S sjoelund skrev:
Nope. Och deras support säger att det aldrig kommer att läggas till på grund av sekretessen. Man kan få notiser om mycket (som meddelanden från kundtjänst), men inte något så känsligt som "det finns en ny faktura att betala" eller "det är slut med pengar på kontot"...
Låter som skitsnack från bankens sida för att de inte implementerat det.

Nordea får jag mail varje gång det kommer en ny e-faktura. Det står visserligen inget om avsändare, summor osv men notis får man.

Meddelande om e-fakturor och betalningar i internetbank, automatiskt och ej svarsbart. Från Nordea.

Vill även minnas att jag någon gång fått meddelande om att täckning saknas på kontot för autogirobetalning och att ett nytt försök kommer att göras 20xx-xx-xx. Kan inte hitta det nu dock så har väl tagit bort mailet. Men åtminstone notis om e-faktura är jag helt 100 på att de kan skicka ut!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nope. Och deras support säger att det aldrig kommer att läggas till på grund av sekretessen. Man kan få notiser om mycket (som meddelanden från kundtjänst), men inte något så känsligt som "det finns en ny faktura att betala" eller "det är slut med pengar på kontot"...
Låter som att det är dags att öppna ett nytt bankkonto o köra e-fakturorna på en ”bättre” bank.
 
Däremot har jag hittills aldrig lyckats få banken att skicka alla e-fakturor till ett gemensamt konto. Autogiro funkar fint att dras från det gemensamma men e-fakturor kommer alltid till det personliga, sen får man manuellt flytta över till att dras från gemensamma.

Någon bank som fixar detta automagiskt?
 
Vi har lyckats få så att bådas e-fakturor är kopplade till samma gemensamma konto. SEB, vilka är (var?) en av få banker med "äkta" gemensamt konto och inte fullmaktsbaserat.

Problemet kvarstår dock att vi fortfarande bara ser den inloggades e-fakturor trots att det finns andra ej godkända på samma konto, men som skickats till den andra personen.

Tillägg: vad gäller notiser finns det och funkar ibland med appen, men det är inget pålitligt. E-postavisering hade helt klart varit en fördel.
 
hsd hsd skrev:
Autogiro är ett satans påhitt, har Du väl godkänt så kan de höja eller dra hur mycket som helst
Om du har gett ditt medgivande till autogirobetalning men anser att beloppet som dragits varit för stort, kan du begära att få pengar tillbaka från banken. Du måste begära återbetalning inom åtta veckor från den dag då betalningen genomfördes.

Du har rätt att få pengar tillbaka om två kriterier är uppfyllda:

 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
Låter som att det är dags att öppna ett nytt bankkonto o köra e-fakturorna på en ”bättre” bank.
Och meddela alla som man har bett om att få efaktura från att framgent ska skicka efakturorna till en annan bank.
Bankerna gör vad de kan för att de ska vara krångligt att "byta bank" (vilket man förstås inte alltid gör; det kan finnas anledning att vara kund till fler än en bank).

En faktura ska vara kopplad till den person den är utställd till. Den ska inte vara kopplad till en viss bank.
 
P pmd skrev:
Och meddela alla som man har bett om att få efaktura från att framgent ska skicka efakturorna till en annan bank.
Bankerna gör vad de kan för att de ska vara krångligt att "byta bank" (vilket man förstås inte alltid gör; det kan finnas anledning att vara kund till fler än en bank).

En faktura ska vara kopplad till den person den är utställd till. Den ska inte vara kopplad till en viss bank.
Vadå? Jag har aldrig "bett" någon skicka e-faktura till mig det gör jag ju via bankens, inställningar. Bara att klicka i alla företag som du vill ha e-faktura i bank-appen (eller hemsidan i alla fall). Antar att det gäller alla storbanker. Nu gissar jag ju bara men förutsätter att om jag göra samma sak igen från en annan bank så kommer detta att uppdatera vart fakturorna kommer (kanske inte första månaden dock) så att det går till den jag bank jag uppdaterade från senast.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
En faktura ska vara kopplad till den person den är utställd till. Den ska inte vara kopplad till en viss bank
Därför jag tycker om faktura via Kivra. Och inte skiten där kommunen skickar faktura som brev och man måste ha Kivra på datorn och en telefon att scanna fakturan, utan den som använder deras betalfunktion. Kopplat till mig och jag får notiser i app och epost att det finns meddelande som väntar...
 
"Frågan är om brf har rätt till påminnelseavgifter och ränta när man själva orsakat problemet?"
Så frågade jag. Jag hoppas att få ett förslag angående detta. Så juridiskt som möjligt med hänvisning till lag, NJA och domar. Det vore bra om vi alla kunde detta mer exakt. Men det kanske inte är prövat...
Tack för alla synpunkter!
 

Bästa svaret

C
S snespikaren skrev:
Det vore bra om vi alla kunde detta mer exakt. Men det kanske inte är prövat...
Lagrummet är iallafall Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.
https://lagen.nu/1981:739
Där har du också hänvisningar till rättspraxis.
Bostadsrättslagen, konsumentlagstiftningen och räntelagen är andra potentiellt relevanta lagar.

Men i grund och botten är det en avtalsfråga, så det går inte helt att generalisera.
Men jag skulle säga nej givet situationen. Det finns ett skälighetsrekvisit som jag skulle vilja påstå inte är uppfyllt i detta fall.

Men, som sagts, det spelar egentligen ingen roll. Ingen normalfuntad kommer att driva detta i tingsrätten givet omständigheterna och beloppets storlek. Varken betalningsvilja eller betalningsförmåga saknas ju...
Skulle vilja påstå att det är rätt safe att vägra betala helt enkelt...

Sen tycker jag personligen vissa organisationer måste lära sig att tagga ner vad gäller detta med att man skulle vara skyldig att betala i tid även om de själva fuckat upp. Oavsett om det formellt skulle vara så är det en väldigt onödigt fientlig ståndpunkt.

P.s. Och så klart i första hand hyreslagen i det specifika fallet....
https://lagen.nu/1970:994#K12P20S1

Tycker i synnerhet 20 § 3 st. är intressant:
"Lämnar hyresgästen ett betalningsuppdrag på hyran till bank-, post- eller girokontor anses beloppet ha kommit hyresvärden till handa när betalningsuppdraget togs emot av det förmedlande kontoret."
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
Vadå? Jag har aldrig "bett" någon skicka e-faktura till mig det gör jag ju via bankens, inställningar. Bara att klicka i alla företag som du vill ha e-faktura i bank-appen (eller hemsidan i alla fall).
Hur vet din nya bank vilka bolag du vill ha efaktura av?

Det fungerade f.ö. inte med alla de bolag som jag ville ha e-faktura av. En del av dem måste jag kontakta direkt.
 
Redigerat:
P
S sjoelund skrev:
Därför jag tycker om faktura via Kivra. Och inte skiten där kommunen skickar faktura som brev och man måste ha Kivra på datorn och en telefon att scanna fakturan, utan den som använder deras betalfunktion. Kopplat till mig och jag får notiser i app och epost att det finns meddelande som väntar...
Jag ogillar Kivra av diverse skäl, så jag använder minmyndighetspost.se som brevlåda där myndigheter kan kontakta mig.

Jag tycker att det bästa är att få räkningarna till min vanliga emailadress. För att alla i familjen ska kunna hantera räkningar registrerar man lämpligen allas emailadresser hos bolag man har att göra med.
 
P pmd skrev:
Jag tycker att det bästa är att få räkningarna till min vanliga emailadress. För att alla i familjen ska kunna hantera räkningar registrerar man lämpligen allas emailadresser hos bolag man har att göra med.
Ja, men faktura på epost tar de flesta 59 kr för medan de har via Kivra kostnadsfritt...
 
C
S sjoelund skrev:
Ja, men faktura på epost tar de flesta 59 kr för medan de har via Kivra kostnadsfritt...
"De flesta"?
Jag använder primärt e-postfaktura och inte en enda av de jag får epostfaktura ifrån tar betalt för det.
Vad är det som skulle kosta 59 kr för att skicka ett mejl?
 
C cpalm skrev:
Vad är det som skulle kosta 59 kr för att skicka ett mejl?
Det undrar jag också, men inte ett enda företag jag använder mig av har det kostnadsfritt :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.