S Helena mfl skrev:
Tack snälla! Tycker också det är väldigt vackra träd. Men, vill bara skydda mig från framtida spridning av sly på min tomt där vi har en angränsande sommaräng med prästkrage, gullviva, blåklocka etc
Då behöver du nog skydda mot rötter. Vet tyvärr inte hur djupt plåten måste ner.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror inte lite aspskott märkbart minskar mängden ängsblomster så länge de aldrig blir över året.
Fast ett aspskott dör inte av att slås en gång om året. Det får bara fler grenar och blir buskar istället för träd och sprider sig mer pga att man slår dem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Dumheter!
Aspen är ett mycket vackert träd. Höga raka stammar med ett magnifikt bladverk. Otroligt fina höstfärger.
Dessutom ett viktigt träd för den biologiska mångfalden.
Det är ju just att de är så höga som är problemet. Grannen har ett som jag måste be honom om lov att få ta ner, annars kommer vi att förlora hundratals kronor varje år snart, när det skuggar vår solceller. Dessutom är det ett jäkla oväsen från löven.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast ett aspskott dör inte av att slås en gång om året.
De kanske inte dör men inte har jag några aspbuskar på mark som slås årligen. I så fall skulle varenda åker som är granne med aspar ha aspbuskar på sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ogräs är sällan magnifika. Både björk och lönn är finare på hösten.
Pja ska vi prata om ogräs så är lönn värre än asp. Aspen håller sig bara inom sitt rotsystem men lönnen dyker upp precis överallt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju just att de är så höga som är problemet. Grannen har ett som jag måste be honom om lov att få ta ner, annars kommer vi att förlora hundratals kronor varje år snart, när det skuggar vår solceller. Dessutom är det ett jäkla oväsen från löven.
Alla har vi olika förutsättningar. Jag bor på landsbygden utan grannar inom syn- och hörhåll.
Några solceller finns ej och kommer inte att finnas framöver heller men om så vore skulle de inte påverkas av asparna (men andra träd).
Lövens prassel tycker jag är härligt.

Fast som sagt - all respekt för att vi har olika förutsättningar och givetvis tycke och smak. 🙂
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Maalox
Vilket fröjd att läsa en civiliserad tråd med konstruktiva svar både från TS och övriga medlemmar gällande ett ämne som ofta spårar ut helt. Kudos till er!!

Med det sagt så vore det kul att balansera upp det något:

Dålig stil av grannen! Mitt tips:

1) Ta reda på djupet på parkslidens rötter
2) Gräv ner en ’barriär’ av stålplåt på motsvarande djup en meter in från tomtgräns.
3) Plantera rikligt med parkslide. Snåla ej!

Förr eller senare kommer din asp-älskande granne behöva t tag i problemet och då kanske Aspen ryker på köpet?
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Hej igen,
När på året gör du detta? Spontant tänker jag att sensommar eller tidig höst borde vara bra - innan näringen återgår från bladverk till rotsystemet. Men vet inte riktigt. Tror det borde göras efter att rötterna växt som mest
Precis som med övrigt sly och ogräs, göra det när växterna använt maximalt med energi på att växa. Sensommar …
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Pja ska vi prata om ogräs så är lönn värre än asp. Aspen håller sig bara inom sitt rotsystem men lönnen dyker upp precis överallt.
Haha, jo lönn självsår ju som Asp. Det är bara det att ett moderträd Asp, aldrig dör när man slyröjer, det växer bara upp igen, där eller någon meter längre bort utefter rotsystemet som visats tydligt illustrerat högre upp i tråden. Och det rotsystemet kan lätt blir diam 30m, dvs enormt.
En liten lönn drar man bara upp med handen när den kommer, och sen är det över på den platsen.
Det är ju liksom därför åkerkanter där ingen jobbar målmedvetet med ecoplug eller ringbarkning är helt fulla med aspsly, och inte lönnsly...
Se även här: https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-asp-skjuter-skott-oever-hela-min-tomt.460368/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.