M Mamma Fin skrev:
Ja, väldigt små naturliga mängder.
Men alla kärnkraftverk har en skorsten.
En del kärnkraftverk har kyltorn.
Men de utmärker sig genom att inte ha en skorsten.
Du tänker kanske på kolkraft.
Som släpper ut betydligt mer radioaktivitet än kärnkraftverk.
Och som faktiskt har en skorsten.
Här en SMR. Snart på en plats nära dig.
Modernt industriellt komplex med parkering under kvällshimmel, omgiven av grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här det nybyggda kärnkraftverket i El Barakah.
Industriell anläggning med kupoler, sannolikt kärnkraftverk, klarblå himmel, inga människor, modern infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
En del kärnkraftverk har kyltorn.
Men de utmärker sig genom att inte ha en skorsten.
Du tänker kanske på kolkraft.
Som släpper ut betydligt mer radioaktivitet än kärnkraftverk.
Och som faktiskt har en skorsten.
Här en SMR. Snart på en plats nära dig.
[bild]
Här det nybyggda kärnkraftverket i El Barakah.
[bild]
BWR reaktorer har ofta en skorstensliknande konstruktion för att koppla till vakuum pumpen på primärvatten returen
 
Fairlane
Mats-S Mats-S skrev:
LOL. seriöst, mandatperioden är 4 år, kom igen då och döm.
Jag tycker iofs det är rimligt att döma efter en mandatperiod, om man genomfört vad man lovat, generellt. Har man dock lovat något snabbt så håller det inte, till exempel om man lovat sänkt pris på diesel imorgon, eller lovat högkostnadsskydd för elpriser till 1 november. Då håller det såklart inte att vänta till slutet av mandatperioden.
Antingen så ljög man medvetet eller så begrep man inte det som alla begrep att det inte var möjligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker iofs det är rimligt att döma efter en mandatperiod, om man genomfört vad man lovat, generellt. Har man dock lovat något snabbt så håller det inte, till exempel om man lovat sänkt pris på diesel imorgon, eller lovat högkostnadsskydd för elpriser till 1 november. Då håller det såklart inte att vänta till slutet av mandatperioden.
Antingen så ljög man medvetet eller så begrep man inte det som alla begrep att det inte var möjligt.
"Har man dock lovat något snabbt så håller det inte,"
För kärnkraften kan jag nog hålla med om att de inte varit snabba, och dessutom inte sparkat anna vilket de borde gjort. Var förvisso inget löfte, men all rimlighet borde de gjort det.

"till exempel om man lovat sänkt pris på diesel imorgon"
Nej, vad man lovade var att inte höja det och sänka de så fort som möjligt. Sedan kan man ju fundera på vad de betyder. Beslutet ligger iaf nu på att sänka reduktionsplikten till 6% till 1:a Januari. Sedan kan man ju tycka att de kunde lagt beslutet till 1 Juli i stället. Vilket ja absolut tycker.

"eller lovat högkostnadsskydd för elpriser till 1 november"
De gjorde en temporärt återbärings lösning och sedan dess har ju inte behovet funnits, om de står klart till vintern när behovet åter igen finns återstår att se.

"Då håller det såklart inte att vänta till slutet av mandatperioden."
Det är ju lite svårare än så. Enstaka partier lovade olika saker. När de ingick i en regering så behöver dessa löften samsas. Och där skulle jag nog säga att de är kärnkraften där de faktiskt har misslyckats hårdast, de var något alla 4 partierna lovade men ännu inte levererat egentligen något alls, (tja förutom lagändringen vilket förståss var välkommet)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
Nja, bada i reaktor vatten gör nog bara korkade.
För det första så är det helt ofarligt att bada i "reaktor vatten".
https://what-if.xkcd.com/29/ (Även med pungkulor)

För det andra så är det där rent vatten. Det kommer bli smutsigare när du badar i det än vad det var innan.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mattias Svederberg skrev:
"Har man dock lovat något snabbt så håller det inte,"
För kärnkraften kan jag nog hålla med om att de inte varit snabba, och dessutom inte sparkat anna vilket de borde gjort. Var förvisso inget löfte, men all rimlighet borde de gjort det.
Gällande kärnkraften så gav man väl sken av att det skulle gå fortare än någon trodde var möjligt, men säkert lurade man någon.
M Mattias Svederberg skrev:
"till exempel om man lovat sänkt pris på diesel imorgon"
Nej, vad man lovade var att inte höja det och sänka de så fort som möjligt. Sedan kan man ju fundera på vad de betyder. Beslutet ligger iaf nu på att sänka reduktionsplikten till 6% till 1:a Januari. Sedan kan man ju tycka att de kunde lagt beslutet till 1 Juli i stället. Vilket ja absolut tycker.
Ja, det var väl framförallt SD som lovade sänkt pris på diesel dagen efter valet.
M Mattias Svederberg skrev:
"eller lovat högkostnadsskydd för elpriser till 1 november"
De gjorde en temporärt återbärings lösning och sedan dess har ju inte behovet funnits, om de står klart till vintern när behovet åter igen finns återstår att se.
Man lovade gemensamt att ha ett elprisstöd klart 1 november, det misslyckades. Man lovade att ingen skulle behöva vara orolig för elpriserna vid jul, med tanke på när pengarna kom så var väl det också ett misslyckande. Då talar vi ändå om något som man var överens om innan. Man var överens om väldigt mycket innan och hade ett klart regeringsunderlag, vilket jag tycker är märkligt för man var ju inte överens om vilka som skulle sitta med i regeringen och att bilda regering tog längre tid än det någonsin gjort tidigare för ett gäng som var överens om att regera tillsammans.
M Mattias Svederberg skrev:
"Då håller det såklart inte att vänta till slutet av mandatperioden."
Det är ju lite svårare än så. Enstaka partier lovade olika saker. När de ingick i en regering så behöver dessa löften samsas. Och där skulle jag nog säga att de är kärnkraften där de faktiskt har misslyckats hårdast, de var något alla 4 partierna lovade men ännu inte levererat egentligen något alls, (tja förutom lagändringen vilket förståss var välkommet)
Ja, att man går till val på olika saker är rimligt och likaså att man får förhandla efter valet, med kompromisser, inget konstigt i det. Däremot är det ju då dumt (eller smart) att innan valet tala om man är så överens om saker och sätta datum på saker som man inte kan hålla. Andra saker som man inte satt datum på väntar jag med att bedöma om man klarat av eller inte när mandatperioden närmar sig sitt slut.
Det jag mest reagerar över är alltså att man säger att man ska klara vissa saker på en månad, två månader, eller upp till sex månader och sen låtsas om att man inte misslyckats med det utlovade eftersom man har hela mandatperioden på sig.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Gällande kärnkraften så gav man väl sken av att det skulle gå fortare än någon trodde var möjligt, men säkert lurade man någon.
Nja, skulle jag nog säga är fel. Problemet är inte vad man lovat utan hur lite man gjort.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det var väl framförallt SD som lovade sänkt pris på diesel dagen efter valet.
Är ju inte riktigt sant, men nu sitter ju inte SD i regeringen oavsett. jag menar, vist de har viss påverkan, men de kan inte diktera läget.
Fairlane Fairlane skrev:
Man lovade gemensamt att ha ett elprisstöd klart 1 november, det misslyckades. Man lovade att ingen skulle behöva vara orolig för elpriserna vid jul, med tanke på när pengarna kom så var väl det också ett misslyckande. Då talar vi ändå om något som man var överens om innan. Man var överens om väldigt mycket innan och hade ett klart regeringsunderlag, vilket jag tycker är märkligt för man var ju inte överens om vilka som skulle sitta med i regeringen och att bilda regering tog längre tid än det någonsin gjort tidigare för ett gäng som var överens om att regera tillsammans.
Fast de var ju åter igen inte regeringen som lovade det. Det var parti löften från före regeringen bildades. Partilöften är löften man lovar att föra in i regeringsförhandlingen. Nu blev de ju lite knepigt eftersom förhandlingen blev så mycket fördröjd, vilket jag skulle hävda helt och hållet ligger på L bord. De försökte överutnyttja sin roll att ligga närmast mitten.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, att man går till val på olika saker är rimligt och likaså att man får förhandla efter valet, med kompromisser, inget konstigt i det. Däremot är det ju då dumt (eller smart) att innan valet tala om man är så överens om saker och sätta datum på saker som man inte kan hålla. Andra saker som man inte satt datum på väntar jag med att bedöma om man klarat av eller inte när mandatperioden närmar sig sitt slut.
Det jag mest reagerar över är alltså att man säger att man ska klara vissa saker på en månad, två månader, eller upp till sex månader och sen låtsas om att man inte misslyckats med det utlovade eftersom man har hela mandatperioden på sig.
Sen kan man ju gå lite djupare med analysen och titta på vad som hände precis efter valet. När vänster mobben började mordhota riksdagsledamöter och trakassera deras släktingar och media elda på det som bara skjuten, ett rättsväsen som inte gör ett dyft om det. Utan de tramset hade kanske förhandlingarna gått lite fortare och smidigare. Några av de här personerna som var inblandade i de hela borde nog med skaka galler, men de har vi inte sett något av.
 
Fairlane
M Mattias Svederberg skrev:
Nja, skulle jag nog säga är fel. Problemet är inte vad man lovat utan hur lite man gjort.

Är ju inte riktigt sant, men nu sitter ju inte SD i regeringen oavsett. jag menar, vist de har viss påverkan, men de kan inte diktera läget.
Det är väl väldigt sant att SD lovade sänkt pris dagen efter valet. Sen begriper ju alla tänkande att det är en omöjlighet. Sådan saker är ju fånigt att lova. Man har ju också fått ett gäng missnöjda väljare tack vare detta.
M Mattias Svederberg skrev:
Fast de var ju åter igen inte regeringen som lovade det. Det var parti löften från före regeringen bildades. Partilöften är löften man lovar att föra in i regeringsförhandlingen. Nu blev de ju lite knepigt eftersom förhandlingen blev så mycket fördröjd, vilket jag skulle hävda helt och hållet ligger på L bord. De försökte överutnyttja sin roll att ligga närmast mitten.
Det var ett gemensamt vallöfte sa man så det får man ju stå för. Att det tog tid att bilda regering stämmer ju. Märkligt kan tyckas så ense som man utmålade sig innan. Vems felet var beror nog på vem man frågar som alltid.
M Mattias Svederberg skrev:
Sen kan man ju gå lite djupare med analysen och titta på vad som hände precis efter valet. När vänster mobben började mordhota riksdagsledamöter och trakassera deras släktingar och media elda på det som bara skjuten, ett rättsväsen som inte gör ett dyft om det. Utan de tramset hade kanske förhandlingarna gått lite fortare och smidigare. Några av de här personerna som var inblandade i de hela borde nog med skaka galler, men de har vi inte sett något av.
Högst tveksamt att det påverkade. De var överens innan, eller så var de kanske inte det.

Jag tycker bara det är svagt att ge löften man inte kan hålla, som man vet att man inte kan hålla, exempelvis första spadtaget i marken för ny kärnkraft inom 100 dagar eller högkostnadsskydd för elpriser inom en viss tid, oavsett vilket parti eller vilken sida som gör det. Är det dessutom ett gemensamt löfte från de som sen får makten så bör man kunna lita på att det genomförs om inget radikalt förändras.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Sen kan man ju gå lite djupare med analysen och titta på vad som hände precis efter valet. När vänster mobben började mordhota riksdagsledamöter och trakassera deras släktingar och media elda på det som bara skjuten, ett rättsväsen som inte gör ett dyft om det. Utan de tramset hade kanske förhandlingarna gått lite fortare och smidigare. Några av de här personerna som var inblandade i de hela borde nog med skaka galler, men de har vi inte sett något av.
Hade det här varit sant (dvs allvarligare hot än vad kreti och pleti häver ur sig på sociala medier dagligen) så hade de nog gråtit ut i pressen snabbare än snabbast... SD gillar ju att leka utsatta...

Men å andra sidan kan man ju förstå om några väljare som röstade blått blev lite missnöjda med att det i själva verket blev en brun röst...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mamma Fin skrev:
Det finns sex gram naturligt Tritium på hela jordklotet, typ i gränsen mellan rymden och himlen.
Så jag tror inte du är immun.
Varför är du mer orolig för strålning från sönderfall av isotoper av naturliga grundämnen som kommer från ett kärnkraftverk än bakgrundsstrålningen?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade det här varit sant (dvs allvarligare hot än vad kreti och pleti häver ur sig på sociala medier dagligen) så hade de nog gråtit ut i pressen snabbare än snabbast... SD gillar ju att leka utsatta...

Men å andra sidan kan man ju förstå om några väljare som röstade blått blev lite missnöjda med att det i själva verket blev en brun röst...
Om du inte varit så okunig i historia så skulle du veta att de var S som sammarbeta med mitt 1900 tals tyskarna, inte SD.

Och nej, de var inte SD som blev hotade, om du läste vad jag skrev så kanske du förstått det.

"så hade de nog gråtit ut i pressen snabbare än snabbast"
verkligheten anropar. verkligheten anropar.. kom in... nehe.. inget svar den här gången heller.
 
Det faktiskt inte helt enkelt att följa med i vad du menar. Men visst, du har rätt, S (och hela samlingsregeringen egentligen) kan man väl ifrågasätta.. det var uppenbarligen inte ett avståndstagande mot nazismen på 30-40-talet.

Men när S "samarbetade" med nazister för 90 år sedan sen så VAR SD nazister för 30 år sen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl väldigt sant att SD lovade sänkt pris dagen efter valet. Sen begriper ju alla tänkande att det är en omöjlighet. Sådan saker är ju fånigt att lova. Man har ju också fått ett gäng missnöjda väljare tack vare detta.
Varför ljuger du? Det är inte sant. Det är nog mer fånigt att ljuga om något som är så lätt att kontrollera. Om du vill verka seriös, var snäll sluta ljuga:
Fairlane Fairlane skrev:
Det var ett gemensamt vallöfte sa man så det får man ju stå för. Att det tog tid att bilda regering stämmer ju. Märkligt kan tyckas så ense som man utmålade sig innan. Vems felet var beror nog på vem man frågar som alltid.
Bensinpriserna var inget gemensamt vallöfte, däremot var kärnkraften det, och där håller jag med om att man misslyckats rätt hårt med tidsplanen. Bland annat så är Anna ännu inte sparkad, och om jag ska vara ärlig är de nog mer frågan om hon borde sitta i domstol just nu och försvara sitt betande som enligt mig är ett brott mot bolagslagen
Fairlane Fairlane skrev:
Högst tveksamt att det påverkade. De var överens innan, eller så var de kanske inte det.

Jag tycker bara det är svagt att ge löften man inte kan hålla, som man vet att man inte kan hålla, exempelvis första spadtaget i marken för ny kärnkraft inom 100 dagar eller högkostnadsskydd för elpriser inom en viss tid, oavsett vilket parti eller vilken sida som gör det. Är det dessutom ett gemensamt löfte från de som sen får makten så bör man kunna lita på att det genomförs om inget radikalt förändras.
Att man är överens betyder inte att man inte backar ur när folk börjar hota ens familj, vilket faktiskt var något som inträffade. Sedan borde de ledamöterna som blev mottagliga för de genast suspenderas i väntan på att problemet är bättre utrett. Vilket L inte gjorde, så stor brist där från L ledarskap. Tvärt om tycker jag de spela de väldigt illa och luta sig in i problemen.

Nu är de ju lite så att om jag lovar något, men de visar sig att någon annan inte fullföljer löftet som krävdes för att de hela skulle gå ihop, så måste man se på helheten vad som faktiskt hänt.

", exempelvis första spadtaget i marken för ny kärnkraft inom 100 dagar "
Nej nu ska vi holla oss till fakta här. Dom sa att de skulle trygga utbyggnaden för kärnkraft, inte börja bygga den. Vilket, de precis som jag sa tidigare, inte har gjort. Däremot påståa tt de skulle börja bygga dem innom 100 dagar, de har de aldrig sagt, de är en lögn.

"högkostnadsskydd för elpriser inom en viss tid"
Beskedet om högkostnaskydd för el tog ungefär så lång tid som de planerades, bara det att hela processen blev framskuten 2 månader. De kan man ju tycka vad man vill om, men man måste acceptera verkligheten. Åter igen, vi har redan diskuterat varför de blivit framflyttat 2 månader.
 
Alla regeringspartier lovade sänkta bränslepriser. Även om man räknar med att kompromissen blev vad de som lovade minst ville så är det långt ifrån vad det blev.

När det gäller kärnkraften skulle de inte bara ta första spadtaget.
Skärmdump av tweet med text om kärnkraft och Ulf Kristersson, datumstämpel och Twitter-användarnamn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla regeringspartier lovade sänkta bränslepriser. Även om man räknar med att kompromissen blev vad de som lovade minst ville så är det långt ifrån vad det blev.

När det gäller kärnkraften skulle de inte bara ta första spadtaget.
[bild]
Reduktionsplits minskningen är beslutad och på plats och kommer vinna laga kraft första januari.

Nu skulle jag ju gärna se att den skulle vunnit laga kraft 1:a Juli. Tidigare än så skulle dock inte vara möjligt på grund av den försenade regeringsbildningen.

Vad det gäller kärnkraften så har de skött sig mindre bra. De har ändrat lagarna som stoppar ny kärnkraft och mycket av de som straffskattar den. Däremot har de inte dragit vattenfall i örat, vilket är bekalgligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.