Jag hittar inte mitt hus, DET måste väl vara ett dolt fel?
 
  • Gilla
  • Haha
Merkurius och 12 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Jag hittar inte mitt hus, DET måste väl vara ett dolt fel?
Är det din eller grannens tujahäck som döljer det, eller ett plank? Du måste hitta huset först innan du vet om det är dolt. 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
Hur mycket lin ska jag ha i klämrörskopplingen?
 
  • Gilla
  • Haha
Kjällå och 17 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Fråga: Kan någon förklara för mig hur jag bäst gjuter 4 plintar till ett cykelskjul på 4 kvm?

Svar: Nej. Du måste följa alla branchreglerna, särskilt Plint-gräv 2023:412b. Kom ihåg att ta in en en separat oberoende besiktningsman för varje plint annars kan du få problem med ditt försäkringsbolag och/eller minst hamna i fängelse för allmänfarlig ödeläggelse.
 
  • Gilla
  • Haha
mickeforsberg och 62 till
  • Laddar…
Detaljplanen säger att jag bara får bygga 125 m2 hur mycket större kan jag bygga. jag vill gärna bygga ca 400m2 och 14 meter högt. Hur ska jag få kommunen att ändra sig?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Eriksgatan och 22 till
  • Laddar…
Favoriten för mig är när "redaktionen" beslutar sig för att "engagemanget" i tråden har nått tillräcklig nivå för att lyftas till framsidan så att ytterligare troll väller in och "bidrar"
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 25 till
  • Laddar…
Jag ser att min granne har startat ett antal trådar om mig här på byggahus
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
"Jag har en vägg i mitt hus. Är den bärande?"
 
  • Gilla
  • Haha
kebab och 15 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fråga: Kan någon förklara för mig hur jag bäst gjuter 4 plintar till ett cykelskjul på 4 kvm?

Svar: Nej. Du måste följa alla branchreglerna, särskilt Plint-gräv 2023:412b. Kom ihåg att ta in en en separat oberoende besiktningsman för varje plint annars kan du få problem med ditt försäkringsbolag och/eller minst hamna i fängelse för allmänfarlig ödeläggelse.
Dumt att gjuta plintar överhuvudtaget. Det är en föråldrad och obsolet riskkonstruktion. Jag vill insistera på att du gjuter en ordentlig platta på mark när du ändå håller på. Absolut nödvändigt med 60 cm isolering på 2 meter grusbädd samt förberett för vatten, avlopp och el. Vill också å det starkaste avråda från att göra cykelskjulet bara 4 kvm, 25 kvm är gränsen för attefallare så nu har jag bestämt att så stort blir det. Seså. Sätt igång.
 
  • Gilla
  • Haha
Merkurius och 16 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Favoriten för mig är när "redaktionen" beslutar sig för att "engagemanget" i tråden har nått tillräcklig nivå för att lyftas till framsidan så att ytterligare troll väller in och "bidrar"
Jag ser att du ställt en juridikfråga. Jag läste SO i åttan och med "tillräcklig nivå" avses en skarvlist enligt regelverket.
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 9 till
  • Laddar…
H
Jag har anlitat en firma att renovera mitt badrum. Nu har firman varit här och rivit allt. Men nu svarar dom inte längre i telefon .

Dom rekommendera att bara köra allt muntligt och första priset var mellan 125 000kr och 200 000 kr. Men nu har jag fått en faktura på 250 000kr som jag har betalat in.

Hjälp, vad ska jag göra????
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
J Jaggatagga skrev:
Jag ser att du ställt en juridikfråga. Jag läste SO i åttan och med "tillräcklig nivå" avses en skarvlist enligt regelverket.
Läs inlägget igen. Jag skrev tydligt platta på mark. Sen kommer du och börjar prata om skarvlist.
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
När det var visning på huset var gräsmattan täckt av snö och inget ogräs syntes. Nu när vi flyttat in och det blivit sommar så finns det en massa maskrosor i gräsmattan. Dolt fel?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Sona2012 och 17 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag ska koppla in en ny elcentral. Sladdarna har de här färgerna. Hur ska jag koppla?
Så här!

Ett rörigt elskåp med säkringar och oroliga kablar. Behov av snyggning av en elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
ornet och 26 till
  • Laddar…
TS: Mitt projekt; att förvandla en pittoresk 30-tals-villa till en livlös kåk med helt öppen planlösning, nya PVC-fönster från Polen, och inredd källare.

465 sidor och 1200 foton senare har dom flesta tröttnat på att följa.
 
  • Gilla
  • Haha
Merkurius och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.