Vertikal närbild av en murken tegelvägg med mossa och ojämn textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi köpte huset anlitade vi en besiktningsman från Anticimex, han var skitduktig, hade gått en 3-timmars kvällskurs i huskunskap sa han. Och han pekade på taket och sa "Ni vet att det där är farligt, va?"
Och nu har jag varit uppe och kollat, och det verkar som om han hade rätt! Men vad tror ni, det där luddiga som växer, är det grönmögel eller svartmögel? Och kan det sprida sig till resten av huset och typ växa upp ur golvbrunnen under badkaret?
Hur får man bort möglet? Pratade med morfar och han sa att han kanske hade lite gammal Hormoslyr i garaget. Undrar om det är sånt där glysfosfat i det, det ska vara effektivt, har jag läst.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
akby och 14 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
[bild]
När vi köpte huset anlitade vi en besiktningsman från Anticimex, han var skitduktig, hade gått en 3-timmars kvällskurs i huskunskap sa han. Och han pekade på taket och sa "Ni vet att det där är farligt, va?"
Och nu har jag varit uppe och kollat, och det verkar som om han hade rätt! Men vad tror ni, det där luddiga som växer, är det grönmögel eller svartmögel? Och kan det sprida sig till resten av huset och typ växa upp ur golvbrunnen under badkaret?
Hur får man bort möglet? Pratade med morfar och han sa att han kanske hade lite gammal Hormoslyr i garaget. Undrar om det är sånt där glysfosfat i det, det ska vara effektivt, har jag läst.
Det luddiga är mossa men du har fullt med asbest. Sorry kompis... du är så gott som död. Men på den positiva sidan, asbestplattor är hållbara.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...han pekade på taket och sa "Ni vet att det där är farligt, va?"...
Klart taket är farligt, man kan trilla ner! Men var uppmärksam: Antii Siimex, låter som en finsk besiktningsman. Kan han svenska regler?
 
  • Gilla
  • Haha
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag köpte ett hus och det visade sig att det är blir damm i hörnen ca en gång i veckan. Städar och sanerar, men nästa vecka kommer det tillbaka. Jag har 14 barn som alla är elallergiker och jag är övertygad att de nu kommer dö en snabb, men smärtsam död. Vems fel är det här, det är uppenbart någon annans. Barnen, tänk på barnen!
 
  • Gilla
  • Haha
Conqvist och 10 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Det luddiga är mossa men du har fullt med asbest. Sorry kompis... du är så gott som död. Men på den positiva sidan, asbestplattor är hållbara.
Shit asså, det här är värre än jag trodde!
Jag är dödsdömd, men det kommer inte växa upp grönmögel ur någon golvbrunn då - alltid något.

Kan man döda parkslide eller grannens träd med asbest förresten 🤔?
 
it-snubben it-snubben skrev:
Klart taket är farligt, man kan trilla ner! Men var uppmärksam: Antii Siimex, låter som en finsk besiktningsman. Kan han svenska regler?
Inte bara asbest som hotar mig, utan jag kan ramla ner också?!? Och det är ett brott mot finska byggnormer tror du...man blir mållös!
Vad är nästa steg? Ska jag polisanmäla någon? Vem? Och för vilket brott? Miljöbrott? Framkallande av fara för annan?
Eller riskerar jag själv polisanmälan om mitt hus ligger för nära tomtgränsen, och jag kontaminerar grannens tomt med asbest?!? Startar min granne en asbesttråd nu?!
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Grannen dumpar asbest från sitt tak på min tomt och jag får ingen hjälp av försäkringsbolaget. Hjälper det med bikarbonat eller ska jag prova aceton?
 
  • Wow
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Hej, jag tänkte öppna upp till nock i mitt hus byggt 1923 så att man får sån där härlig takhöjd. Kan jag ta bort rödmarkerat? Bifogar ritningen jag gjort (måtten stämmer inte)
Frågade kommunen men de har ingen konstruktionsritning arkiverad och jag har ju ändå inte någon fackverkskonstruktion (W va?) så då borde taket vara självbärande och resten är väl bara ditsatt för att man inte ska kunna inreda vinden som boyta pga gamla byggregler eller nåt, sa min svåger som kör eget som redovisningskonsult och hundcoach.

[bild]
Som yogainstruktör kan jag bekräfta att du kan ta bort allt grönmarkerat.
 
  • Abstrakt, gröna streck, röda punkter, konturlinjer, genomskinlig figur mot brokig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Grannen dumpar asbest från sitt tak på min tomt och jag får ingen hjälp av försäkringsbolaget. Hjälper det med bikarbonat eller ska jag prova aceton?
Det bästa är om du limmar dit pappersremsorna!
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Byggahus har en tråd om att mobba andra byggahus trådar.
 
Nån ganska specifik fråga typ
"Hur får jag bäst bort jordhögen från min tomt?"

Och svaren om helt andra saker än vad frågan var...

"Varför har du en sån jordhög?"

"Har du bygglov för jordhögen?"

"Min farfar hade en sån jordhög och han dog på en gång. Livsfarligt."

"Jag ser i bakgrunden att du använder 4tumsregel till carporten, har en byggnadsingenjör tittat på det?"

Och så vidare...
 
  • Gilla
  • Haha
NL12345 och 15 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Byggahus har en tråd om att mobba andra byggahus trådar.
Jag förstår inte frågan men prova med WD-40, det brukar lösa allt. Eller Tec-7 om det sitter för löst.
 
  • Gilla
Schwen92 och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag förstår inte frågan men prova med WD-40, det brukar lösa allt. Eller Tec-7 om det sitter för löst.
Eller Tec-9 om det är en krånglande granne.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Schwen92 och 10 till
  • Laddar…
TS: Jag tänkte haka på tåget med hemautomation. Vad ska man välja för att kunna styra både lampor och vvb? Helst inte Plejd, min elektriker fakturerade Ahlsells standardpriser vid senaste besöket och vi tvistar fortfarande om beloppen.

Svar: Plejd löser allt, och om två år kan man betatesta deras vvb-modul med timprisstyrning och integrering med Googles röstassistent, funkar helt utan kringutrustning (*beroende på vvb och elektrikerns humör/täckningsgrad, sen får man ju ha lite tålamod tills betatestet är över om 3-10 år)

TS: Ja det låter ju fint men jag har ju redan Atom Homey Pro Deluxe med 24 mån förbetald molnlagring och garanterad 99.999% uptime. Kan inte den här billiga prylen från Amazon lösa saken? Verkar vara plug-n-play?

Svar: Köp Plejd så är du säker på att det kommer att funka. Ingen vill göra något annat än att slå av/på saker hur som helst. Världen är binär och allt är svart eller vitt. Allt som behövs är en styrd utgång och sen kan du koppla vilka laster som helst till Plejdpucken. Ikea har skitsnygga kabelförvaringar i trendig polypropen som kan husera alla kopplingstrådar som behövs, det är nästan så att man får in en isolationstrafo där också. Bara att försegla med eltejp så att ungarna inte pillar på skiten. I värsta fall kan du be elektrikern att fälla in ikealådan i gipsväggen.

TS: Jag har betongväggar. Amazongrejen funkar perfekt. Tack för hjälpen.

Svar: Du har inte funderat på Plejds motsvarighet? Den är snart ute ur betatestning… förväntad leverans Q4 2034… rekommenderas av alla elektriker… inga problem… har hört om en iOS-app som planeras…
 
  • Haha
  • Gilla
antett och 16 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag har små svarta saker i mitt hus. Kan någon identifiera dem? Fick en bra bild på en av dem. Är rädd för vägglöss, husbock och elektriska fält.
Måste vara hussvamp, ring Anticimex och ta det på säljarens besiktning!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.