F
E Elajomannen skrev:
Innetempen inställd på 21,5 Vi har inte rört den sedan jag installerade systemet. Funkar perfekt. Vår, sommar höst, vinter.
Tror det är stor skillnad om man har inne eller ute givare. Utetemp kan variera kraftigt i detta landet.😅
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Sätta på värmen? Min värmepump har självklart varit på hela sommaren. Det har för det första varit kallt hela juli-augusti samt att den värmer ju när den behöver.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Tror det är stor skillnad om man har inne eller ute givare. Utetemp kan variera kraftigt i detta landet.😅
Naturligtvis så har jag båda. Vet tyvärr att många rörfirmor fuskar med detta.

Så då var det ju så skönt att installera själv och slippa bli blåst.
 
Steg 1 är att stänga vädringsläget på fönstren. När det inte räcker till får väl luftvärmepumpen gå på. Det vore dock intressant att byta strömbrytaren mot en intelligentare variant så att vi kan styra lite efter elpriset, då vi har Tibber.

Elradiatorerna går inte på förrän under -15.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Värmenpumpen går enbart om det är kallare ute än 15 grader samt om innertemperatur sjunker under 21 grader, det sköter den själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Förra året skenade elpriserna redan i augusti (åtminstone här i SE3) och jag såg här på forumet att många gjorde sitt yttersta för att slippa slå på värmesystem som drivs med el (elpannor, bergvärmepumpar m.m).

Hur tänker ni i år när priserna ännu inte har dragit iväg? Får värmen gå på tidigare? Var går smärtgränsen för kyla vid ”normalt” elpris, och när börjar elen räknas som dyr?

Hos oss ser det ut som att bergvärmen får ställas om till höstläge i början av nästa vecka. Utan solinstrålning kyls huset ner på tre dagar i vindstilla, snabbare om det blåser. Med en kamin skulle vi kanske kunna dra ut på det lite till, men kaminleveransen är beräknad till början av nästa år 🙄

[bild][bild]
Det brukar ge sig själv direkt när kallare väder slår till, sen mäter jag själv temperaturen på flera ställen i huset och går man under 20 grader så är det dags. Sen brukar det bli en massa fukt framåt hösten som gör att värmen måste på.
 
M mrsnhp skrev:
Förra året skenade elpriserna redan i augusti (åtminstone här i SE3) och jag såg här på forumet att många gjorde sitt yttersta för att slippa slå på värmesystem som drivs med el (elpannor, bergvärmepumpar m.m).

Hur tänker ni i år när priserna ännu inte har dragit iväg? Får värmen gå på tidigare? Var går smärtgränsen för kyla vid ”normalt” elpris, och när börjar elen räknas som dyr?

Hos oss ser det ut som att bergvärmen får ställas om till höstläge i början av nästa vecka. Utan solinstrålning kyls huset ner på tre dagar i vindstilla, snabbare om det blåser. Med en kamin skulle vi kanske kunna dra ut på det lite till, men kaminleveransen är beräknad till början av nästa år 🙄

[bild][bild]
2022 satte på värme vecka 46.

Nu ligger vi över i husvagn med landström inkopplad, så elpannan och vattenburna element ger fin värme. 🤣
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Jag 'slår inte på värmen' utan eldar om och när det behövs. Vedeldning är ju ett koldioxidneutralt naturligt uppvärmningsätt;)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
När det blir för svalt innomhus,än är det varmt på dagarna. förra året hade vi tur med en lång varm höst. Hoppas på samma i år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Idag enligt frugan. Det hävdas att inget torkar så golvvärmen (badrum och tvättstuga) skall igång trots att tempen aldrig gått under 20c.

Även i vårt gamla hus räcker det med 15c ute för att innertempen skall vara långt över 20 så länge vi är hemma och därmed tillför lite värme. Så hade jag fått bestämma hade värmen slagits på när det är under 20 i köket på mornarna och det är förhoppningsvis några veckor bort
 
D Dsl skrev:
Idag enligt frugan. Det hävdas att inget torkar så golvvärmen (badrum och tvättstuga) skall igång trots att tempen aldrig gått under 20c.

Även i vårt gamla hus räcker det med 15c ute för att innertempen skall vara långt över 20 så länge vi är hemma och därmed tillför lite värme. Så hade jag fått bestämma hade värmen slagits på när det är under 20 i köket på mornarna och det är förhoppningsvis några veckor bort
Jo men det är ju hög luftfuktighet just nu och jag löser det med en avfuktare i källaren där tvätt/torktumlare står så är frun nöjd.
Linjediagram visar relativ luftfuktighet över tid, minskar signifikant efter klockan 10:00, 25 till 26 augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Idag enligt frugan. Det hävdas att inget torkar så golvvärmen (badrum och tvättstuga) skall igång trots att tempen aldrig gått under 20c.

Även i vårt gamla hus räcker det med 15c ute för att innertempen skall vara långt över 20 så länge vi är hemma och därmed tillför lite värme. Så hade jag fått bestämma hade värmen slagits på när det är under 20 i köket på mornarna och det är förhoppningsvis några veckor bort
Skaffa en avfuktare till tvättstugan. En liten avfuktare drar förvånansvärt lite energi 🙂 Kostar 2-4 tusenlappar beroende på modell, men tvätten torkar mycket bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Under sommarhalvåret kan fönster och dörrar stå öppna stor del av dagarna. Om uteluften som då kommer in är kallare än inställd temperatur på mina element blir det ju så att elementen försöker värma upp "hela världen" därför drar jag ner fjärrvärmetermostaten till ett minimum
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Skaffa en avfuktare till tvättstugan. En liten avfuktare drar förvånansvärt lite energi 🙂 Kostar 2-4 tusenlappar beroende på modell, men tvätten torkar mycket bättre.
Jag kollade statistiken nu och vår avfuktare drar ca 1,5 kWh per dygn när den är på dygnet runt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det där sköter vp inne å utegivare om så jag gör inget manuellt. Än har vp inte gått något på värmen än fast vi har haft några nätter med 6/7 grader
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.