TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gäller cykelöverfarter finns det en svårlöslig (legal) situation:
1. Du ska köra in på en väg i en korsning.
2. Du är skyldig att ha god uppsikt innan du kör in på vägen.
3. För att uppfylla 2 behöver du vara såpass nära körsningen att du måste stå (åtminståne delvis) på cykelöverfarten.
Vanligtvis inte så svårt att lösa legalt heller. Bara man kan påvisa att man iaktagit försiktighet och gjort så gott man kan så kommer man inte få några bekymmer med rättvisan.
Det finns ju exempel på andra förare som inte är villiga att göra så gott man kan utan vill bara hävda sin rätt. Minns en tråd om högerregeln för inte så länge sedan där trådskaparen malde på sida efter sida om att det är både onödigt och orimligt att behöva kolla till vänster i korsningar eftersom han alltid har högerregeln på sin sida.

I exemplet som Bästeortarn tar upp så fanns det säkert någonting mer man kunde ha gjort. Exempelvis stått kvar före övergången och vänta tills framförvarande bilar verkligen gett sig iväg och lämnat en lucka fram till rondellet. Dock är det en liten miss och sådant händer ibland. Då måste man i en legal situation också väga in att cyklisten också är en trafikant som har ett ansvar att göra det han kan för att undvika olyckor.
I det här exemplet gjorde inte cyklisten ett skit för att undvika olyckor utan cyklade rakt ut i hög fart trots att han hade god sikt och såg att det fanns ett hinder i vägen.
Sådana cyklister finns det tyvärr gott om. Här där jag bor har kommunen börjat ställa upp betongsuggor på cykelbanorna för att skapa små chikaner inför korsningar, så att cyklisterna ska tagga ner lite.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så jag ska inte se till att jag har god sikt innan jag kör ut i korsningen?
Nu har du ju själv fastställt att ditt påhittade exempel är irrelevant för det faktiska vi diskuterar, så då ska du kanske sluta driva det.

Det normala är att det finns plats för minst en bil mellan en cykelöverfart och en efterföljande rondell. Gör det inte det lär inte problemet vara för bil nummer tre i kön.
 
TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har du ju själv fastställt att ditt påhittade exempel är irrelevant för det faktiska vi diskuterar, så då ska du kanske sluta driva det.

Det normala är att det finns plats för minst en bil mellan en cykelöverfart och en efterföljande rondell. Gör det inte det lär inte problemet vara för bil nummer tre i kön.
1. Det är INTE irrelevant. Kan du inte inse det är du mer än försvarbart dum.
2. Det är INTE påhittat, det är ett exempel från min verklighet.
3. Det fanns INTE plats för en bil mellan cykelöverfarten och korsningen.
4. Det handlar INTE om en rondell, dvs en cirkulationsplats.

Skärp dig!
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det finns inget där jag kan tolka som att man är skyldig att bryta mot lagen.
Nej du har absolut rätt i det. Det vore helt absurt om lagstiftaren stiftat en lag/förordning som säger att man är skyldig att bryta mot en annan lag/förordning.

tveksamt tveksamt skrev:
Som jämförelse kan man ju säga att man vid omkörning inte har någon skyldighet att gå ut på vägrenen exempelvis.
Om man kan förhindra en olycka genom att göra det skulle jag påstå att den skyldigheten faktiskt finns!

tveksamt tveksamt skrev:
Hur kan man anses sega sig om i det fall man håller maximal tillåten hastighet?
Därför att omkörningen tar mycket lång tid, eller går segt om man så vill.

tveksamt tveksamt skrev:
Vad ger någon rätt att bli upprörd på mig för att jag kör så fort jag bara tillåts göra och därigenom tycka sig ha rätten att tvinga mig att köra ännu fortare och riskera böter?
Folk blir upprörda av en massa olika anledningar och det är inte alltid som rätt eller fel är inblandade i när folk blir upprörda. Folk kan bli upprörda av ett mål i en hockeymatch eller ett fult målat hus...

tveksamt tveksamt skrev:
Jag hävdar att ingen i trafiken någonsin är skyldig att underlätta för andra genom att begå lagbrott.
Strikt formellt håller jag med. Dock kan en gärning som eljest skulle ses som brottslig vara försvarlig om den begås i nöd. Se BrB 24:4. Nöd kan exempelvis vara för att avvärja en trafikolycka.

tveksamt tveksamt skrev:
Man kan diskutera nödvändigheten i att köra om någon som ligger i 95 på 100-sträcka om man själv ligger i 100, men den som så vill har inte mindre tillåtelse att göra om körningen än den som ligger i 130.
Håller med om båda sakerna.

tveksamt tveksamt skrev:
Tar det verkligen emot så mycket att säga att det är den som kör för fort som gör fel och gör situationen farlig?
Absolut inte. Jag håller med, men jag tycker inte han är ensam om det.

Om vi för ett ögonblick tittar bortom lagparagraferna och tänker oss två trafikanter, A och B, som är ute och kör. Vilken av dessa tycker du är en "god medtrafikant" nedan?

  • A är ute en solig sommardag och kör i lugn takt på en måttlig trafikerad landsväg. Hastighetsbegränsningen är 90 km/h och A har ställt in farthållaren på exakt 90, medveten om att han då kör ca 83 och med marginal håller hastighetsbegränsningen. Allt rullar på och det ser ut att bli en härlig dag. Plötsligt ser A i backspegeln hur två bilar närmar sig i bredd och i hög hastighet precis när vägen smalnar av. A inser att här kommer det att gå illa då bilarna snart inte har någonstans att ta vägen och kommer att krocka. I backspegeln ser A hur bilarna doffar ihop men då A inte anser sig vara inblandad tuffar A lugnt vidare i den härliga sommardagen...
  • B är ute en solig sommardag och kör i lugn takt på en måttlig trafikerad landsväg. Hastighetsbegränsningen är 90 km/h och B har ställt in farthållaren på exakt 90, medveten om att han då kör ca 83 och med marginal håller hastighetsbegränsningen. Allt rullar på och det ser ut att bli en härlig dag. Plötsligt ser B i backspegeln hur två bilar närmar sig i bredd och i hög hastighet precis när vägen smalnar av. B trycker gasen i botten och skapar precis den lucka som behövs för att bilarna bakom honom ska undgå att kollidera så att B lugnt kan tuffa vidare i den härliga sommardagen...

Jag vet vem jag vill vara, och vem jag vill möta, i trafiken...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du gjorde fel. Man ska ha bättre framförhållning än att bli stående på och hindra gång- och cykelbanor inför en korsning (eller andra ställen för den delen).

Cyklisten gjorde förstås också fel, men din ursäkt att du inte kunde påverka var du blev stående håller inte, även om det är ett fel även många mer erfarna bilförare också gör.
Absolut, jag kunde haft större avstånd till framförvarande bil och jag hade kunnat avvakta tills det "var fritt" till höger. Jag har inte någonstans skrivit att jag gjorde allt rätt. Därav min ursäktande gest när jag fick ögonkontakt med cyklisten som sent omsider hade stannat.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, jag bedömer det som att han inte hade koll på om han skulle komma vidare innan han körde ut på överfarten. Eftersom att man även har väjningsplikt mot trafiken i rondellen lär det funnits skäl att tänka mer än fem meter framåt.
Alfredo Alfredo skrev:
Han skulle naturligtvis ha hållit så pass avstånd att framförvarande bils tvärnit inte tvingade honom att stanna på olämpligt ställe! "inte så himla mycket han kunde göra...". GAAAAHHH!!! 😡😉

Men visst, vi hamnar alla i dessa lägen då och då, men det betyder inte att det inte är vårt eget och ingen annans fel. 😉
Alla val man gör även i trafiken baseras på bedömningar. Om ni tillhör den skaran människor som alltid är hundra procent säker på era vals utfall kan jag bara gratulera. I aktuellt fall så hade jag kollat och det var ingen ankommande trafik så långt jag kunde se. Då pratar vi ett par hundra meter. Jag säger inte att det var rätt att köra istället för att vänta eller att inte inkludera tvärstopp som en parameter i min bedömning. Om det är så att ni inkluderar ett ev. tvärstopp som i era bedömningar så kan jag återigen bara gratulera er, ni är föredömen i trafiken.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gäller cykelöverfarter finns det en svårlöslig (legal) situation:
1. Du ska köra in på en väg i en korsning.
2. Du är skyldig att ha god uppsikt innan du kör in på vägen.
3. För att uppfylla 2 behöver du vara såpass nära körsningen att du måste stå (åtminståne delvis) på cykelöverfarten.
Typ så, jag måste stå en tredjedel upp på cykelöverfarten

Intressant att åsikterna går isär om mitt handlande i aktuell situation. Lika intressant att poängen med mitt inlägg verkar gå dom flesta förbi. Jag kanske måste bli tydligare men poängen var inte att hävda att jag agerade helt klanderfritt utan snarare att generalisera och hata lite på cyklister och deras brist på ödmjukhet.

S Stuff skrev:
Vanligtvis inte så svårt att lösa legalt heller. Bara man kan påvisa att man iaktagit försiktighet och gjort så gott man kan så kommer man inte få några bekymmer med rättvisan.
Det finns ju exempel på andra förare som inte är villiga att göra så gott man kan utan vill bara hävda sin rätt. Minns en tråd om högerregeln för inte så länge sedan där trådskaparen malde på sida efter sida om att det är både onödigt och orimligt att behöva kolla till vänster i korsningar eftersom han alltid har högerregeln på sin sida.

I exemplet som Bästeortarn tar upp så fanns det säkert någonting mer man kunde ha gjort. Exempelvis stått kvar före övergången och vänta tills framförvarande bilar verkligen gett sig iväg och lämnat en lucka fram till rondellet. Dock är det en liten miss och sådant händer ibland. Då måste man i en legal situation också väga in att cyklisten också är en trafikant som har ett ansvar att göra det han kan för att undvika olyckor.
I det här exemplet gjorde inte cyklisten ett skit för att undvika olyckor utan cyklade rakt ut i hög fart trots att han hade god sikt och såg att det fanns ett hinder i vägen.

Sådana cyklister finns det tyvärr gott om. Här där jag bor har kommunen börjat ställa upp betongsuggor på cykelbanorna för att skapa små chikaner inför korsningar, så att cyklisterna ska tagga ner lite.
Tack, någon som fattade vad jag for efter. Som sagt jag är inte felfri men jag försökte också förmedla det till cyklisten som däremot direkt börjar bete sig som ett rövhål, helt utan anledning. Att han for rakt ut över vägen trots att han hade sett att det var stopp kan jag inte säga så mycket om. Med lite god vilja skulle man kunna kalla det ett misstag. Och jag är som f.d. brevbärare ingen mönstercyklist. Men att däremot bete sig som ett rövhål och börja banka i bilen är ett aktivt val.
 
B Bästerortarn skrev:
Om ni tillhör den skaran människor som alltid är hundra procent säker på era vals utfall kan jag bara gratulera.
Absolut inte. Ingen är "felfri". För mindre än fem timmar sedan skrev jag precis det i denna tråd:

Alfredo Alfredo skrev:
Men visst, vi hamnar alla i dessa lägen då och då, men det betyder inte att det inte är vårt eget och ingen annans fel. 😉
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Om det är så att ni inkluderar ett ev. tvärstopp som i era bedömningar så kan jag återigen bara gratulera er, ni är föredömen i trafiken.
Beror helt på. Innan jag exempelvis kör förbi "första bommen" vid en plankorsning (järnväg/spårväg) ser jag till att det redan då finns plats för mig på andra sidan "andra bommen" då jag helt "inkluderar" risken för tvärstopp, vilket snarast är normen i tät trafik.

På samma sätt tänker jag i övriga korsningar/"överfarter". Dock kanske inte alltid lika 100-procentigt exemplariskt...
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Allt man kan inom rimliga gränser naturligtvis. Se trafikförordningen:

[bild]

Jo jag håller med, men jag tycker även att den som sakta segar sig om och därmed skapar irritation för andra bidrar till ett försämrat samspel i trafiken och därmed ökad risker. Även om denne inte gör något formellt fel så är vi alla skyldiga att underlätta för varandra. Det gör man inte om man nyttjar en hel omkörningssträcka för att sakta sega sig förbi i en utdragen omkörning.
Typexemplet 2-1 väg med 100 km/h hastighetsbegränsning där en lastbil har skapat långa köer och en farbror/tant i en Skoda Fabia går ut och kör om i bästa fall 90 km/h och slösar hela den tvåfiliga sträckan. Det är inte att underlätta för någon.

EDIT: eller rättare sagt, det är inte primärt lastbilen som skapat långa köer utan snarare bilister som inte vågar gasa vid omkörning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så jag ska inte se till att jag har god sikt innan jag kör ut i korsningen?
Du kan väl skicka en bild på den där korsningen så kan vi ta det därifrån?
 
TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kan väl skicka en bild på den där korsningen så kan vi ta det därifrån?
Lite svårt då jag flyttat därifrån. 130 km bort.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite svårt då jag flyttat därifrån. 130 km bort.
Tre timmar tur och retur. Du får ta en för laget!
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Google map / Google earth ?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ökar du bara farten med 5 km/tim när du gör en omkörning så kör du trafikfarligt.
Flerfilig väg. Och man får inte överskrida hastighetsbegränsningen ens vid omkörning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
nu har jag insett att jag inte behöver köra om på ett ställa där man måste maxa allt för att hinna.
Ja, är det inte flera filer så väntar man med att köra om tills det blir en lämplig sträcka. Jag kan hinna bli omkörd av både 5 och 10 bilar innan jag tycker det är lämpligt att köra om.

Ofta är det också så att det fordon man eventuellt funderar på att köra om hinner svänga av inom några minuter så man slipper göra en farlig omkörning (omkörningar i mötande körfält är per definition alltid farliga).
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Låter man sig begränsas av hastighetsgränsen vid omkörning är man en farlig bilförare.
Nej, man följer lagen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.