Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet av asp på lerjord är att rötterna ligger mycket ytligt. Jag har således utrotat den som hade trängt in från naturmarken in i min trädgård genom att hugga rötterna med en vässad rak spade. Jag trampade ned spaden under våren kring alla skott som stack upp så att rötterna skars av. De dog, det tog ett par år men sin inga aspar mer i min trädgård. De kan växa i naturen istället.
Det stämmer säkert för de rötter som skjuter skott (de stimuleras antagligen att göra så av ljus, och måste då vara ytliga). Det betyder inte att det inte finns djupare rötter, eller att de därifrån inte kan sätta nya ytliga rötter. Men det tar säkert tid innan problemet återkommer så låter som en bra kontrollmetod.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet av asp på lerjord är att rötterna ligger mycket ytligt. Jag har således utrotat den som hade trängt in från naturmarken in i min trädgård genom att hugga rötterna med en vässad rak spade. Jag trampade ned spaden under våren kring alla skott som stack upp så att rötterna skars av. De dog, det tog ett par år men sin inga aspar mer i min trädgård. De kan växa i naturen istället.
Tack Claes! Det stämmer med min tidigare erfarenhet, de aspskott jag tidigare brottats med på annan mark har varit ytliga. Vill i detta fall inte opponera mig mot vad grannen vill ha i sin trädgård /precis vid tomtgräns och tänkte att jag därför kunde gräva ner ngt som förhindrar rötterna att etablera sig över min tomt. Så kanske jag slipper slåss med rötterna om ett tiotal år 🙂 Det är fuktig mark även här
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det stämmer säkert för de rötter som skjuter skott (de stimuleras antagligen att göra så av ljus, och måste då vara ytliga). Det betyder inte att det inte finns djupare rötter, eller att de därifrån inte kan sätta nya ytliga rötter. Men det tar säkert tid innan problemet återkommer så låter som en bra kontrollmetod.
Stämmer säkert. Hittade nu denna
H hapazard skrev:
Det stämmer säkert för de rötter som skjuter skott (de stimuleras antagligen att göra så av ljus, och måste då vara ytliga). Det betyder inte att det inte finns djupare rötter, eller att de därifrån inte kan sätta nya ytliga rötter. Men det tar säkert tid innan problemet återkommer så låter som en bra kontrollmetod.
du har säkert rätt. Hittade denna illustration på aspens rotsystem, som talar för det. Men vill, optimist som jag är, tro att rötterna inte kommer leta sig ner när det finns gott om vatten i marken (det blir tom sankt vid riklig nederbörd/högt vattenstånd) 🤞🏻
 
  • Svartvit ritning som visar en växts rot- och skottsystem tvärsnitt, med detaljstudie till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Utan att veta vilken yta det handlar om eller markens beskaffenhet så undrar jag om du inte skall överväga följande mot de ytliga rötter som asken sprider;

Ta en vass spade och gräv ner bladet 15-20cm längs med hela tomtgränsen (15cm i taget). Då kapar du de ytliga rötter som är på väg mellan era tomter. Inte lyfta jorden eller gräva dike, bara i syfte att kapa alla horsontella rötterbara längs gränsen. De dödar inte urspungsrötterna (eller trädet) men hindrar rötterna från att bli stora … och det kommer att behöva göras varje år. Ett evighetsjobb altså.

Jag har en sandstrand där jag gör detta (i övergången mellan naturtomten med asp/björk/tall och sand) och det håller sanden fri från skott.

Du slipper en rostig plåtkant men får lite valkar i händerna istället. Är dock eländigt jobbigt om det är mycket sten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Meyo skrev:
Utan att veta vilken yta det handlar om eller markens beskaffenhet så undrar jag om du inte skall överväga följande mot de ytliga rötter som asken sprider;

Ta en vass spade och gräv ner bladet 15-20cm längs med hela tomtgränsen (15cm i taget). Då kapar du de ytliga rötter som är på väg mellan era tomter. Inte lyfta jorden eller gräva dike, bara i syfte att kapa alla horsontella rötterbara längs gränsen. De dödar inte urspungsrötterna (eller trädet) men hindrar rötterna från att bli stora … och det kommer att behöva göras varje år. Ett evighetsjobb altså.

Jag har en sandstrand där jag gör detta (i övergången mellan naturtomten med asp/björk/tall och sand) och det håller sanden fri från skott.

Du slipper en rostig plåtkant men får lite valkar i händerna istället. Är dock eländigt jobbigt om det är mycket sten.
Men wow så smart! Tänk, det var precis ett sånt här tips jag sökte. Tack snälla
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mitt tips är att tala med grannen och förklara dina farhågor.
Om han är snäll kanske han kan skippa aspen😀
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Mitt tips är att tala med grannen och förklara dina farhågor.
Om han är snäll kanske han kan skippa aspen😀
Jag gillar ditt tips. Men de var så glada och nöjda över dem så jag har inte hjärta att göra det
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Yes! Jag vet. Därav frågan om en plåtkant på kanske 50 cm nedgrävd vid vår tomtgräns kan hjälpa. För att förhindra att rötterna letar sig just till vår tomt
Jag har ingen erfarenhet men jag skulle tänkt samma och gjort samma. Det markerar även vad du känner att du har och äger tomten intill. Ditt revir finns. Ned med plåten. Det kan inte kosta så mycket. En bit aluminium!
 
S Helena mfl skrev:
Hej
Vi och vår närmsta granne är nyblivna fastighetsägare och grannar. Grannen planterar just nu asp vid tomtgräns vilket han såklart får göra. Men-jag vill för allt i världen inte ha in rotsystemet på min tomt. Hur förhindrar jag rötterna från att spridas över tomtgräns? Kan jag gräva ner en kant/barriär av ex plåt som skydd. Har för mig att Aspen har ganska ytliga rötter? Hur djup behöver barriären i så fall vara? Jag har brottats med asp förut och det är ett elände så jag vill undvika att rötterna letar sig in på vår tomt. Tacksam för råd och tips?
Flera kommuner, bl a Lomma i Skåne rekommenderar att sätta större växter o träd ett par (3) meter in på sin tomt för att inte påverka rågrannes rätt att nyttja sin fastighet till 100% som de vill.

Att uppföra träd o större växter ” på” tomtgräns är förbjudet, liksom uppföra staket ”på” tomtgräns, någon måste äga det hela fysiskt och ansvara för underhåll. Det går inte att underhålla trädkronor osv utan gott om plats. Det är alltså upp till din granne att fullgöra sina skyldigheter. Träden kommer att hindra dig plantera gräs, egna växter osv som konkurreras ut och ev stenläggning kan resa sig av rötter. Värst är om rötterna går in under ert hus; det är ingen ersättningsbar skada av ert försäkringsbolag. Just saying.
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Jag gillar ditt tips. Men de var så glada och nöjda över dem så jag har inte hjärta att göra det
Asp är ett j-a skittträd. Var lite värde i dem förr när man gjorde takspån och tändstickor av virket. Nu ska de utrotas. De fladdrande löven ser billiga ut i jämförelse med björk och ädlare träslag.
Jag har några större Aspar som jag börjat ta bort och ecoplug fungerar ju, kanske även försvagar rotsystemet en del.
Men nu är det svårt att få tag på och jag undrar om det finns något annat sätt som kan långsamt men effektivt ta död på aspar innan man sågar ner dem och sanerar marken runt för att slutgiltigt kunna utrota eländet?
Kopparspik provade jag först helt utan synbarlig effekt på ett år.
Skulle det funka bättre att dra några varv koppartråd och sakta strypa trädet med när det växer?
Ringbarkning?
 
  • Gilla
  • Arg
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Asp är ett j-a skittträd. Var lite värde i dem förr när man gjorde takspån och tändstickor av virket. Nu ska de utrotas. De fladdrande löven ser billiga ut i jämförelse med björk och ädlare träslag.
Jag har några större Aspar som jag börjat ta bort och ecoplug fungerar ju, kanske även försvagar rotsystemet en del.
Men nu är det svårt att få tag på och jag undrar om det finns något annat sätt som kan långsamt men effektivt ta död på aspar innan man sågar ner dem och sanerar marken runt för att slutgiltigt kunna utrota eländet?
Kopparspik provade jag först helt utan synbarlig effekt på ett år.
Skulle det funka bättre att dra några varv koppartråd och sakta strypa trädet med när det växer?
Ringbarkning?
Ringbarkning är det rätta
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ringbarkning är det rätta
Ok. Hur ska det göras? Hur länge tar det? Skulle det hjälpa att även linda koppartråd på stället?
Skulle det hjälpa att även hugga upp virket under med en yxa? Ala bäver men mindre...?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har gräsmatta bredvid en "stabil" "aspdunge", Nog tycker jag det kommer en hel del småasp där även om ingen rör det befintliga beståndet. Klipper man regelbundet är det inget problem men det är rätt imponerande hur ett litet miniträd kan dyka upp snabbare än gräset växer.
Det pratas hela tiden om rotskott, men jag undrar om inte många av dessa småplantor är frösådda. På den golfbana där jag är medlem har vi ofta massor av småaspar i ruffen om den har fått vara ifred för klipparen en lite längre period. Det kan vara 20 - 30 meter från skogsbrynet och ännu längre från närmsta uppvuxna asp. Jag tvivlar på att de verkligen skickar iväg rötterna så långt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Jodå, det kommer slås varje år men aspskotten kommer ju efter bara ngn vecka av erfarenhet. Vill gärna bevara ängsblomster på platsen
Dra upp skotten med rötterna i stället för att klippa. Kanske går att be grannen hjälpa till med att rycka skott som tar sig in på din tomt när grannen sköter sin trädgård?
 
K karlmb skrev:
Ok. Hur ska det göras? Hur länge tar det? Skulle det hjälpa att även linda koppartråd på stället?
Att kopparspik alternativt koppartråd dödar friska träd är en seglivad skröna, det fungerar inte.

Ringbarkning fungerar däremot, ta en vass kniv och skala av stammen åtminstone 1dm runt hela, då bryter man all närings- och vattentransport i trädet och det svälter ihjäl. Inga rotskott bildas heller.

Nu är bra tid att ringbarka, på hösten transporterar träden ner näringen som lagrats i löven till rötterna. Trädet dör inom några år. Det kommer att synas redan nästa vår när lövsprickningen kommer igång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.