Hej,
Har ett problem.
Vi har bergvärmepump nibe.
Men eftersom det är så lång sträck mellan värmepump och handfatet i badrummet så har vi valt att installera en Nibe Nibette 5 för att få direkt varmvatten att tvätta händerna i.
Nu till problemet.
Nu verkar det som att den lilla Nibette 5liter vvb st0r för all varmvattenproduktion till även dusch och kök. Och om jag stänger av den så finns det inger varmvatten alls. Trots att värmepumpen visar 50+ grader i varmvattenproduktion.
Jag är tveksam till att den lilla Nibette är korrekt installerad.
Handfatet är beläget efter duschen i systemet och köket ligger i en helt annan del.

Det kommer alltså inget varmvatten alls i någon kran eller dusch alls när lilla nibette 5 är avstängd. Trots full varmvattentank hos bergvärmepumpen. hur länge jag än spolar.


Bifogar bild hur vvsfirman har kopplat.
Samt en printscreen på nibes installationsmanual til nibette 5.

Vi har en bergvärmepump 1155-12 men en VPB200.

Mvh A
 
  • Rörsystem med metallkopplingar på svart vägg, slangar, reglage, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, installeringsmanual, komponentplacering, principbild, installationskomponenter, sidnummer, svenska texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Den bör ju vara kopplad på inkommande varmvatten under tvättstället

Bergvärme -> Nibette -> Handfat. För att få önskad funktion.
Nu verkar den ju vara direkt kopplat på kallvattet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ja han har ju satt T-kors på både varmt och kallt...i min värld så lägger man handfatets varmvatten enbart på beredaren, eller låter beredaren matas av varmvattnet men det kräver en annan inkoppling av beredaren och dess blandningsventil.
Ska man inte göra annat än tvätta händer i handfatet, dvs inget stort varmvattenuttag, så hade jag lagt handfatet på endast beredaren, och proppat varmvattenröret.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
A Agurg skrev:
mer alltså inget varmvatten alls i någon kran eller dusch alls när lilla nibette 5 är avstängd. Trots full varmvattentank hos bergvärmepumpen. hur länge jag än spo
Utan blandningsventil så kan vattnet ta bakvägen, den går lättaste vägen.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Ja tanken är att bara tvätta händerna I varmvattnet från den. Men nu är det ju bara den som förser hela hushållet med tappvarmvatten. Hur kan det blir så?
 
  • Gilla
erik12
  • Laddar…
Är du säker på att det var en rörmokare du anlitade? Säkerhetsventilen sitter baklänges och är således helt utan funktion. Det är mer än ett fel där om man säger så.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
A Agurg skrev:
Ja tanken är att bara tvätta händerna I varmvattnet från den. Men nu är det ju bara den som förser hela hushållet med tappvarmvatten. Hur kan det blir så?
Systemet är ju "kortslutet". samma sak som att koppla ihop varm å kallvattnet direkt bara, iom att vattnet tar lättaste vägen och du har lägst motstånd genom den lilla vvb:n så tar vattnet den vägen.
du kan flytta om slangarna lite så får du varmvatten direkt och tar bort "kortslutningen"
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är du säker på att det var en rörmokare du anlitade. Säkerhetsventilen sitter baklänges och är således helt utan funktion. Det är mer än ett fel där om man säger så.
Det var min misstanke också. Ä drt lustig i kråksången är att de två! rörmockare som var här kika länge i installationsmanualen dessutom.
Kan säga att den vvs firmans chef kommer få ett samtal imorgon, trots söndag. Inte rimligt att ha en 5 l vvb på en familj på 5 pers 🤔🤣
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ju mer jag tittar mer ser jag ju, har han vänt säkerhetsventilen åt fel håll också? du får be dom komma dit igen och koppla om så den blir en "genomströmningsberedare" och fixa säkerhetsventilen. vore jag du skulle jag inte betala för det andra besöket...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Agurg: Om du stänger en av kranarna på varmvattenberedaren så kommer det att fungera som tidigare.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
För alla som är nyfikna är det Vatten och energi i Åre AB (aka Åre vatten och värme) som jag anlitat. För er som bor i krokarna kan det vara värt att veta...
 
  • Gilla
relier och 2 till
  • Laddar…
Se till att de skickar någon som vet vad den gör när de ska rätta till felen. De som du hade hos dig saknade ju uppenbarligen den kompetensen. Men som sagt stäng en kran så fungerar allt normalt och du kan vänta tills på måndag med att tjata på dem.
 
Rickard.
A Agurg skrev:
För alla som är nyfikna är det Vatten och energi i Åre AB (aka Åre vatten och värme) som jag anlitat. För er som bor i krokarna kan det vara värt att veta...
Det är definitivt galet kopplat men nu när du har outat dom så är du skyldig att göra en uppföljning med vad som händer. Vad dom gör nu säger mer om vilken sorts företag det är än att misstaget begåtts ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Se till att de skickar någon som vet vad den gör när de ska rätta till felen. De som du hade hos dig saknade ju uppenbarligen den kompetensen. Men som sagt stäng en kran så fungerar allt normalt och du kan vänta tills på måndag med att tjata på dem.
Skönt att jag hade rätt misstanke.
Det finns ingen avstängningsventil på vvb eller rören innan. (Gammalt hus)
Så innebär det jag behöver plugga någon av t-rören eller så? (Vet knappt vad jag pratar om då vvs inte riktigt är min femma)
 
Nej, det gjorde det visst inte. Jag misstog färgmärkningarna för ventiler. De finns ju även ventil i installationsanvisningen.

Ja du behöver plugga med något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.