Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är din bank hemlig? Vilken bank har du? Ebberöds?
LF
 
C cpalm skrev:
Håller med om att det är helt sjukt att en BRF går till inkasso i en sådan här situation. I mitt fall förvisso HSB:s ekonomiska förvaltning, men va f-n, de skickade fakturan den 28:e med förfallodatum 30:e och drog den till inkasso den 7:e. :mad:
Avtalen med ekonomisk förvaltning kan innehålla inkasso per automatik. Denna inkassohantering faktureras sedan BRF:en och den som brister i sin betalning. Så ju mer inkasso som skickas ju bättre för förvaltningsbolaget. Min förening väljer när vi vill aktivera inkasso och vi brukar manuellt skicka flera påminnelser. Då fodran är i princip garanterad så varför ska man betala för inkasso?
 
C
M merbanan skrev:
Avtalen med ekonomisk förvaltning kan innehålla inkasso per automatik.
Så är det nog nästan garanterat i dessa fall. Men jag har svårt att se att det gagnar någon att dra igång inkassoärenden som med stor sannolikhet resulterar i tvist. Och framför allt att tjafsa med gäldenärerna om ovillkorlig betalningsskyldighet när felet ligger hos förvaltaren själv. Med den tids- och energispillan och irritation det skapar. Det kan det omöjligen vara värt.

Tyvärr ligger det ju i tiden att ha sina orubbliga goddag-yxskaft-rutiner. T.ex. HSB borde definitivt veta bättre.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
H hempularen skrev:
Jag är inte jurist, så det här kan vara jättefel.

Men som jag ser det så har du ju erbjudit betalning iom. att du öppnat för betalningsmottagaren att själv dra pengar från ditt konto, och det är en betalningsmodell som mottagaren erbjudit/accepterat. Om mottagaren väljer att inte ta emot den erbjudna betalningen så kan jag inte tänka mig att mottagaren skulle ha rätt till påminnelseavgift.
Jag är jurist, så det här är rätt.

Autogiro är en betalningsmetod bland flera. Det är upp till gäldenären att se till att betalningen sker i tid. Borgenären har inget ansvar i den delen. Om autogiro fallerar måste gäldenären betala på annat sätt, i tid.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
C
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om autogiro fallerar måste gäldenären betala på annat sätt, i tid.
Det är ju omöjligt då autogirot dras på förfallodagen och man därmed inte kan veta att den misslyckats innan det är för sent att betala på annat sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har frågat (åtminstone) en bank om det går att ordna så att vi som har gemensam ekonomi kan komma åt varandras efakturor
Jag o frugan har ett gemensamt konto på Skandiabanken, där kommer det in e-fakturor som vi bägge kan se och betala, tex från kreditkorten. Jag har en annan bank för mina "privata" fakturor, men hon har Skandiabanken också.

Lättaste är nog att använda en bank för det gemensamma kontoret,och då kopplar man vissa avsändare till den banken och ens personnummer. Om man vill hemlighålla fakturorna från verktygsinköp...
 
Eftersom jag är skyldig att betala i tid även om jag inte får någon avi eller om autogirot inte fungerar, är felet mitt. Detta även om det var omöjligt att veta att autogirobetalningen inte skulle fungera. Jag har heller ingen möjlighet att via internetbanken i förväg kolla om autogirotransaktionen finns bland de förväntade transaktionerna. Detta är ett av skälen att helt skippa autogiro.

E-faktura har har fördelen att jag i förväg kan se att transaktionen är på gång. Jag har aldrig varit med om att den därefter inte har verkställts på förfallodagen. Men skulle det mot förmodan fallera är det ändå jag som har alla skyldigheter mot min hyresvärd.

Av ren självbevarelsedrift brukar jag ändå ha både hängslen och livrem. Så jag brukar gå in på internetbanken och tidigarelägga hyresbetalningar och andra kritiska betalningar någon dag, så att eventuellt datorhaveri hos banken på förfallodagen inte ska omkullkasta betalningen. Men det har hittills aldrig hänt att det strulat.

I det aktuella fallet är det alltså autogiro som fallerat och hyresvärden har sagt att det var strul hos dem. Men hyresgästen ska ändå, självmant, betala hyran i tid. Enligt vad som står i hyresavtalet. Skulle det, mot förmodan, i hyresavtalet stå att hyran skall betalas "enligt avisering" (vilket jag faktiskt sett), är det en helt annan sak.

Men livet är för kort. Betala och gå vidare. Se bara till att eventuella betalningsanmärkningar tas bort.

Som svar på TS fråga "Måste man höka över hyresdragningar via autogiro" är mitt svar: Ja det måste man.
 
Düsseldorff
C cpalm skrev:
Det är ju omöjligt då autogirot dras på förfallodagen och man därmed inte kan veta att den misslyckats innan det är för sent att betala på annat sätt.
Kanske det, men det är fortfarande inte borgenärens ansvar.
 
C
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske det, men det är fortfarande inte borgenärens ansvar.
Inte direkt, men indirekt kan man nog fundera på om det inte är det när nu borgenären tagit på sig att själv ta ut pengarna från gäldenärens konto. Och fallerat i detta...

Man kan ju resonera att gäldenären uppfyllt sitt betalningsansvar genom detta arrangemang med borgenären och genom att se till att likviden finns på kontot på förfallodagen. Pengarna har ju, så att säga, legat på bordet, tillgängliga för borgenären på det sättet som avtalats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
C cpalm skrev:
Inte direkt, men indirekt kan man nog fundera på om det inte är det när nu borgenären tagit på sig att själv ta ut pengarna från gäldenärens konto. Och fallerat i detta...

Man kan ju resonera att gäldenären uppfyllt sitt betalningsansvar genom detta arrangemang med borgenären och genom att se till att likviden finns på kontot på förfallodagen. Pengarna har ju, så att säga, legat på bordet, tillgängliga för borgenären på det sättet som avtalats.
Fast det stämmer ju inte. Autogiro är en tjänst som Bankgirot erbjuder. Om tjänsten fallerar borde gäldenären snarare vända sig till Bankgirot för att bli kompenserad för eventuella förseningsavgifter etc.
 
C
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Fast det stämmer ju inte. Autogiro är en tjänst som Bankgirot erbjuder. Om tjänsten fallerar borde gäldenären snarare vända sig till Bankgirot för att bli kompenserad för eventuella förseningsavgifter etc.
I fallet Autogiro är det borgenären som är Bankgirots kund och avtalspart...
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
C cpalm skrev:
I fallet Autogiro är det borgenären som är Bankgirots kund och avtalspart...
Ja, det har du förstås rätt i! Nu blev jag lite nyfiken. Ska försöka gräva fram ett sådant avtal och se hur saken är reglerad.
 
P
T TypRätt skrev:
Tja, jag har väl kanske en 10-15 företag som jag sagt att jag vill ha e-faktura från och det är väl kanske 5-10 av dem som jag fortfarande får någon faktura för så att logga in på bankerna i två olika fönster och lägga till de gamla i nya banken skulle kanske ta 5min? Att kolla båda bankerna första månaderna tar väl ytterligare någon minut i anspråk runt löning för att vara på den säkra sidan, men mer än så är det ju inte. Ser inte det som speciellt krångligt om jag ska vara ärlig. Men det jag tror du försöker framföra med adressändring är ju precis samma som man gör när man registrerar e-fakturona i den nya banken. Man säger väl typ "hej, nu vill jag ha e-fakturor från er till det här bankkontot".
Adressändring gör man en gång. Inte en gång för varje bolag man har en relation till.
 
P
S sjoelund skrev:
De flesta större (de mindre bankerna som jag använt är oftast inte ens anslutna så du kan betala via bankgiro)... Det går via Tink, så:

Tink erbjuder i dagsläget transaktioner från följande banker:
  • Swedbank Sparbankerna (förutom Sparbanken Syd)
  • Skandia
  • Nordea
  • Handelsbanken
  • SEB
  • Länsförsäkringar Bank
  • Danske Bank
  • ICA Banken
Edit: andra delen i frågan kan jag inte svara på dock. Mina partner har av någon anledning aldrig velat betala en räkning
OK. Jag förstår nog inte riktigt hur det går till. Vad är fördelen med Kivras betalningstjänst jämfört med vanlig efaktura?
 
P
B Blueeye skrev:
Räknar jag min egen timpenning till 500 kronor per timme är det föga lönsamt att bråka om några hundralappar.
Varför räknar du så?
Är den tid du lägger ner på autogirostrul förlorad inkomstbringande tid?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.