggda kärnkraftverket i El Barakah.
[bild]
Barsebäck brinner.
Alla Svenska kärnkraftverk har skorsten.
Där släpper dom ut gifter som inte går att sila, typ Torium.
När du tror att ett kyltorn är en skorsten visar det din okunskap.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Var har du fått det ifrån? Det låter helt fel. Eller skrev du fel och menar tritium?
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du fått det ifrån? Det låter helt fel. Eller skrev du fel och menar tritium?
Tack, det var radioaktiv skit jag menade.
 
M Mamma Fin skrev:
Barsebäck brinner.
Alla Svenska kärnkraftverk har skorsten.
Där släpper dom ut gifter som inte går att sila, typ Torium.
När du tror att ett kyltorn är en skorsten visar det din okunskap.

Utsläpp av radioaktiva ämnen till luft​

Driften av reaktorerna ger små utsläpp av radioaktiva ämnen till den omgivande luften. Utsläppen består mest av kortlivade ämnen, vilket innebär att radioaktiviteten minskar snabbt när ämnena sönderfaller till stabila ämnen. De gasformiga och luftburna radioaktiva ämnena fördröjs innan de släpps ut via skorstenar, där storlek och sammansättning mäts.

I omgivningen runt Forsmark finns känsliga dosimetrar som mäter joniserande strålning. Dessutom tar vi regelbundet prover på växtlighet i omgivningen, mjölk från betande kor samt fisk från närliggande sjöar och vatten. Resultaten av mätningarna skickas till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, som även gör egna kontrollmätningar.

Utsläppen får inte påverka människor eller miljö omkring kärnkraftverket. Därför har myndigheterna satt ett gränsvärde för utsläppens storlek, de får som mest ge en dos på 0,1 millisievert till Forsmarks närboende. Forsmark kärnkraftverk har under hela sin drift hållit sig under ovanstående dosgräns med mycket god marginal. Ett normalt driftår uppgår den högsta dosen, orsakad av våra utsläpp, till en närboende till ungefär 0,002 millisievert, vilket motsvarar ungefär en femtiondedel av det vi får ge upphov till. Utsläppen till de närboende är en femhundradel av den naturliga bakgrundsstrålningen från rymden och berggrunden. Utsläppen per år är mindre än den dos man får vid en vanlig tandröntgen som vanligen ger en dos på 0,01 millisievert.
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/forsmark/miljo/miljopaverkan
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:

Utsläpp av radioaktiva ämnen till luft​

Driften av reaktorerna ger små utsläpp av radioaktiva ämnen till den omgivande luften. Utsläppen består mest av kortlivade ämnen, vilket innebär att radioaktiviteten minskar snabbt när ämnena sönderfaller till stabila ämnen. De gasformiga och luftburna radioaktiva ämnena fördröjs innan de släpps ut via skorstenar, där storlek och sammansättning mäts.

I omgivningen runt Forsmark finns känsliga dosimetrar som mäter joniserande strålning. Dessutom tar vi regelbundet prover på växtlighet i omgivningen, mjölk från betande kor samt fisk från närliggande sjöar och vatten. Resultaten av mätningarna skickas till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, som även gör egna kontrollmätningar.

Utsläppen får inte påverka människor eller miljö omkring kärnkraftverket. Därför har myndigheterna satt ett gränsvärde för utsläppens storlek, de får som mest ge en dos på 0,1 millisievert till Forsmarks närboende. Forsmark kärnkraftverk har under hela sin drift hållit sig under ovanstående dosgräns med mycket god marginal. Ett normalt driftår uppgår den högsta dosen, orsakad av våra utsläpp, till en närboende till ungefär 0,002 millisievert, vilket motsvarar ungefär en femtiondedel av det vi får ge upphov till. Utsläppen till de närboende är en femhundradel av den naturliga bakgrundsstrålningen från rymden och berggrunden. Utsläppen per år är mindre än den dos man får vid en vanlig tandröntgen som vanligen ger en dos på 0,01 millisievert.
[länk]
Är Orskarshamn dubbelpipigt?
Industribyggnad med skorstenar, grönska runtomkring, havet i bakgrunden, moln på himmelen, klar dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mamma Fin skrev:
Är Orskarshamn dubbelpipigt?
[bild]
Du får väl boka ett studiebesök och kolla upp dina källor, hur det verkligen ligger till. Hoppas du återrapporterar här sedan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får väl boka ett studiebesök och kolla upp dina källor, hur det verkligen ligger till. Hoppas du återrapporterar här sedan.
Det är en kokvattenreaktor.
Turbinen blir radiaktiv.
Korkad konstruktion.
Jobbigt att laga och dubbla radioaktiva skorstenar?
 
Skippa att gå in i turbinhallen under drift. Men en korkad konstruktion är det inte.

Alla dina inlägg saknar verklighetskoppling.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.