C cpalm skrev:
Drar några drag i en hink med vatten i kundens badrum eller ute på gräsmattan.
Om man nu nödvändigtvis skall rengöra den.
Låter otroligt oprofessionellt.
 
RoTe
E El-Löken66 skrev:
Svanströms kan givetvis komma in hos grossisten 24/7 och det behövs ingen väktare för detta men givetvis kostar det en slant.
Antar att dom bara hade en väktare med när dom filmade för att visa hur häftiga dom är? Eller så snackar Löken skit...
 
RoTe RoTe skrev:
Jo men det måste låsas upp av en väktare och det kostar knappast gratis.
Det är nog snarare en tjänst som grossisten säljer, dom har nog en tagg eller app för att komma in?
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Lugna sig nu.

Det mesta är sagt i denna tråd och saker upprepas nu gång på gång.

Svanströms kan givetvis komma in hos grossisten 24/7 och det behövs ingen väktare för detta men givetvis kostar det en slant.

Detta var en vanlig lösning förr men med e-handel och JIT-konceptet blev det för de flesta billigare att ha ett lager i egen regi. Suez och Cornona har gett en tankeställare. Nog om detta.

Företaget i fråga erbjuder en jourtjänst där en utryckning kostar en känd peng och två timmar tekniker ingår då.

Detta ska tolkas som att den fasta pengen täcker ett jobb av normal graden.

Kan inte VVS avtalen i detalj men vi kan rimligen anta att Hen på plats får betalt för minst 3h då detta är standard.

Allt detta har inget med inget att göra.

Givetvis måste pump och verktyg rengöras, Hen på plats kanske även vill basta och ta en dusch.

Allt detta ska firman Svanströms stå för och kostnaden regleras genom justering av den fasta pengen kund ska betala.

Av dessa två timmar är minst en körtid. Så har Hen på plats varit på plats i minst 90 minuter kan beställare räkna med att den fasta pengen överskrids.

Har Hen på plats varit på plats 60-90 minuter finns en risk att den fasta pengen inte täcker åtagandet.

Det ligger i kunds intresse att avbryta arbetet innan tiden går överstyr om detta är viktigt.

Småprat. Jobbigt somna om efter att blivit väckt på natten? Var utgår du, Hen på plats, ifrån? Google Maps, snabbaste väg 54km/h ger då körtid. Ett stopp på lagret kan vara möjligt. Tiden springer.

Då detta är känt kan Hen på plats helt sonika slängas ut i rätt tid för att undvika tilläggstid.

I många fall tillåter kanske inte situationen detta och då får kund ta smällen.

Slut.
Begriper inte varför du citerar mitt inlägg och sen diskuterar något helt annat.

Högst oklart också varför du anser att restid är snabbast sträckan på Google Maps och 54 km/h. Snabbaste vägen är kanske motorväg, eller en väg med hastighetsgränsen 40 km/h... Givetvis är den faktiska tiden det intressanta och den skiljer nog oftast (och garanterat i Stockholm) beroende på när resan görs.
 
RoTe
A A-Man_08 skrev:
Det är nog snarare en tjänst som grossisten säljer, dom har nog en tagg eller app för att komma in?
Alltså dom har ju en film där dom visar att dom måste ringa en väktare som kommer och låser upp och larmar av för att dom ska kunna handla...
 
Redigerat:
C
M Micke7700 skrev:
Låter otroligt oprofessionellt.
Vad är det som är så otroligt oprofessionellt med att skölja av sina verktyg på arbetsstället?

Alternativet är ju att förpacka dem i någon sorts "body bag" och åka hem till firman och rengöra dem där, som många spekulerar i skulle vara fallet. Känns som ett j-vligt omständigt arbetssätt, så jag personligen tvivlar starkt på att det är så det gått till. Men konstigare grejor har man i och för sig hört.
 
  • Gilla
jasa1 och 2 till
  • Laddar…
hur fungerar jourtjänst? rörläggaren har en viss summa för att han är stand-by och sedan får han betalt för varje timma han debiterar?
Är det så, så är det väl lätt hänt att rörisen tycker att här kan jag få lite extra.
Trådskaparen har väl all rätt att klaga? Många här vill utmåla honom som en gnällspik.
Om ni handlar på Ica och kassörskan slår in 2 kaffepaket istället för 1, nog påpekar ni det?
Sedan kan man kanske tycka att Svanströms har ju velat rätta till felet , men trådskaparen verkar mera intresserad av hämnd. Vi skall vara glada att vi som konsumenter numera har så goda möjligheter att klaga,
men vi får ju också då tänka på konsekvenserna för företaget.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Sedan kan man kanske tycka att Svanströms har ju velat rätta till felet , men trådskaparen verkar mera intresserad av hämnd. Vi skall vara glada att vi som konsumenter numera har så goda möjligheter att klaga,
men vi får ju också då tänka på konsekvenserna för företaget.
Att de försökt rätta till felet efter negativa inlägg, och med krav på att de negativa inläggen ska tas bort imponerar inte på mig.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
hur fungerar jourtjänst? rörläggaren har en viss summa för att han är stand-by och sedan får han betalt för varje timma han debiterar?
Är det så, så är det väl lätt hänt att rörisen tycker att här kan jag få lite extra.
Trådskaparen har väl all rätt att klaga? Många här vill utmåla honom som en gnällspik.
Om ni handlar på Ica och kassörskan slår in 2 kaffepaket istället för 1, nog påpekar ni det?
Sedan kan man kanske tycka att Svanströms har ju velat rätta till felet , men trådskaparen verkar mera intresserad av hämnd. Vi skall vara glada att vi som konsumenter numera har så goda möjligheter att klaga,
men vi får ju också då tänka på konsekvenserna för företaget.
Klart man ska få klaga/ifrågasätta om man anser att man har debiterats felaktigt.
Här har dock TS hakat upp sig på helt fel sak och mal mest på om kostnaden han får betala i förhållande till vad hantverkarens verktyg kostar.

Han har beställt en tjänst som debiteras per timme. Givetvis kan man ifrågasätta om det är rätt antal timmar som debiterats, men vad företagets verktyg är värda är helt irrelevant i diskussionen.
 
C
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
hur fungerar jourtjänst? rörläggaren har en viss summa för att han är stand-by och sedan får han betalt för varje timma han debiterar?
Förmodligen övertidsersättning per arbetad timme, inte debiterad timme. Tror det är väldigt ovanligt med provision i VVS-branschen. Men det kan ju ändå hänga ihop om installatören återgår till beredskap efter ett jobb snarare än att åka vidare till nästa. Så inte nödvändigtvis att den anställde (direkt) tjänar på att maximera debiterade timmar.

Men, som någon skrev i en annan tråd, det var en dålig dag om man inte fick ihop mer än 20 debiterade timmar på ett jourpass. Genom innovativ avrundning, saltning, dubbeldebitering av restid, osv. Det då för tydlighetens skull inte Svanströms, men det är nog vanligt förekommande.
 
Krilleman
RoTe RoTe skrev:
Alltså dom har ju en film där dom visar att dom måste ringa en väktare som kommer och låser upp och larmar av för att dom ska kunna handla...
Ja det går alldeles ypperligt att ha ett sådant kontrakt med grossisten. Dock dyrt med väktare!

Har du koll på vilken grossist det var? Ahlsell gissningsvis...

Grossisten Dahl släpper in sina kunder 24/7 på flera ställen, även i Stockholm.
På sikt ska dom försöka lansera konceptet fullt ut i samtliga butiker.

Jag kan tillägga att det är sjukt smidigt och kostar inget extra för företagen som handlar!

https://www.mynewsdesk.com/se/dahl-...-i-butik-dygnet-runt-foer-sina-kunder-3255033

Text på svenska om tjänstens tillgänglighet på olika orter i Sverige.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ungefär som att betala för en taxiresa och sen få en räkning hem på däckslitage samt bränslekostnader.
 
  • Haha
Birgitta Horn Torngren och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara skummat igenom tråden då jag brukar mest läsa här för att hänga med lite i trender och så, men har jag förstått att kunder numer hellre vill att man lämnar bajsiga verktyg efter sig?

//elektrikern
 
  • Haha
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
P
Tråden har förskjutits, från min horisont är det kommunikation och förväntningar som inte är synkroniserat.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Begriper inte varför du citerar mitt inlägg och sen diskuterar något helt annat.

Högst oklart också varför du anser att restid är snabbast sträckan på Google Maps och 54 km/h. Snabbaste vägen är kanske motorväg, eller en väg med hastighetsgränsen 40 km/h... Givetvis är den faktiska tiden det intressanta och den skiljer nog oftast (och garanterat i Stockholm) beroende på när resan görs.
Du menar väl att det var oklart. Men nu är det hela ju utrett.
Vad hastighetsgränsen är saknar betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.