Hej,

kanske liten konstig fråga.

Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.

Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?

eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.

ursakta har inte a a samt o pa datorn.

PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 74 till
  • Laddar…
Jag skulle be om offert hos en håltagningsfirma, tror inte det är nåt man ska ge sig på om man inte vet vad man gör...

@useless Nej jag kan inte heller så inget jag ens skulle överväga att ta på mig, sen är det en golvsåg jag har inte en väggsåg 🙂

Skulle tro att man tar det där med nån typ av vajersåg och delar i flera delar direkt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Q
I InsidersUnited skrev:
Ingen aning men i P3 dokumentär om kuppen mot Gotabanken i Alby hittar du mycket för dig matnyttig information😎

[länk]

[bild]
Exakt min tanke 😂 de beskriver ändå rätt bra! Även hur du löser det om du inte har tillgång till vatten.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skulle be om offert hos en håltagningsfirma, tror inte det är nåt man ska ge sig på om man inte vet vad man gör...
Efter att ha fått snabb och relativt billig hjälp av en sådan firma för garagegolvet (20cm) så lärde jag mig två saker. 1. Skönt att få hjälp 2. Skulle aldrig i livet hålla i en sådan maskin med en klinga som är 60cm i diameter, speciellt inte om den ska monteras på väggen.....fyfan om den börjar röra på sig.
 
  • Gilla
WernerGranbergsdal och 6 till
  • Laddar…
sysmali
Behöver ni en diskret men snabb chaufför så skicka PM. Tar endast 5%. Kan kanske lämna några referenser om de är ute.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
MLA79 och 94 till
  • Laddar…
ingen dynamit... "nu blir harry ledsen :("
 
  • Gilla
  • Haha
Testarn och 11 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Kanske läge för motorsågen?

[länk]

Eller bara köra en massa hål med kärnborr
Tyvärr funkar den väldigt dåligt i armering. Kedjan är också ganska lätt att ta sönder och kostar en del.
 
U
Känns som flera hål med kärnborr för att få bort merparten och sen snygga till kanterna efteråt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag har, sjukt nog, gjort ungefär samma grej. Vi gjorde om ett gammalt bankvalv till en toalett.
Vi hade hjälp av en som arbetade med håltagning. Så vi gjorde var att använda fixerad maskin med kärnborr. Vi gjorde flertalet mindre hål runt ”bumlingar” som vi sen tog ut manuellt. Det kostade en slant för borrfirman, en totalkvaddad säckkärra som vek sig samt några värdigheter.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Pappa bilade bort ett valv ifrån 20-talet, 40cm betong men sparsamt med armering. En bra Hilti två helger. Dammade en del…
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja till och med jag som jobbar på en rivnings och håltagningsfirma skulle ta hjälp med det där. Då har jag ändå varit med ett gäng gånger vid väggsågning och vet grunderna hur en väggsåg fungerar och monteras. Det är inte bara sätta igång och köra, speciellt inte i bankvalvsvägg som är så tjock med så mycket armering. Att köra en golvsåg i ett vanligt bjälklag eller bottenplatta är enklare att göra själv men montera upp och ratta en väggsåg vet i fan om jag skulle rekommendera någon som aldrig gjort det förr att göra.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
L lp40 skrev:
Hej,

kanske liten konstig fråga.

Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.

Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?

eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.

ursakta har inte a a samt o pa datorn.

PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
Vad har du i den?
Diamantborr eller diamantkap.
1 man 3-3 timmar! Ha brandsläckare eller vattenslang nära om brands kulle uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.