Sedan ska man kapa stammen 20-30cm under den långsiktiga sluthöjden. Den måste ju få förgrena sig även högst upp.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
E Eld skrev:
Den växer snabbare på höjden om du tar bort konkurrerande toppskott och ser till att de inte har dubbla stammar.
E Eld skrev:
Sedan ska man kapa stammen 20-30cm under den långsiktiga sluthöjden. Den måste ju få förgrena sig även högst upp.
Men hur skiljer man på en konkurrerande stam/toppskott och en gren? Tänker så att jag inte råkar kapa stammen och den slutar växa på höjden?
 
Den du lämnar kvar och binder upp blir stammen.
B Bond Vagabond skrev:
Men hur skiljer man på en konkurrerande stam/toppskott och en gren? Tänker så att jag inte råkar kapa stammen och den slutar växa på höjden?
Den du lämnar kvar och binder upp blir stammen.
 
  • Gilla
Bond Vagabond och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Men hur skiljer man på en konkurrerande stam/toppskott och en gren? Tänker så att jag inte råkar kapa stammen och den slutar växa på höjden?
Det finns ingen skillnad. Du styr vad som är vad genom att skära bort allt som inte är huvudstammen.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Den du lämnar kvar och binder upp blir stammen.

Den du lämnar kvar och binder upp blir stammen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen skillnad. Du styr vad som är vad genom att skära bort allt som inte är huvudstammen.
Jaha.. Nu har vi låtit häcken växa fritt sedan vi planterade den i maj. Men som sagt var nog flera av toppskotten redan där vid leverans (barrotade). Hur stort av ett problem blir detta tror ni? Alltså att vi tar tag i det först nu? Skulle uppskatta att nästa 80% av alla växter behöver kapas från toppskott/konkurrerande stammar.
 
Just det. Vi har inga krav på att häcken är rak och prydlig, den får gärna se lite vildvuxen ut men den måste bli hög. Om det spelar någon roll.
 
B Bond Vagabond skrev:
Jaha.. Nu har vi låtit häcken växa fritt sedan vi planterade den i maj. Men som sagt var nog flera av toppskotten redan där vid leverans (barrotade). Hur stort av ett problem blir detta tror ni? Alltså att vi tar tag i det först nu? Skulle uppskatta att nästa 80% av alla växter behöver kapas från toppskott/konkurrerande stammar.
Du kan klippa nu det är inget problem.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Tänk lite långsiktigt! Avenbok kan bli hundraårig. Arbetet med att bygga upp grundstammen gör den vackrare många år framöver och detta hindrar inte växtligheten, höjden eller tätheten.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tänk lite långsiktigt! Avenbok kan bli hundraårig. Arbetet med att bygga upp grundstammen gör den vackrare många år framöver och detta hindrar inte växtligheten, höjden eller tätheten.
E Eld skrev:
Du kan klippa nu det är inget problem.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen skillnad. Du styr vad som är vad genom att skära bort allt som inte är huvudstammen.
Kan ni bara kolla så detta ser ok ut om jag klipper där jag markerat i rött? Har bifogat flera bilder.

Vill bara försäkra mig om att jag förstått er rätt och inte dödar en häck för tiotusentals kronor.

Och nej vi har inte krav på att den ska se ordnad ut utan den ska bara bli hög.
 
  • Ett träd med gröna löv markerat med rött, i solljus mot suddig naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av grenar och gröna blad, med ljussken i bakgrunden, röda markeringar på stammarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växt med gröna blad, kvistar, flisad marktäckning, gräs, selektiv fokus, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unge växter med gröna blad, bundna till stödpinnar, i en frodig, grön miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterat träd med stödpinnar, gröna blad, gräs, trädgård, soligt, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturscen med växter och grenar i förgrunden, gröna löv, fokus på mittgrendel, suddig gräs- och lövbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ungt träd med gröna blad, stöttat av pinnar, naturligt ljus, frodig grönska, utomhus på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Buskverk med gröna blad, tunna grenar, oskarp gräsbakgrund, naturlig miljö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ungt träd bundet till stödpinne, gröna blad, utomhus, dagtid, odlingsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unga trädgrenar bundna till stödpinne bland gröna lövverk, natur, växtstöd, dagtid, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön växt med löv i solljus, stöd vid träpinne, naturlig bakgrund, vårkänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på gröna växtskott och grenar i solljus med gräs och mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädstam bunden till stödpinne med grönt snöre, gröna blad, suddig förgrund, selektiv fokus, trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häcken planterade i är alltså. Så det är bara lätt bekärning av konkurrerande stammar.
 
@yonna @Eld @Claes Sörmland

Vad säger ni? Har lagt upp några bilder på hur några av växterna ser ut. Har ritat upp röda streck där vi ska kapa om jag förstått er rätt.

Det är ju rätt grova kvistar/konkurrerande stammar, det riskerar inte att skada/döda växten?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
@yonna @Eld @Claes Sörmland

Vad säger ni? Har lagt upp några bilder på hur några av växterna ser ut. Har ritat upp röda streck där vi ska kapa om jag förstått er rätt.

Det är ju rätt grova kvistar/konkurrerande stammar, det riskerar inte att skada/döda växten?
Det går bra med de snitten.

Du kan ju fundera på om du vill lämna de där stumparna när du beskär. När det gäller de tjockare grenarna så skulle jag kapa närmare stammen så att skadan kan vallas över. För de tunnare grenarna kan du snarare flytta ut kapet så att du får fler grenar där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går bra med de snitten.

Du kan ju fundera på om du vill lämna de där stumparna när du beskär. När det gäller de tjockare grenarna så skulle jag kapa närmare stammen så att skadan kan vallas över. För de tunnare grenarna kan du snarare flytta ut kapet så att du får fler grenar där.
Tack!

Ok så de tjocka, som "konkurrerar" som stam, kapar jag nära den stammen jag behåller?

Sen de som är som tjocka grenar flyttar jag ut kapet så att den ger fler små grenar istället?
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Orolig att döda växterna när man klipper grenar/stammar som är lika tjocka som ”huvudstammen”. Men det spelar ingen roll eller?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Orolig att döda växterna när man klipper grenar/stammar som är lika tjocka som ”huvudstammen”. Men det spelar ingen roll eller?
Ingen fara alls. Du kan inte ha ihjäl dem på det sättet.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.