Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Anledningen till att jag vill ha plattformsberoende utseende på emojisarna är:

1. Att emojisarna då kan vara tecken istället för bilder vilket är en modernare teknisk lösning som är bättre för prestandan.
2. Att nya emojis kommer att fungera av sig själv så fort de lanseras, vi behöver inte vänta på att emojisarna hos till exempel EmojiOne (JoyPixels) uppdateras och att vi hunnit uppdatera dem.
3. Att emojisarna ser likadana ut som på många andra ställen i den plattform man använder.
4. Att emojiserna i EmojiOne inte är lika snygga som emojiserna i en iPhone. Apple är enligt mig de som har bäst koll på att formge emojisar (personlig åsikt).

Men kanske borde vi ta bort stjärnögon, hjärta med händer, öl och ved om alla inte kan se dem även om det är trist att anpassa sig efter den ”sämsta” plattformen? Finns det fler under Populära som du ej kan se?
Det är de 4 under Favoriter som jag inte kan se.
Förstår om det underlättar för er, så då får vi som det inte fungerar 100% för leva med det.
 
De här blir gråa fyrkanter i Firefox på Android.

I chrome:

En rad med varierade emojis som representerar objekt, aktiviteter och känslor; instruktioner för feedback längst upp.


I FF:

Textredigerare med formateringsalternativ och censurerad text.





Det är inte helt konsekvent vilka smileys som fattas. Det är liksom inte alla av en viss sort/grupp, utan det är lite slumpmässigt fördelat.


Ett emoji-tangentbord med olika karaktärer och yrken visas på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får flera grå rutor istället för smileys och jag använder Windows 10 och Chrome. Vilka program skall man använda för att se dessa smileys.
 
Men @Nyikåk kan inte heller se stjärnöga, ölsejdel eller ved, gör du det @useless? Ni använder båda Firefox och Android.
🤩 stjärnöga
🫶 handhjärta
🍺 öl
🪵 ved
 
Skärmdump av ett foruminlägg med emoji, användarnamn och text om webbläsarkompatibilitet.
 
Var köper man filtret där man slipper se handhjärtan?
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men @Nyikåk kan inte heller se stjärnöga, ölsejdel eller ved, gör du det @useless? Ni använder båda Firefox och Android.
🤩 stjärnöga
🫶 handhjärta
🍺 öl
🪵 ved
Jag ser!
FF 116.3.0
På Android 12
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var köper man filtret där man slipper se handhjärtan?
Det står en kille i hörnet bakom busstationen.
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men @Nyikåk kan inte heller se stjärnöga, ölsejdel eller ved, gör du det @useless? Ni använder båda Firefox och Android.
🤩 stjärnöga
🫶 handhjärta
🍺 öl
🪵 ved
50% försvinner med Win10 och G chrome 😅

Ett skärmdumpat inlägg från en webbplats med profilbild, namn, roll, status, plats, medlemskap, inlägg och likes statistik.
 
MultiMan
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men @Nyikåk kan inte heller se stjärnöga, ölsejdel eller ved, gör du det @useless? Ni använder båda Firefox och Android.
🤩 stjärnöga
🫶 handhjärta
🍺 öl
🪵 ved
Forum-inlägg med användarprofil, text, emoji och reaktionsalternativ. Diskuterar webbläsaranvändning och använder användarnamn.

W10 Enterprise LTSC 2018 med senaste säkerhetsuppdateringarna. Google Chrome, alltid uppdaterad till senaste version.

För övrigt låter din idé i ditt inlägg här utmärkt!
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men @Nyikåk kan inte heller se stjärnöga, ölsejdel eller ved, gör du det @useless? Ni använder båda Firefox och Android.
🤩 stjärnöga
🫶 handhjärta
🍺 öl
🪵 ved
Hmm jag skrev nog fel tidigare eller så har det ändrat sig, nu ser jag ölsejdel men inte den till vänster om den, den med partyhatt.
 
Mera I-landsproblem. När jag klickar på "Senaste" skulle jag vilja att enbart "Oläst" var förvalt och inte "Alla".

Skärmdump av ett internetforum med flera trådtitlar, en markerad på 'Senaste inlägg' fliken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trådar som jag redan läst är för mig "ointressanta" när jag vill se vad som är nytt. Vet inte hur alla andra tycker dock.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Mera I-landsproblem. När jag klickar på "Senaste" skulle jag vilja att enbart "Oläst" var förvalt och inte "Alla".

[bild]

Trådar som jag redan läst är för mig "ointressanta" när jag vill se vad som är nytt. Vet inte hur alla andra tycker dock.
Då kan du trycka på knappen "oläst" sen, som du ser där.
Fiffigt va?


edit:
Jag letade ganska nyligen efter kategorin "obesvarade trådar", och funderade sen på ifall jag skulle klaga på att den försvunnit.
Som tur var vilade jag på hanen ett tag och hann hitta att just där fanns det en knapp "obesvarat", så jag slapp skämma ut mig på att klaga på att något som fanns inte finns.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kan du trycka på knappen "oläst" sen, som du ser där. Fiffigt va?
Jo tack, till och med jag förstår det. Min poäng är att jag vill halvera knapptryckandet och direkt se det senaste som är nytt för mig. Idag visar knappen senaste även trådar som jag läst och för mig är de ointressanta när jag vill se "senaste nytt". Jag tycker det vore mer logiskt om senaste som default visade senaste olästa trådar.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK, ja det skulle kanske kunna vara default som olästa, och knapp för "alla".
Och riktigt snyggt om man kunde själv välja i sina inställningar.

Hur många tror ni grejar och tweakar med inställningar?
(det kanske Per kan se på något vis)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.