K Kurtivan skrev:
Är det en äng du ska bevara så får du jobb med att skotten som växer snabbt. Enklare om det vore en gräsmatta.
Yes! Jag vet. Därav frågan om en plåtkant på kanske 50 cm nedgrävd vid vår tomtgräns kan hjälpa. För att förhindra att rötterna letar sig just till vår tomt
 
  • Gilla
Tate och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror inte lite aspskott märkbart minskar mängden ängsblomster så länge de aldrig blir över året.
Tack det lugnar 🙂
 
Slog igår, var en månad sen i år, och årsskotten hinner bli meterlånga.
Men man kan ju ta en tur på hösten innan lövfällning och bara aspskott/sly.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Slog igår, var en månad sen i år, och årsskotten hinner bli meterlånga.
Så långa blir de inte för mig men så skiljer det närmar 100 mil mellan våra apar också.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så långa blir de inte för mig men så skiljer det närmar 100 mil mellan våra apar också.
Sen är det ju en rejäl skillnad nära ett ett gammalt etablerat träd, och nyplanterat. Skulle inte tro att rotskott på TS tomt är ngt problem förrän om 20-30 år.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Sen är det ju en rejäl skillnad nära ett ett gammalt etablerat träd, och nyplanterat. Skulle inte tro att rotskott på TS tomt är ngt problem förrän om 20-30 år.
Tack! Tror du det Ligger något i att rötterna är ytliga och att man således kan förhindra att de växer in genom att gräva ner en spärr på vår sida om tomtgräns redan nu? Eller är det bara lönlöst och onödigt arbete?
 
S Helena mfl skrev:
Tack! Tror du det Ligger något i att rötterna är ytliga och att man således kan förhindra att de växer in genom att gräva ner en spärr på vår sida om tomtgräns redan nu? Eller är det bara lönlöst och onödigt arbete?
Du måste säkert ner en meter åtminstone. Spar i så fall det arbetet tills (om) det faktiskt är ett problem.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Du måste säkert ner en meter åtminstone. Spar i så fall det arbetet tills (om) det faktiskt är ett problem.
Jag tänkte att det är nu eller aldrig. Väntar jag några år finns väl redan rotsystemet utvecklat på tomten? Jag ville helst förhindra att de väljer att växa mot oss och försöker hitta en lösning
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Jag tänkte att det är nu eller aldrig. Väntar jag några år finns väl redan rotsystemet utvecklat på tomten? Jag ville helst förhindra att de väljer att växa mot oss och försöker hitta en lösning
Gräver du av rotsystemet kommer den bara skjuta skott ett litet tag, och inte med så mycket kraft. Gräver du ner en barriär nu är ju risken att rötterna med tiden letar sig under den ändå, och då blir du tvungen att gräva igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Gräver du av rotsystemet kommer den bara skjuta skott et litet tag, och inte med så mycket kraft. Gräver du ner en barriär nu är ju risken att rötterna med tiden letar sig under den ändå, och då blir du tvungen att gräva igen.
Tack! Bra poäng
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läge att sponta?

[länk]

Dessa kommer inte rötterna förbi!
Haha.. ja, jo. Såklart 😅
 
Tobbe.A
Förrförra hösten kapade kommunen ner ett gäng aspar intill vår tomt. Förra sommaren kom det en jäkla massa rotskott från gränsen och en bra bit in på vår tomt, jag var där och ryckte dem så fort jag såg dem. Jag hittade några större rötter, som låg väldigt grunt, de rötterna kapade jag (på vår tomt). I år jag har nog haft max tre rotskott.

Om det finns möjlighet att i alla fall rycka skotten då och då borde det la inte vara något problem…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Förrförra hösten kapade kommunen ner ett gäng aspar intill vår tomt. Förra sommaren kom det en jäkla massa rotskott från gränsen och en bra bit in på vår tomt, jag var där och ryckte dem så fort jag såg dem. Jag hittade några större rötter, som låg väldigt grunt, de rötterna kapade jag (på vår tomt). I år jag har nog haft max tre rotskott.

Om det finns möjlighet att i alla fall rycka skotten då och då borde det la inte vara något problem…
Super! Tack snälla
 
Claes Sörmland
Min erfarenhet av asp på lerjord är att rötterna ligger mycket ytligt. Jag har således utrotat den som hade trängt in från naturmarken in i min trädgård genom att hugga rötterna med en vässad rak spade. Jag trampade ned spaden under våren kring alla skott som stack upp så att rötterna skars av. De dog, det tog ett par år men sin inga aspar mer i min trädgård. De kan växa i naturen istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.