Hej, behöver verkligen er hjälp. Jag har fått lite info i en facebookgrupp men behöver framförallt råd hur jag löser detta. Att det blivit mkt fel har jag förstått.

Plåtarbeten ser inte så bra ut men det största bekymret är lutningen.

I bygglovet så stårdet 4%. Vilket kan ses som lite men jag visste inte bättre & det gick igenom. Plåttak.
Efter en tid i bygget så fick snickaren problem med lutningen. Och förmodligen mina önskemål på höjd.
Hade jag vetat att han inte hade koll på reglerna riktigt så hade jag inte godkänt för lite lutning. Men jag trodde han hade koll & ansvarar för att byggtekniken är regelrätt. Han gav mig alternativ att minska lutningen till 2 grader.
Jag ringde bygglovshandläggaren som godkände det. Vilket jag inte kan förstå nu när jag vet mer.

Problemet nu är att lutningen är ännu lägre enligt min mobilapp. Jag får det till 1,4-1,9 beroende på del av taket men aldrig uppe på 2,0.
Längst in som ni ser på en bild ska det vara en balkong, där är lutningen 0,3 grader.
Är det andra regler på den ytan när det är balkong & lite tak över?

Jag har insett att detta blivit misslyckat. Inte hela byggnaden men lutningen & taket.
Jag har än inte pratat med snickaren som är min syrras kille. Jag vill verkligen denna veckan samla på mig all info först för detta kan bli känsligt.
Det är inget svartbygge utan enligt regler & han har egen firma.

Vad jag hoppas på med smal budget är att få hjälp utan kostnad att få ordning på det. Jag hjälper till så gott jag kan.
Att försöka spara på material så bra det vara går & använda igen.

Panel är satt till viss del & insida är isolering klart.
Luftspalt ser ut som utifrån att han gjort men att panel hamnat för.
Insidan där känner jag genom isoleringen men hittar ingen luftspalt? Ovanför isoleringen är tyget. Kanske är det tyget som avgränsar med luft till isolering? Iaf så känner jag råspånt precis på tyget.

Vad kan jag göra nu om man ser till bygget?
Vill ju helst inte höra riva allt & börja om, för det har jag inte råd med. Lika lite att ta in ngn ny. Jag. Måste lösa detta själv eller om han ställer upp gratis & rättar till det som är fel.
Vet inte vad reglerna säger där men under 2 kom vi absolut inte överens om & i princip inte under 4.
Iaf visste jag inte bättre där.

- finns en lösning att höja plåttaket så det går upp mot balkongen & lösa balkongen på annat sätt? Typ att ngn ränna rinner ut till stuprör? Den lösningen om den är genomförbar känns ju ekenomiskt bäst för mig. Men är det ens möjligt?
Hur går jag till väga steg för steg?

- det andra alternativet som jag ser som den bästa lösningen om man bortser från ekonomin är att riva så mkt (så lite) som möjligt & sänka takstolarna & få en lutning på 3 grader. Då vill jag nog även ändra till papptak som känns tryggare vilket går emot bygglovet, men som ändå borde vara ok. Alt så behåller jag plåt & 4 grader.
Hur går jag till väga steg för steg?

- ta bort plåten & läkten & lägga papp. Höjden på plåt & läkt bör väl räcka för att höja lutningen till 3 grader med papp lämpat för det?
Hur höjer jag lutningen är frågan utan att ändra på takstolarna utan uppe på råspånt?
En lösning som också känns genomförbar själv för mig & förlusten på material blir endast på plåt.
Hoppas ni kan svara att detta alt är genomförbart på ngt sätt & förklara hur.

Kan säga att jag sovit dåligt sista nätterna & behöver verkligen er hjälp här. Jag vet att vissa saker kunnat gjorts på bästa sätt men nu vill jag bara rädda situationen men ekonomin vi har. Men ändå få såpass bra att vi kan sova gott.
 
  • Tvåvåningshus med träfasad. Balkong skyddad av presenning med röda kryss. Grönt gräs, staket framför. Soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt rum under konstruktion med synliga reglar, isolering, och byggmaterial inklusive verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takdetaljer nära byggnad, vitmålat trä, svarta plåtdelar, oskarp bakgrund med hus och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion framför hus med träreglar, verktyg och byggmaterial strödda omkring. Markerade områden i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skyddstextil monterad under träbjälklag i husbyggnation, säkrad med grön tejp, oväderskydd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigbyggt rum med synlig isolering, träreglar, säng med rödaktigt överkast och en hammare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit och blå husfasad, markiser, hjärtdekoration på fönstret, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Bild 3 och 7
Fotplåten ligger helt fel, den ska ligga dikt mot takplåten, inte under bärläkten som bilderna visar. Som det är nu kommer vattnet garanterat att "rinna" tillbaka under plåten och kraftigt väta ner första ströläkten. Eftersom du har så minimal lutning blir kapilärkrafterna stora. Iofs lätt åtgärdat genom att lägga ytterligare en fotplåt mellan ströläkt och takplåt.

Att sänka takstolarna med minimal rivning är inte helt enkelt, svårt att säga hur utan att se bygget på plats. En ide kan vara att stämpa upp nuvarande takstolar i framkant, sedan såga ner bärande stolpar för att få korrekt vinkel, därefter sänka ner taket på den nya höjden i framkant.
Men eftersom jag inte sett helheten kan jag inte avgöra om den metoden fungerar i praktiken 🤔
 
  • Gilla
1234Land
  • Laddar…
Rickard.
Bort med trp:n och börja ringa runt till dom lokala takläggarna och försök få någon att komma och svetsa på papp. Med lite tur hittar du någon som har en halvdag ledig inom snar framtid.

Att bygga om en massa för en sämre taklösning kommer ju också kosta en hel del :thinking:
 
  • Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Bild 3 och 7
Fotplåten ligger helt fel, den ska ligga dikt mot takplåten, inte under bärläkten som bilderna visar. Som det är nu kommer vattnet garanterat att "rinna" tillbaka under plåten och kraftigt väta ner första ströläkten. Eftersom du har så minimal lutning blir kapilärkrafterna stora. Iofs lätt åtgärdat genom att lägga ytterligare en fotplåt mellan ströläkt och takplåt.

Att sänka takstolarna med minimal rivning är inte helt enkelt, svårt att säga hur utan att se bygget på plats. En ide kan vara att stämpa upp nuvarande takstolar i framkant, sedan såga ner bärande stolpar för att få korrekt vinkel, därefter sänka ner taket på den nya höjden i framkant.
Men eftersom jag inte sett helheten kan jag inte avgöra om den metoden fungerar i praktiken 🤔
Ok ja jag förstod nästan att fotplåten ligger fel. Tack. Bör jag ha en bredare fotplåt som täcker bättre?

Om jag släpper att sänka takstolarna & ser på de andra två alternativen.
Att ta bort plåt, höja grunden på råspånt. Går det ens?
Och därefter lägga papp. Att höja lutet till minst 3 grader.

Sista alternativet jag kommit på själv att höja plåten med typ extra läkt eller liknande så lutet blir mer än 4 grader.
Måste då stoppa i framkant balkong.
Här behövs isf en lösning på avrinning från balkong.
Är detta bara en fantasilösning eller går det?

Om båda dessa sista är fantasi så kvarstår bara vad jag ser att sänka takstolarna. Eller?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Bort med trp:n och börja ringa runt till dom lokala takläggarna och försök få någon att komma och svetsa på papp. Med lite tur hittar du någon som har en halvdag ledig inom snar framtid.

Att bygga om en massa för en sämre taklösning kommer ju också kosta en hel del :thinking:
Ok & då menar du att svetsar jag papp så kan lutningen vara som den är typ 1,6 grader?
 
Mats-S
J tibello skrev:
höja plåten med typ extra läkt eller liknande så lutet blir mer än 4 grader.
Det går absolut, och är nog det enklaste alternativet.

Demontera plåttaket och befintlig ströläkt. Sedan lägger du om ströläkten utan mellanlägg fram, dom grövsta mellanläggen bak. Däremellan mellanlägg under ströläkten av varierande tjocklek.

Det finns plastdistanser som är från 1mm och uppåt, bör passa bra här. Typ:
https://www.biltema.se/bygg/fastele...-tillbehor/mellanlagg-1-5-mm-50-st-2000051376

Avrinningen från balkongen bör gå att lösa, men se till att du kan inspektera konstruktionen regelbundet så att det fungerar som förväntat.

EDIT: Men även förslaget att svetsa papp är inte fel, det bör fungera på råsponten. En seriös takläggare på plats kan ge bättre besked ang den lösningen än vi på forumet här :)
 
  • Gilla
J_K_H och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
J tibello skrev:
Ok & då menar du att svetsar jag papp så kan lutningen vara som den är typ 1,6 grader?
Japp men att svetsa papp är inget man bara gör så just det får du leja in hjälp för, det är inte samma papp som du hittar i varuhusen. Det handlar om några timmar och då får du ett fackmässigt tak med lång garanti och det tycker jag är värt mycket.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det går absolut, och är nog det enklaste alternativet.

Demontera plåttaket och befintlig ströläkt. Sedan lägger du om ströläkten utan mellanlägg fram, dom grövsta mellanläggen bak. Däremellan mellanlägg under ströläkten av varierande tjocklek.

Det finns plastdistanser som är från 1mm och uppåt, bör passa bra här. Typ:
[länk]

Avrinningen från balkongen bör gå att lösa, men se till att du kan inspektera konstruktionen regelbundet så att det fungerar som förväntat.

EDIT: Men även förslaget att svetsa papp är inte fel, det bör fungera på råsponten. En seriös takläggare på plats kan ge bättre besked ang den lösningen än vi på forumet här :)
Ok vad roligt att det är ett ok alternativ! Det är ju ngt jag skulle kunna göra själv ifall han inte är beredd att ändra detta kostnadsfritt.
Jag bör väl bolla det med handläggaren innan antar jag då taket blir lite högre.
Håller jag mig till budgeten trots misstaget.

Avrinning från balkongen får jag hitta en lösning på. Lutningen på taket under balkongen är nästan obefintlig. 0,3 grader.
Det problemet kvarstår oavsett hur jag löser det andra. Problemet att höja taket där är att jag inte vill ha ett trappsteg upp när man går ut. Med utgående dörr så går det inte öppna.
Men här ligger plåt & under tjocka reglar.
Hur borde jag hörs här eller är den lilla lutningen ok där inne under tak?
Jag kan ju ta bort plåten & fräsa bort en större lutning i takbjälkarna/reglarna under.(?)

Att svetsa papp läste jag kostar ca 1000kr/m2. Svårt att hitta priser men låter det ungefär vad det kostar?
Där ingick material.
Kan ju vara värt med garantin man får. Ca 15000kr då totalt.

Tusen tack för all hjälp jag får! Betyder sjukt mkt
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Japp men att svetsa papp är inget man bara gör så just det får du leja in hjälp för, det är inte samma papp som du hittar i varuhusen. Det handlar om några timmar och då får du ett fackmässigt tak med lång garanti och det tycker jag är värt mycket.
Låter faktiskt som ett bra val ändå. Ska absolut överväga det. Men då behöver jag inte justera lutningen alls?
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Rickard.
J tibello skrev:
Låter faktiskt som ett bra val ändå. Ska absolut överväga det. Men då behöver jag inte justera lutningen alls?
Nej inte för tätheten skull men med så låga lutningar får man nästan räkna med att det kan stå lite vatten kvar, det är nästan omöjligt att undvika men skadar också inget. Skulle det vara så skulle man säkert kunna klä in balkongen med papp också för att få övergången 100% tät, om det är rätt väg kan jag såklart inte svara på härifrån ;)

Fotplåten behöver göras om, eventuellt köpa nya men i övrigt ser det ut som det kan vara som det är.
 
Med tanke på att sån här TRP har rekommenderad lutning på 14 grader så hjälper inte höjning till 3-4 grader mycket. Ända riktiga lösningen är svetsad ytpapp alternativ riktig bandtäckning men även detta kräver egentligen 5,7 grader.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Jag är oerhört tacksam för all hjälp! Jag kommer imorgon ringa runt & kolla med takfirmor när de har tid samt kostnader.

Om jag bara kan utesluta övriga alternativ helt känns det ännu bättre.

- göra om plåtarbetet fram till balkongkanten som ännu inte finns.
Höja plåten till 5.7 grader.
Balkongdelen är då fortfarande ett bekymmer. Den lutar knappt men det kanske inget gör?
Eller ska jag lägga papp där med 3graders lutning till en ränna ut?
Känns lite knepig & framförallt undrar jag om detta kan göras utan att ändra om konstruktion & råspånt?? Kolla bilder. Om jag lyfter plåten blir det väl lite knas om man inte bygger om på ngt sätt?

- det andra alternativet som jag inte riktigt fått svar på men det kanske är gör att det alternativet inte ens finns? Det kanske är riktigt korkat från min sida.
Att ta bort plåten & lägga papp själv, men att på ngt sätt höja lutningen ovanför råspånt till 3 grader? Hur skulle det isf gå till?
Känns iaf som ett jobb jag kan själv, om jag får instruktioner vad som ska göras i stora drag.

Är dessa alternativ krångliga/dyra/omöjliga så finns inga andra val än att ta in en firma.
Jag har inte fått klarhet i från snickaren än om han vill stötta på ngt sätt. Om han hjälper mig en dag eller två utan kostnad & sänker takstolarna & gör om så kan det ju funka, men jag löser inte det arbetet själv samt bär finns en risk att det ändå inte blir som jag hoppas.
 
  • Hus under renovering eller reparation, med synlig isolering, byggnadsställningar och oavslutad yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus under renovering med markiser, byggplast och trästaket på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus, veranda, räcke, grön gräsmatta, markis, byggmaterial från Optimera, trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktig ytpapp som är svetsad detta löser du inte själv utan kräver kunskap. finns en del produkter man kan köpa som t.e.x TAKPAPP KOLSVART TOPSAFE 3° 1X7M men jag rekommenderar starkt att lägga svetsad papp.
 
  • Gilla
mcax och 1 till
  • Laddar…
mäter du lutningen med mobilapp?

Skaffa/låna en rätskiva, lägg den längst in mot vägg och palla sedan upp yttre delen tills den är i våg med vattpass, mät skillnaden i höjd och räkna ut lutningen, enda sättet att VETA vilken lutning du har.

Utgå därifrån sen.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Puuuh... När jag inledningsvis läste tråden, trodde jag det handlade om hela husets tak.

Ren tur att taket över bodelen inte
är förändrad.

Så då blir det väl att riva av och göra rätt. Går inte i konken för detta, även om det nu blir lite extra besvär.
.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.