15 212 läst · 36 svar
15k läst
36 svar
Volkswagen ID.4, nöjda?
Fått ut min ID.4 GTX till slut, bara ett halvår försenad...
Lite ovant med sån halvsuv eller vad det kallas. Aldrig ägt en sådan tidigare. (Eller ägt och ägt, haft tillgång till. Är en tjänstebil så inget jag äger).
Däremot lyckades varken bilnasaren eller jag när jag testar senare, logga in från själva bilen. Har konto, inloggad i appen, mot bilens chassinummer etc. Men själva bilen kan inte loggas in.
Tänkte det var något med nätverket / inbyggda SIM'et, så jag hittade att man kunde ansluta till WI-Fi. Testar det men det funkar inte heller, oklart varför. Dvs går ej ansluta till Wi-Fi trots korrekt lösen.
Positivt på den korta tid jag haft den är att att det känns bekvämt och tyst, fartgupp märks knappt.
Negativt är förrutom ovan med uppkoppling.
Små detaljer var och en visserligen, men sådant som att den klassiska solglasögonsluckan i taket på VAGs bilar är borta. Allmänt är diverse praktiska mindre fack helt borta. Stort utrymme i mittkonsolen och dörrar visserligen men besvärligt hålla ordning där.
Mittkonsolen fram, under mugghållarna, har t.ex. ett tomrum, varför i hela friden har man inte passat på att fixa en "låda" där. (ser det går att köpa tredjeparts).
Backkameran som brukar vara bakom VW-loggan är nu exponerad. Var en grej jag verkligen saknade sen jag bytte bort Passaten, slippa spola varje gång halva året.
Lastskyddsnätet är ett skämt, istället för att sitta i en kassett på ryggstödet är det en lös historia med remmar och skit. Stången uppe sitter också "perfekt" mitt i bakrutans synfält. I vilket fall när den sitter med baksätet normalt, inte testat när man fällt det.
Designers som använder "pianolack" i bilars inredning borde straffas med kölhalning.
De flesta av dessa saker kända jag till, men retar mig ändå. Listan på saker att reta sig på bliv mycket längre än positiva. Men allt som allt är jag nöjd, blir nog väldigt trevlig på långkörningar mtp hur bekväm och tyst den är.
4-hjulsdriften ska blir spännande test i vinter också.
Lite ovant med sån halvsuv eller vad det kallas. Aldrig ägt en sådan tidigare. (Eller ägt och ägt, haft tillgång till. Är en tjänstebil så inget jag äger).
Däremot lyckades varken bilnasaren eller jag när jag testar senare, logga in från själva bilen. Har konto, inloggad i appen, mot bilens chassinummer etc. Men själva bilen kan inte loggas in.
Tänkte det var något med nätverket / inbyggda SIM'et, så jag hittade att man kunde ansluta till WI-Fi. Testar det men det funkar inte heller, oklart varför. Dvs går ej ansluta till Wi-Fi trots korrekt lösen.
Positivt på den korta tid jag haft den är att att det känns bekvämt och tyst, fartgupp märks knappt.
Negativt är förrutom ovan med uppkoppling.
Små detaljer var och en visserligen, men sådant som att den klassiska solglasögonsluckan i taket på VAGs bilar är borta. Allmänt är diverse praktiska mindre fack helt borta. Stort utrymme i mittkonsolen och dörrar visserligen men besvärligt hålla ordning där.
Mittkonsolen fram, under mugghållarna, har t.ex. ett tomrum, varför i hela friden har man inte passat på att fixa en "låda" där. (ser det går att köpa tredjeparts).
Backkameran som brukar vara bakom VW-loggan är nu exponerad. Var en grej jag verkligen saknade sen jag bytte bort Passaten, slippa spola varje gång halva året.
Lastskyddsnätet är ett skämt, istället för att sitta i en kassett på ryggstödet är det en lös historia med remmar och skit. Stången uppe sitter också "perfekt" mitt i bakrutans synfält. I vilket fall när den sitter med baksätet normalt, inte testat när man fällt det.
Designers som använder "pianolack" i bilars inredning borde straffas med kölhalning.
De flesta av dessa saker kända jag till, men retar mig ändå. Listan på saker att reta sig på bliv mycket längre än positiva. Men allt som allt är jag nöjd, blir nog väldigt trevlig på långkörningar mtp hur bekväm och tyst den är.
4-hjulsdriften ska blir spännande test i vinter också.
Redigerat:
Minns den upplevelsen första gången man körde över ett fartgupp eller broskarv med ID, bättre hantering från chassit än i alla andra bilar jag kört. Den medföljande appen VW Connect var ett skämt, och man var också tvungen att trycka på nån acceptera ruta på skärmen varje gång man startade bilen. Kan du inte logga in ska du reklamera det.engs skrev:Fått ut min ID.4 GTX till slut, bara ett halvår försenad...
Lite ovant med sån halvsuv eller vad det kallas. Aldrig ägt en sådan tidigare. (Eller ägt och ägt, haft tillgång till. Är en tjänstebil så inget jag äger).
Däremot lyckades varken bilnasaren eller jag när jag testar senare, logga in från själva bilen. Har konto, inloggad i appen, mot bilens chassinummer etc. Men själva bilen kan inte loggas in.
Tänkte det var något med nätverket / inbyggda SIM'et, så jag hittade att man kunde ansluta till WI-Fi. Testar det men det funkar inte heller, oklart varför. Dvs går ej ansluta till Wi-Fi trots korrekt lösen.
Positivt på den korta tid jag haft den är att att det känns bekvämt och tyst, fartgupp märks knappt.
Negativt är förrutom ovan med uppkoppling.
Små detaljer var och en visserligen, men sådant som att den klassiska solglasögonsluckan i taket på VAGs bilar är borta. Allmänt är diverse praktiska mindre fack helt borta. Stort utrymme i mittkonsolen och dörrar visserligen men besvärligt hålla ordning där.
Mittkonsolen fram, under mugghållarna, har t.ex. ett tomrum, varför i hela friden har man inte passat på att fixa en "låda" där. (ser det går att köpa tredjeparts).
Backkameran som brukar vara bakom VW-loggan är nu exponerad. Var en grej jag verkligen saknade sen jag bytte bort Passaten, slippa spola varje gång halva året.
Lastskyddsnätet är ett skämt, istället för att sitta i en kassett på ryggstödet är det en lös historia med remmar och skit. Stången uppe sitter också "perfekt" mitt i bakrutans synfält. I vilket fall när den sitter med baksätet normalt, inte testat när man fällt det.
Designers som använder "pianolack" i bilars inredning borde straffas med kölhalning.
De flesta av dessa saker kända jag till, men retar mig ändå. Listan på saker att reta sig på bliv mycket längre än positiva. Men allt som allt är jag nöjd, blir nog väldigt trevlig på långkörningar mtp hur bekväm och tyst den är.
4-hjulsdriften ska blir spännande test i vinter också.
Fixat (själv). Bråkat med det här lite till o från när jag haft tid, försökt logga in med OCR, med mail/psw. koppla upp genom WiFi mot mobilen osv,engs skrev:
Idag så testade jag att logga ut i mobilappen, loggade in där igen. Sen funkade det direkt att logga in bilen också, med mobilappen / ocr.
Ska iväg på långresa idag, så jag ställde in att den skulle ladda upp till 100% i appen igår. Men den stod kvar på 80% imorse.
Har också inställt avresetider under laddningställen, att den ska ladda klart till morgonen samt 80% under vardagar.
Så jag antar att det senare då ligger i högre prioritet? Så man får antingen stänga av laddningstider eller öka till 100% där istället?
Har också inställt avresetider under laddningställen, att den ska ladda klart till morgonen samt 80% under vardagar.
Så jag antar att det senare då ligger i högre prioritet? Så man får antingen stänga av laddningstider eller öka till 100% där istället?
Min egen monologtråd!
Någon som vet om det går att hitta historiska kördata, helst app / online eller åtminstone i bilen? Dvs km / dag eller så, behöver inte vara mer upplösning än så.
Hittar inget och att hålla på anteckna (fota av) trippmätare / milställning känns 1800-tal. De två senaste bilarna före fanns detta så det är verkligen märkligt, men kanske jag som är blind bara.
Någon som vet om det går att hitta historiska kördata, helst app / online eller åtminstone i bilen? Dvs km / dag eller så, behöver inte vara mer upplösning än så.
Hittar inget och att hålla på anteckna (fota av) trippmätare / milställning känns 1800-tal. De två senaste bilarna före fanns detta så det är verkligen märkligt, men kanske jag som är blind bara.
Förmodar att inställningen i bilen, när du parkerar på hemmadressen, har en högre prio.engs skrev:Ska iväg på långresa idag, så jag ställde in att den skulle ladda upp till 100% i appen igår. Men den stod kvar på 80% imorse.
Har också inställt avresetider under laddningställen, att den ska ladda klart till morgonen samt 80% under vardagar.
Så jag antar att det senare då ligger i högre prioritet? Så man får antingen stänga av laddningstider eller öka till 100% där istället?
Jag har ett annat problem, det går ju att välja fyra olika varianter hur den ska ladda.
Jag har valt att "Ladda under föredragna tider" och ställt in 19.00-07.00
Men den skiftar tillbaka till "Ladda direkt" efter varje gång jag kört.
Är det någon som lyckats ställa in vilka tider den ska ladda på?
Liknande trådar
-
PR-nummer Volkswagen - bromsbelägg - hittar inte rätt nummer!
Övrigt Off Topic -
Husköpare alltmer missnöjda med hustillverkarna
Artikelkommentarer -
BVP Bosch 7800i - nöjda?
Värmepumpar -
Strid mellan missnöjda husbyggare och byggföretag upp i hovrätten
Artikelkommentarer -
Är ni nöjda med ftx?
Ventilation