plocka isär och rengör är rätt basic så bara att göra.

Sen kostar en batteritrimmer inte så mycket så det är värt att böka med en billig bensinare. Har du en batteridriven borrskruvdragare finns det troligtvis en trimmer i samma system
 
B
Har du rätt startteknik? Kollade i en gammal manual som fanns på Jula (https://www.jula.se/catalog/tradgar...rojsagar-och-grastrimmers/grastrimmer-721344/) och den har i stort sett samma procedur som jag använder på min ~13år gamla trimmer från Clas Ohlson (som bara funkat i alla år).

1. Prima några gånger, jag brukar köra 8ggr
2. Choka
3. Håll full gas
4. Dra i startsnöret till den tänder till (brukar stanna direkt efter den tänt)
5. Slå av choken
6.Fortfarande full gas
7. Dra till den startar

Min är lite trött på tomgången och stannar lätt (orkar aldrig justera 🙂) men den startar alltid direkt efter om jag håller full gas och rycker i startsnöret.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är tveksam till om trimmerhuvudet fungerar, får det inte att lyckas med frammatning av tråd helt enkelt.

Läste i en annan tråd om trimmerhuvud från Oregon. Står att de passar "de flesta" men hur ska man veta?
Jag köpte mitt oregon-huvud på jula, frågade dom om det passade, dom visste inte men sa att jag kunde lämna tillbaka det om det inte passade, men det funkade rakt av utan adaptern eller nåt.

Mitt original trimmerhuvud strulade från dag ett, svårt att mata ut tråd och tråden lossnade och flög iväg när det var lite kvar på rullen.. det tog slut när det på nåt sätt började rotera på axeln och smälte fast, så jag fick såga loss det, det var då jag köpte nytt :)
 
Jag har skruvat en del med billiga trimmer och röjsågar. Dom flesta har börjat gå bra när jag bytt till ett tändstift av bra kvalité. Dom som kommer med är nästan alltid dåliga. Sedan så måste man se till så att man har rätt blandningsförhållande på Bensin och olja. Min röjsåg jag har nu ska ha bränsleblandning 1:40 och inte 1:50 som annars är vanligt. Jag har inte sett någon billig röjsåg eller trimmer med förgasare som går att justera något annat än tomgången på men det kan ju finnas.

Om trimmertråden är 5-6 år gammal så är den nog så torr och spröd att den inte håller så mycket alls.
 
SMZ SMZ skrev:
man får vad man betalar för oftast. Meec är inget jag skulle köpa
Jag förstår inte, din förväntan är att man inte kan använda den ens tills första rullen är slut?
 
SMZ SMZ skrev:
ta den till butiken så får det lösa problemet. Nä Meec är inget jag skulle köpa
Tack för ditt värdefulla bidrag till tråden. Nästa gång får du gärna svara på frågan du får.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
De röda meec-prylarna som jag har köpt (slagborr/skruvdragare/häcktrimmer) tycker jag har funkat bra. De har tre års garanti.
 
E etompau skrev:
De röda meec-prylarna som jag har köpt (slagborr/skruvdragare/häcktrimmer) tycker jag har funkat bra. De har tre års garanti.
Jag tror egentligen inte den är sönder utan att jag gör något fel.
 
SMZ SMZ skrev:
ställ inga frågor om du inte tål svaren tack
Jag tål det mesta, du verkar lättkränkt. Fundera över varför du kom till tråden. Vad var syftet? Är du nöjd med resultatet? Ett tillfälle för dig att utvärdera hur du spenderar din tid.
 
Har haft rybbos billigaste batteri trimmer, klart överraskad på pris/prestandan där, inget problem med tråden som jag alltid haft på andra trimmers, ja bara kör på iom så billig är ja inte försiktig kör mot stenar och kanter samt ger mig på grövre växter, vist den har ju problem på grövre stjälkar men den kämpar på...

https://www.pricerunner.se/pl/120-3991765/Traedgaardsmaskiner/Ryobi-OLT1832-priser
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Har haft rybbos billigaste batteri trimmer, klart överraskad på pris/prestandan där, inget problem med tråden som jag alltid haft på andra trimmers, ja bara kör på iom så billig är ja inte försiktig kör mot stenar och kanter samt ger mig på grövre växter, vist den har ju problem på grövre stjälkar men den kämpar på...

[länk]
Kan köpa en ny såklart men tråkigt att kasta nåt som är så lite använt. Jag tror som sagt den egentligen fungerar om man vet hur man gör.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror egentligen inte den är sönder utan att jag gör något fel.
Hör med julas kundtjänst. Ange artikelnummer för produkten så kanske dom kan komma med något råd eller förslag.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fattar inte vad jag gör för fel med den här grästrimmern. Det är en Meec. Jag tror den är från Jula.
Bensindriven.

Den stannar ibland helt random och bara dör. Skitsvår att få igång igen. Är överhuvudtaget skitsvår att få igång.
Den matar heller inte fram tråd utan man får liksom varannan minut slut trimma och lossa locket och själv mata fram tråden.
Är dessa skit och bara att slänga? Jag gissar att det som gäller nu mer är eldrivna grästrimmers? Denna är några år gammal.
Det är en chansning att köpa maskiner som det står meec på. Finns det ens reservdelar?
 
Jula har ofta resevdelar till sina maskiner ja.

Jag har köpt en ny primerblåsa till min röjsåg tex, men man måste fråga efter reservdelarna, dom är inte sökbara vad jag vet.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.