F fribygg skrev:
1m3t björkved innehåller ca 1995kWh
1m3f björkved innehåller ca 2660kWh
Är fukthalten på trädet tex 50% innehåller veden 50%mindre energi så det lönar sej att torka veden väl så man kommer till <20% fukthalt, då kan man ju räkna med att björkveden innehåller 1600kWh m3t och eldar man den i en modern kakelugn eller bra vedpanna får man räkna med >90%effektivitet så man får ca 1450kWh värme till rummet ur den där metern ved

Hur torr veden är och vad du eldar den i har ju självklart stor betydelse för hur mycket värme du får ut.
Hur stor kåk värmer du @Micko58 med 25m3t travad björk?

Själv räknar jag i denna kåk med 10m3t gran till 120m2 bostadsyta vilket med nuvarande eldstad med kanske 80% effektivitet ger ett värmebehov på 80kWh/m2, få år går det dock åt så mycket ved (och om det blir kallt på riktigt nån vecka i februari brukar jag åtminstånde till kvällen elda nått energirikare som rönn, björk eller ek.
Min bostad är på 240m2
 
M Mikko58 skrev:
Skulle aldrig tänka mig köpa ved när jag har egen skog som jag måste sköta om och gallra sen får jag bra motion och tycker det är roligt.
Jag kan mycket väl tänka mej att köpa ved i bulk om priset är rätt, ska jag sälja nått vill jag däremot ha ordentligt betalt så moget talltimmer och färdighuggen björkved passar att sälja då det är efterfrågade högt prisade varor som storskogsbruket har svårt att leverera och man därför kan
M Mikko58 skrev:
Min bostad är på 240m2
Det förklarar ju den höga vedförbrukningen
 
Två seriestrippar; karaktär funderar över uppvärmning medan ved hög visas. Humoristisk kontrast mellan traditionellt och modernt.
 
  • Haha
  • Gilla
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Ungefär som en bekant uttryckte det efter 30 år med vedeldning, men efter installation av bergvärme "det här skulle jag gjort mycket tidigare".
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Hur lagar jag mat med bergvärme ❓😀
 
N Niq skrev:
Hur lagar jag mat med bergvärme ❓😀
99,9999% här i landet använder nog någon form av elutrustning, kanske lite gas också.🤣 Förutsättning för bergvärme är ju att el finns, dumt att installera en pump om man helt saknar el.😉
 
A AndersS skrev:
99,9999% här i landet använder nog någon form av elutrustning, kanske lite gas också.🤣 Förutsättning för bergvärme är ju att el finns, dumt att installera en pump om man helt saknar el.😉
Jag har el och bergvärmepump och även en elhäll. Men vedspisen är så mycket bättre att laga mat på. Så man behöver ved ändå😃
 
N Niq skrev:
Jag har el och bergvärmepump och även en elhäll. Men vedspisen är så mycket bättre att laga mat på. Så man behöver ved ändå😃
Eldar du i en vedspis under perioden när vi inte behöver värme inne?
Eller har du kompletterat med frikyla till bergvärmen för att kyla köket sommartid när du eldar för matlagning 😎
 
galento
A AndersS skrev:
99,9999% här i landet använder nog någon form av elutrustning, kanske lite gas också.🤣 Förutsättning för bergvärme är ju att el finns, dumt att installera en pump om man helt saknar el.😉
Ja och att elda för att kunna få varmvatten på sommaren vete fasen ,
man förstår ju de som sätter in varmvattenberedare för att slippa detta.

Har också bekanta som eldat i flera decennier som fått bergvärme och
tycker att de borde satt in detta tidigare.
 
N Niq skrev:
Men vedspisen är så mycket bättre att laga mat på.
Att den är mysig och väldigt bra att ha i "nödfall" köper jag fullt ut, men bättre? Nog tycker jag att det är enklare att reglera temperaturen på en elhäll alldeles oavsett hur mycket jag gillar vedspisar. På vilket sätt tycker du vedspisen är bättre?
 
F fribygg skrev:
Jag kan mycket väl tänka mej att köpa ved i bulk om priset är rätt, ska jag sälja nått vill jag däremot ha ordentligt betalt så moget talltimmer och färdighuggen björkved passar att sälja då det är efterfrågade högt prisade varor som storskogsbruket har svårt att leverera och man därför kan

Det förklarar ju den höga vedförbrukningen
Ja även varmvatten inräknat. Jag har inga problem med att fixa veden tidigt på våren, det är värt jobbet. I november, december börjar man gallra och hugga veden
 
galento galento skrev:
Ja och att elda för att kunna få varmvatten på sommaren vete fasen ,
man förstår ju de som sätter in varmvattenberedare för att slippa detta.

Har också bekanta som eldat i flera decennier som fått bergvärme och
tycker att de borde satt in detta tidigare.
När jag inte orkar hålla på med veden blir det jordvärme men fram till den dagen håller jag mig i form med gallring och vedhuggning. Jag mår som bäst i kroppen höst och vår när man får jobba i skogen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte, man lägger den bara så att den skyddas mot regn/snö ovanifrån.
Jo, om veden klyvs nu så är den blöt. Nu är det hemskt torkväder, så den kommer att vara så pass fuktig att möglet trivs hela hösten. Även om den är täckt.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eldar du i en vedspis under perioden när vi inte behöver värme inne?
Eller har du kompletterat med frikyla till bergvärmen för att kyla köket sommartid när du eldar för matlagning 😎
Oftast inte då använder vi motvilligt elspisen. Men en regnig kall sommardag är det ofta riktigt trevligt att elda en stund i vedspisen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att den är mysig och väldigt bra att ha i "nödfall" köper jag fullt ut, men bättre? Nog tycker jag att det är enklare att reglera temperaturen på en elhäll alldeles oavsett hur mycket jag gillar vedspisar. På vilket sätt tycker du vedspisen är bättre?
Den värmer bättre. Tycker det är lättare att reglera värmen än på vår induktionshäll. Vill man ha lite mindre värme flyttar man bara kastrullen lite åt sidan behöver man mera värme flyttar man den till varmare område. Behöver aldrig fundera på om kastrull eller stekpanna står inom rätt zon. Den går inte sönder eller får fula fläckar om något kokar över. Ryms betydligt flera kokkärl på den än på elhällen. Dessutom får man trevlig värme i köket samtidigt.
Nackdelen är att man får spissvärta på sina kokkärl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.