S Simsgrodan skrev:
Intressantare för TS om han skull råka läsa det här är att enligt citatet säger Jordabalken att om någon lämnar något på annans tomt tillfaller det ägaren 6 månader efter att han bett den andre att flytta det. Är det tillämpligt i TS fall kan han efter 6 månader hämta minigrävaren som det talats om i tråden.
Paragrafen i jordabalken du hänvisar till säger:
"Om hyresgästen överger lägenheten..."
Det är väl inte tillämpbart i trådens fall?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
S Simsgrodan skrev:
Föreslår att ni läser bifogad länk, i princip samma situation. [länk]
Jag fick på fingrarna tidigare i tråden då jag skrev att det kunde vara ett brott, så jag nöjer mig med att citera Lawline och påpeka att även de säger att det kan utgöra ett brott, inte att det säkert gör det. Intressantare för TS om han skull råka läsa det här är att enligt citatet säger Jordabalken att om någon lämnar något på annans tomt tillfaller det ägaren 6 månader efter att han bett den andre att flytta det. Är det tillämpligt i TS fall kan han efter 6 månader hämta minigrävaren som det talats om i tråden.
Gäller Inte det bara hyresvärd/hyresgäst? Jag har inte koll...
 
useless useless skrev:
Paragrafen i jordabalken du hänvisar till säger:
"Om hyresgästen överger lägenheten..."
Det är väl inte tillämpbart i trådens fall?
Nej, stämmer, inte den paragrafen. Jag bara noterade vad Lawline skrev, kollade inte JB. Intressant men arbetsamt är att den här paragrafen lades till 1985. Lagar utvecklas ju och kompletteras med fall som inte tydligt täckts tidigare. Att någon bygger ett utekök på granntomten känns så osannolikt att jag förstår att det inte beaktats tidigare. Men varför inte en ny uppdatering av JB? :)
Har tittat mer och hittat det här: https://lawline.se/answers/om-att-stalla-grejer-pa-annans-tomt
Men svårt när någon gör saker som lagstiftarna inte förväntat sig.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
S Simsgrodan skrev:
Har tittat mer och hittat det här: [länk]
Men svårt när någon gör saker som lagstiftarna inte förväntat sig.
Älskar frågan "Får man ställa en TV på grannens tomt?" 😆
 
S Simsgrodan skrev:
Nej, stämmer, inte den paragrafen. Jag bara noterade vad Lawline skrev, kollade inte JB. Intressant men arbetsamt är att den här paragrafen lades till 1985. Lagar utvecklas ju och kompletteras med fall som inte tydligt täckts tidigare. Att någon bygger ett utekök på granntomten känns så osannolikt att jag förstår att det inte beaktats tidigare. Men varför inte en ny uppdatering av JB? :)
Har tittat mer och hittat det här: [länk]
Men svårt när någon gör saker som lagstiftarna inte förväntat sig.
Den där lawline-artikeln svarar ju över huvud taget inte på den enkla frågan. Det är bara en lång utläggning om huruvida du får använda eller flytta en pryl som någon annan har ställt på din tomt - Inte den eventuella olagligheten den som ställde dit prylen gjorde sig skyldig till.
 
useless useless skrev:
Den där lawline-artikeln svarar ju över huvud taget inte på den enkla frågan. Det är bara en lång utläggning om huruvida du får använda eller flytta en pryl som någon annan har ställt på din tomt - Inte den eventuella olagligheten den som ställde dit prylen gjorde sig skyldig till.
Frågan TS ställde var hur han skulle agera med grannens kök. Den här länken ger ett ganska bra svar på hur han kan agera och vad han bör tänka på. Om det grannen gjort är något olagligt är en annan fråga som mer dykt upp i tråden.
 
Hur grannen ska agera står det ju i trådens första svar.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur grannen ska agera står det ju i trådens första svar.
Absolut. Frågan är då varför det är nästan 400 inlägg i tråden om inte ett antal personer tyckt det varit intressant att få fler synpunkter på frågan. Hade ju räckt med 3. Och även om det första svaret är ett bra svar så var det ju inte självklart att det var rätt/bäst.
 
S Simsgrodan skrev:
Frågan är då varför det är nästan 400 inlägg i tråden […]
För att det är en fråga i juridikdelen. De får alltid fler svar än vad som borde behövas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
För att det är en fråga i juridikdelen. De får alltid fler svar än vad som borde behövas.
Jo. Och min fråga var mer retorisk. Tycker själv att det är intressant att få fler vinklar på en fråga, man vet aldrig när man har nytta av det. Även synpunkter som är uppenbart ogenomtänkta. Och vi får väl anta att de som orkar följa 400 inlägg också tycker det.
 
S Simsgrodan skrev:
Tycker själv att det är intressant att få fler vinklar på en fråga, man vet aldrig när man har nytta av det. Även synpunkter som är uppenbart ogenomtänkta. Och vi får väl anta att de som orkar följa 400 inlägg också tycker det.
Nej, vissa som hänger i såhär länge gör det bara för att rätta felaktiga påståenden även femte och tionde gången de kommer.

Jag tror att de flesta skulle uppskatta kortare trådar och mindre upprepning från sådana som uppenbart inte orkat läsa tråden.

Ibland kommer nya, relevanta vinklar sent i en tråd, men det hör till ovanligheterna om inte TS kommit med ny info. Vanligare är då som sagt upprepningar – eller metadiskussioner som den här.
 
  • Gilla
  • Älska
roli och 7 till
  • Laddar…
Löser du enkelt genom att starta en gräsklippare, och ställ den vid köket när tomten skall laga mat där.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, vissa som hänger i såhär länge gör det bara för att rätta felaktiga påståenden även femte och tionde gången de kommer.

Jag tror att de flesta skulle uppskatta kortare trådar och mindre upprepning från sådana som uppenbart inte orkat läsa tråden.

Ibland kommer nya, relevanta vinklar sent i en tråd, men det hör till ovanligheterna om inte TS kommit med ny info. Vanligare är då som sagt upprepningar – eller metadiskussioner som den här.
Oj, vilken ansvarskänsla att kolla upp så allt som skrivs i forumet är korrekt och rätt. :) Personligen är jag övertygad om att forumet skulle tjäna mycket på att man dels litar på omdömet hos den som läser, dels fokuserar på sakinnehållet inte kompetensen - eller bristen på kompetens hos den som gör inlägg. De här pseudodiskussionerna skulle försvinna då. Själv skulle jag uppskatta mycket om inläggen handlar om sakfrågan även om jag har förståelse för att det är ett tidsfördriv för många.
 
C Cox skrev:
Löser du enkelt genom att starta en gräsklippare, och ställ den vid köket när tomten skall laga mat där.
Kreativt! Effektivt och garanterat lagligt! 🙂
 
S Simsgrodan skrev:
Oj, vilken ansvarskänsla att kolla upp så allt som skrivs i forumet är korrekt och rätt.
Ja, det är berömvärt.
S Simsgrodan skrev:
Själv skulle jag uppskatta mycket om inläggen handlar om sakfrågan även om jag har förståelse för att det är ett tidsfördriv för många.
Det är sådana som du som dels inte vet något om sakfrågan, dels drar igång den här typen av metadiskussioner som hindrar det.

Ett tidsfördriv kan det nog vara oavsett ambitionsnivå på inläggen.

Edit: Jag är förstås inte utan skuld jag heller som både svarar och uttrycker mig som jag gör. Allra minst det senare borde jag avstått.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.