Vilket är rimligt om DC-skydd finns i boxen
 
lilytwig lilytwig skrev:
OK, så det ska vara en separat jfb. Är det specat om det ska vara A eller B?

Enligt anvisningarna ska master/slave installation ligga på samma säkringar, så det borde räcka med en jfb.
Typ A
 
lilytwig lilytwig skrev:
OK, så det ska vara en separat jfb. Är det specat om det ska vara A eller B?

Enligt anvisningarna ska master/slave installation ligga på samma säkringar, så det borde räcka med en jfb.
Har man då inte en separat så bör man rimligen ordna det. Det har jag inte plats för i min undercentral.
 
J JockeHX skrev:
För att ni pratade om att ”alla villaägarna har en” och så nämndes jordfelsbrytare typ A.

Men det är inte jordfelsbrytare typ A man ska ha till en laddare utan typ B.
I presentationen av Easee nya "godkända" box (light) säger de att den ska kompletteras med Jfb A.
Eftersom de numera går efter "ESV checklista" så är det nog korrekt.
 
Har boxen inte egen övervakning av DC jordfel behöver den ha en Typ B.
 
R Robert-san01 skrev:
Har boxen inte egen övervakning av DC jordfel behöver den ha en Typ B.
OK, men gruppen handlar om Easee
 
lilytwig lilytwig skrev:
OK, men gruppen handlar om Easee
Det var på frågan om man behöver A eller B till laddboxar.
 
R Robert-san01 skrev:
Det var på frågan om man behöver A eller B till laddboxar.
Vilket iofs redan var besvarat i tråden då jag skrev att det var OK med Typ A eftersom boxen har DC-skydd.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Har man då inte en separat så bör man rimligen ordna det. Det har jag inte plats för i min undercentral.
Det finns 4-pol PSA som tar 4 modulplatser, då kan man ersätta 3 säkringar med en sådan.

Har man inte en enda plats över blir det knivigare, jag har inte sett någon 4-pol PSA som endast tar 3 modulplatser.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
I presentationen av Easee nya "godkända" box (light) säger de att den ska kompletteras med Jfb A.
Eftersom de numera går efter "ESV checklista" så är det nog korrekt.
Aha. Ok. Så med ett inbyggt DC-skydd behövs alltså bara en typ A.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns 4-pol PSA som tar 4 modulplatser, då kan man ersätta 3 säkringar med en sådan.

Har man inte en enda plats över blir det knivigare, jag har inte sett någon 4-pol PSA som endast tar 3 modulplatser.
Ska kolla. Just nu går det nog, men jag har bara ett uttag, ska inreda snickarbod och vill ha iallafall 2 säkringar i detta minihus. Radiator, belysning, uttag, motorvärmaruttag ute och uttag ute för tex julbelysning.
 
J JockeHX skrev:
Aha. Ok. Så med ett inbyggt DC-skydd behövs alltså bara en typ A.
Det ska du inte hugga i sten utan det återstår att se. Det beror på vilka brister i nuvarande laddstation som föranleder "kravet" på en JFB i den fasta anläggningen. Det finns även brister som inte nämnts av elsäkerhetsverkets som kan vara en faktor här. Alla komponenter i deras box är gemensamma för AC- och DC-skyddet utom möjligen nån sensor/trafo.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
B
R Robert-san01 skrev:
Kravet enligt SS EN och SEK HB 458 är att EV laddare skall ha en separat JFB. Om det sedan innebär att det bara får ligga en box under var JFB eller att det måste vara en egen JFB för laddare, eller en JFB per laddare...

Ja, det är verkligen en tolkningsfråga.
Nej, enligt ESV uppfylls elsäkerhetskrav med en JFB för hela anläggningen men för att även uppfylla funktionskrav gäller en JFB per box (endast den boxen går ned vid jordfel). Detta är anledningen till varför det är en sådan fördel med inbyggd JFB i varje box i en anläggning, krävs annars väldigt många JFB och det är omöjligt för Easee att uppfylla funktionskrav i efterhand med externa JFB i en anläggning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B
lilytwig lilytwig skrev:
Har inte de flesta redan en Jfb typ A installerad i sin anläggning. Tror nog att merparten av villaägarna Har det sedan tidigare
Eftersom Easee specade att den hade inbyggd JFB är det elektriker runt om som satt dem utan JFB i centralen även om det fanns en JFB där. Att koppla på den kräver behörighet och JFB i en laddboxanläggning behöver sannolikt bytas ut för högre märkström jämfört om den i dagsläget endast hanterar lite belysning och dylikt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B bygges skrev:
Eftersom Easee specade att den hade inbyggd JFB är det elektriker runt om som satt dem utan JFB i centralen även om det fanns en JFB där. Att koppla på den kräver behörighet och JFB i en laddboxanläggning behöver sannolikt bytas ut för högre märkström jämfört om den i dagsläget endast hanterar lite belysning och dylikt.
Exakt så har jag. Jag lät montera en undercentral med JFB, men JFB är för belysning och uttag. Inte laddaren. Det är på håret att det går in en till modul i min kapsling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.