D
H henkepenk skrev:
[länk] har testat lite och tycker det ser grymt intressant ut.
Kan du berätta lite om detta, installation, konfiguration, användning, osv?

Kanske starta en separat EMHASS-tråd, borde vara stort intresse,,,
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har också kodat egen klimatstyrning av min LLVP:

[länk]
Jag har experimenterat i simulering med något liknande, här använder jag prediktiv styrning (Model Predictive Control) med en simpel dynamisk modell för hur temperaturen inomhus beror på effekten från värmepumpen och utomhustemperatur:

https://help.juliahub.com/juliasimcontrol/dev/examples/hvac/

Jag har inte blivit färdig att faktiskt låta regulatorn styra min värmepump ännu, men motiveringen att faktiskt göra det tilltar väl så snart det blir kallt ute igen 😊
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan då tipsa dig om att Elprisetjustnu.se har mycket enklare APIer än Nordpool och att man där har datat tillgängligt strax efter 13. Jag hämtar data därifrån en gång i minuten från kl 13 fram till dess att jag fått morgondagens data, allt för att så snabbt som möjligt kunna optimera på de billigare elpriserna mitt på dagen på sommaren (pga alla solcellsanläggningarna i Polen/Tyskland/Nederländerna).
Får nog fasen tacka dig igen. Upptäckte ikväll att prislistan jag får ut av nordpool var helt skev mot vad tjejen uppvisade i eons app. Omskrivning till att hämta från elprisetjustnu istället tog 10 rader kod att justera, ditt tips räddade alltså mången timme att hitta alternativ källa 👍👍
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Effektavgift om 36kr/kW är ju jättebilligt, i Sollentuna kostar det 123kr/kW (under vintermånaderna vardagar 7-19) [länk]
Fast, jag hoppas jag inte missförstått, effektavgiften vi har i Sollentuna är 123kr gånger den maximala effekten jag använt på en vardag 7-19. Har jag laddat bilen på 10kwh under tre timmar en månad får jag betala 1230kr totalt. Iofs ett rövarpris. Men det har vad jag förstår inte med förbrukningen alls att göra utan man kan ha förbrukat noll resten av månaden och ändå få betala för de tre timmarna...

Man borde därav kapa topparna. Framförallt en enda billaddning kan bli svindyr...
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast, jag hoppas jag inte missförstått, effektavgiften vi har i Sollentuna är 123kr gånger den maximala effekten jag använt på en vardag 7-19. Har jag laddat bilen på 10kwh under tre timmar en månad får jag betala 1230kr totalt. Iofs ett rövarpris. Men det har vad jag förstår inte med förbrukningen alls att göra utan man kan ha förbrukat noll resten av månaden och ändå få betala för de tre timmarna...

Man borde därav kapa topparna. Framförallt en enda billaddning kan bli svindyr...
Så är det, förbruka 10kW kontinuerligt under 3 timmar så blir effektavgiften den (vinter-)månaden 1230 kr i Sollentuna (vardagar 7-19). Spelar ingen roll om man helt stänger av elsystemet resterande 99% av tiden, man åker på den avgiften ändå.
De som har laddhybrider och kört slut på batteriet på förmiddagen kör på bensin på eftermiddagen, även om de skulle haft möjlighet att ladda upp batteriet under lunchen. Blir billigare att tanka bensin jämfört med att åka på den högre effektavgiften.
All större elförbrukning skjuts bort från vardagar 7-19. Egentligen känns det väl rätt ok, samhället behöver jämna ut elförbrukningen över dygnet, och som kompensation har Sollentuna Energi rätt konkurrenskraftiga elhandelspriser
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Så är det, förbruka 10kW kontinuerligt under 3 timmar så blir effektavgiften den (vinter-)månaden 1230 kr i Sollentuna (vardagar 7-19). Spelar ingen roll om man helt stänger av elsystemet resterande 99% av tiden, man åker på den avgiften ändå.
De som har laddhybrider och kört slut på batteriet på förmiddagen kör på bensin på eftermiddagen, även om de skulle haft möjlighet att ladda upp batteriet under lunchen. Blir billigare att tanka bensin jämfört med att åka på den högre effektavgiften.
All större elförbrukning skjuts bort från vardagar 7-19. Egentligen känns det väl rätt ok, samhället behöver jämna ut elförbrukningen över dygnet, och som kompensation har Sollentuna Energi rätt konkurrenskraftiga elhandelspriser
Hm, har tibbers styrning. Inser att jag måste ta tag i detta och kanske styra laddningen själv istället. Frågan är om jag ska integrera bilen istället för laddaren i home assistant. Se till att den aldrig laddar 7-19. Man får ju nån slags prisgaranti på tibber när de får avgöra när man laddar, men jag tror den garantin har mest verkan när man laddar på "högtarifftider" vilket väl isåfall är när jag ändå isåfall inte bör ladda map effektavgiften.

Projektet under hösten blir altså att få min pulse-elmätare att funka och lägga till att dra ned varmvatten, värme och billaddning så man undviker alla toppar plus att gå på billiga timmar.

Frågan är hur "lite" man bör räkna med att förbruka på vardagar, om man optimerar klokt... Att köra värmen BARA på natten funkar ju inte, min BVP är inte dimensionerad för det.
 

Så här räknar vi ut effektavgiften​

Med hjälp av timavläsning av din elmätare tar vi fram de tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad. Genomsnittet använder vi som underlag för att räkna fram effektavgiften. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 61,46 kr/kW och månad, blir effektavgiften 61,46x5,7=350,32 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 122,92x5,7=700 kronor.
Är det en 1 minuts peak som kan skett tre gånger så tar man medlet på den peaken, eller att det är medeleffekten under varje heltimme tro?

Dvs om jag i medel under en timme legat på 10kw eller räcker det att jag under 1 minut på den timmen peakat 10kw, dvs om jag har nåt jätteeffektslukande som går på en minut och jag avreglerar, så är jag ändå rökt? Typ legionellabränning med elpatron i 5 minuter.
 
Det är medel under en timme.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är medel under en timme.
Att det är medelvärdet av tre högsta timmar kan jag läsa i klartext, men var ser du att det även är medelvärdet under vardera timme? Är det ett rullande medelvärde så det är högsta 60 minuter, eller är det per hel timme, så kör man tex 35 minuter i en timme och 35 i en annan så slås de inte ihop utan räknas som två separata händelser. Kan ju ha viss betydelse för hur man implementerar funktionen som ska hålla nere förbrukningen.

Jag tänker att man får bevaka de icke kontrollerbara totalförbrukningen, så fort man nått tex 8kw vid tre tillfällen så är ju alla peakar upp till 8kw helt ok att köra även styrbar förbrukning upp till denna gräns. Då kan man slå på värme de sista 10 minutrarna på varje timme eller vad det kan vara, om man har kw kvar... Jag vet inte vad vi har i "tomgångsström" i huset, eller vad man peakar när man kör 3 plattor, ugnen och diskmaskinen. Jag tror inte att jag kan begränsa detta, möjligen att vi tex undviker att tvätta och diska 7-19. Men matlagning, så snåla kan vi inte vara att vi inte får laga rätter som kräver både ugn och spis på dagtid.
 
Mätarna levererar ett mätvärde per timme. Så det är medlet under varje heltimme, inget rullande medel.
 
D Daniel 109 skrev:
Mätarna levererar ett mätvärde per timme. Så det är medlet under varje heltimme, inget rullande medel.
Ah, ok. Även de "nya" mätarna?
 
De ska klara att mäta per kvart.
 
D Daniel 109 skrev:
De ska klara att mäta per kvart.
Inte oviktig information

När jag var på en energijätte för ett par år sedan pratade man om när 15min kommer införas, det är redan realitet i en del nät i Tyskland.

Ni som kodar lösningar själva, ta med detta som en variabel redan nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.