Det lyckliga slutet på detta är ju att grannen tar sitt pic, pack och kök och flyttar det från TS tomt. En ursäkt och en väldans kall öl så kanske dom kan fortsätt att leva i sus och dus...

//
 
  • Gilla
Toye_
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
All ni som tycker att man skall göra det ena och det andra med uteköket som står på TS tomt - materialet som utgör uteköket ägs av grannen och jag skulle akta mig för att ge mig på det.

//
Min fd man hade saker i mitt garage som han vägrade hämta trots upprepade uppmaningar Jag ringde en jurist som kallar detta hemfridsbrott Man får inte ha saker på andras ägor och hjälpte mig till kronofogden som kommer ut o hämtar grejorna eller som i ditt fall demonterar grillen Kostnaden för kalaset hamnar på den som utför brottet Jag meddelade min fd man det o då blev det fart på galoscherna Jag hade alltså inte rätt att kasta hans saker därför skulle jag inte ge mig på grillen då det är att förstöra andras egendom o jag tror det räcker informera grannen om att fogden e på G så flyttar han grillen 4,5 m från tomtgränsen beroende på om det betraktas som byggnad Man får ju tex ha ett trädgårdsland el plantera träd vid tomtgränsen
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Snälla Berätta hur det gick
Stort engagemang i tråden Önskar bara att alla var snälla mot varandra
Det är roligt med skämt Det är allvar för StenPer och alla ska väl få säga sitt utan påhopp Får väl se det som en brainstorming där alla tankar och förslag är tillåtna Han ber ju om hjälp
Kram på er
 
  • Gilla
Liljo38
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Min fd man hade saker i mitt garage som han vägrade hämta trots upprepade uppmaningar Jag ringde en jurist som kallar detta hemfridsbrott Man får inte ha saker på andras ägor och hjälpte mig till kronofogden som kommer ut o hämtar grejorna eller som i ditt fall demonterar grillen Kostnaden för kalaset hamnar på den som utför brottet Jag meddelade min fd man det o då blev det fart på galoscherna Jag hade alltså inte rätt att kasta hans saker därför skulle jag inte ge mig på grillen då det är att förstöra andras egendom o jag tror det räcker informera grannen om att fogden e på G så flyttar han grillen 4,5 m från tomtgränsen beroende på om det betraktas som byggnad Man får ju tex ha ett trädgårdsland el plantera träd vid tomtgränsen
Nu finns det säkerligen de som är bättrepå juridik än mig. Men i mina öron låter det som att den juristen var ute och cyklade. Det är inte hemfridsbrott att inte ta bort saker.
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
den juristen var ute och cyklade.
Onykter, vingligt och på en enhjuling! Rent påhitt att det skulle vara brottsligt!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu finns det säkerligen de som är bättrepå juridik än mig. Men i mina öron låter det som att den juristen var ute och cyklade. Det är inte hemfridsbrott att inte ta bort saker.
Nej, hemfridsbrott kräver att det är en person, inte saker som stannar kvar. Visar att inte ens med jurister eller advokater kan man vara helt säker på att man får rätt. Däremot hade han vad jag kan se rätt med Kronofogden, deras hemsida säger:

När kan du ansöka?​

Du kan ansöka om handräckning om du anser att en person eller företag ska lämna tillbaka egendom, till exempel kläder, möbler eller elektronik. Eller om du vill att personen eller företaget tar bort egendom, till exempel en bil.

De skriver också:
"Vi kan hjälpa dig att få tillbaka eller ta bort egendom (till exempel en dator) om det finns ett beslut (utslag) eller en dom. Då kan du ansöka om vår hjälp att genomföra (verkställa) beslutet."

Så förutsättningarna för att begära handräckning är lite oklara, men det kan utan tvekan Kronofogden klargöra. Men TS sa ju redan tre timmar efter att tråden skapades att han skulle gå vidare med dem om det behövdes. Så han vet säkert nu vad som gäller :) Och jag är också nyfiken på vad som händer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Onykter, vingligt och på en enhjuling! Rent påhitt att det skulle vara brottsligt!
Nja, fel att det är hemfridsbrott. Brottsligt bör det rimligen vara, frågan är under vilken lag. Annars skulle jag kunna parkera min husvagn på grannens tomt utan att han kan göra något.
 
S Simsgrodan skrev:
Brottsligt bör det rimligen vara,
Att inte hämta saker från sitt förra hem efter en separation?! Glöm det!
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
I rest my case.
Nog lika bra det…
S Simsgrodan skrev:
Nja, fel att det är hemfridsbrott. Brottsligt bör det rimligen vara, frågan är under vilken lag. Annars skulle jag kunna parkera min husvagn på grannens tomt utan att han kan göra något.
Brottsligt?
Sluta nu med rena killgissningar
Behöver inte vara brottsligt för att du ska kunna agera …
 
Z Zodde skrev:
Nog lika bra det…

Brottsligt?
Sluta nu med rena killgissningar
Behöver inte vara brottsligt för att du ska kunna agera …
Tröttsamt med dessa hänvisningar till killgissningar istället för att ge argument....
Att ha saker på annans tomt är inte brottsligt, däremot kan det enligt den information jag har vara det om man inte tar bort det på uppmaning. Beror lite på hur störande det är med det man lämnar. Men det är möjligt att det "bara" är ett civilrättsligt ärende.
Upplys mig gärna om hur du anser att man (gärna både sambon och TS) har rätt att agera och vad du stödjer det på. Det är alltid kul att lära sig mer. Uppenbart är inte ens jurister helt säkra.
 
  • Gilla
Matn05 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nog lika bra det…
Ja, blir lite lustigt när någon först säger att man rör ihop det och sedan bekräftar det man sagt. Inte mycket att argumentera om då.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Tröttsamt med dessa hänvisningar till killgissningar istället för att ge argument....
Att ha saker på annans tomt är inte brottsligt, däremot kan det enligt den information jag har vara det om man inte tar bort det på uppmaning. Beror lite på hur störande det är med det man lämnar. Men det är möjligt att det "bara" är ett civilrättsligt ärende.
Upplys mig gärna om hur du anser att man (gärna både sambon och TS) har rätt att agera och vad du stödjer det på. Det är alltid kul att lära sig mer. Uppenbart är inte ens jurister helt säkra.
Att (som i exemplet vi kommenterar) en fd man vägrar hämta saker han har förvarade i det som tidigare var gemensam bostad/garage kan väl ALDRIG NÅGONSIN vara det du påstår "Brottsligt bör det rimligen vara"

Vilket brott tänkte du hade begåtts isåfall??

Ren killgissning, som du haft nog av i denna tråd nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Gå och lägg dig gamle man..
Är inte med i svängen. Sköter mitt och vakar över det jag äger.
Det är väl ändå inte fel? Råkar ha arvingar.

Sant i o f s... Pensionär.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att (som i exemplet vi kommenterar) en fd man vägrar hämta saker han har förvarade i det som tidigare var gemensam bostad/garage kan väl ALDRIG NÅGONSIN vara det du påstår "Brottsligt bör det rimligen vara"

Vilket brott tänkte du hade begåtts isåfall??

Ren killgissning, som du haft nog av i denna tråd nu.
Brottsbalken kap 10 §4 eller §7 kan mycket väl vara tillämpliga och brotten är då olovligt förfogande eller olovligt brukande. Om de är det måste naturligtvis en domstol avgöra. Det var mina argument, vilka är dina? Om du kallar det killgissning att säga "brottsligt bör det rimligen vara" så får du nog kalla mycket plädering vid domstolar för killgissningar.
Men håller med om att det kan stanna vid ett civilrättsligt mål och då handlar det ju inte om brott även om utslaget blir att den före detta sambon ska hämta sina saker.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Brottsbalken kap 10 §4 eller §7 kan mycket väl vara tillämpliga och brotten är då olovligt förfogande eller olovligt brukande. Om de är det måste naturligtvis en domstol avgöra. Det var mina argument, vilka är dina? Om du kallar det killgissning att säga "brottsligt bör det rimligen vara" så får du nog kalla mycket plädering vid domstolar för killgissningar.
Men håller med om att det kan stanna vid ett civilrättsligt mål och då handlar det ju inte om brott även om utslaget blir att den före detta sambon ska hämta sina saker.
Om du har verktyg eller liknande liggande i din fd sambos garage…
Hur skulle detta kunna vara olovligt förfogande eller brukande?
Självklart är detta ett civilrättsligt mål och INTE ett brottsmål.

Men du verkar ha svängt från ”bör vara brottsmål” till ”kan vara civilrättsligt” så vi släpper det.

Min poäng med killgissning är att du flera gånger så gott som tvärsäkert uttalar en sak som du sen får backa på.
Rådet är att ta det lugnt med tvärsäkra uttalanden tills du har lite mer på fötterna.

Det tjänar tråden på och uppskattas absolut av den tysta majoriteten som slipper traggla sig igenom många dussin av irrelevanta inlägg.

Du frågar flera gånger efter min åsikt. Jag har inte ett sådant skrivbehov att jag absolut måste marknadsföra nåt som jag inte vet är rätt eller inte, däremot slår jag ned på direkta felaktigheter (killgissningar)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.