S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Har du något foto så man får en bättre uppfattning av hur omständigheterna är?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du rör fortfarande ihop det.
Om det inte krävs bygglov kan det mycket väl vara tillåtet att ha det direkt vid tomtgräns, Som man får med tex ett trädäck, asfalt, underhållsfritt staket mm. Och nu pratar v 8i om återuppbyggnad.

Nuvarande läge är självklart otillåtet hur som helst
I rest my case.
 
S SonnyListon skrev:
Så klart inte, jag hoppas du förstår skillnaden mellan att objektivt ha rätt och anse sig ha rätt, du börjar bli larvig. Men kan vi inte ge upp nu, vi är olika personligheter.
Såklart jag gör, men det är ju inte det som det är frågan om här.
I det här fallet tycker ju båda två att de har rätten på sin sida. Du och jag (och alla andra i den här tråden) vet att så inte är fallet men hemma hos TS är det ju inte så. TS tycker sig ha rätt (och har det) och grannen tycker sig ha rätt (och har fel). Vem (och hur) tycker du ska göra klart för grannen att han har fel? Tror du det biter på grannen när TS går över och säger ”du har faktiskt fel”? Tror du grannen ändrar sig då? Tror du grannen ändrar sig om TS kör köket genom flismaskinen? Eller är det kanske en rimlig väg att gå att låta fogden förklara för grannen att han objektivt sett har fel under tiden de monterar ner/flyttar på köket?
Att diskutera ett fall där båda parter vet att den ena har rätt och den andra fel är irrelevant, för det är inte applicerbart här.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Försöker hänga med i diskussionen men tycker det är svårt...

Hur kan man på allvar hävda att man har äganderätt över byggnationer man gjort på annans tomt?

Det man kan erbjuda är möjligen att låta den som gjort detta misstag att flytta bort prylarna, skulle säga att detta är ett ganska storsint erbjudande.

Givetvis med ett angivet tidsspann, är det inte gjort inom definierad rimlig tid så får den som olovligen byggt grejerna på annans egendom finna sig i att prylarna demonteras och förpassas till "byggarens" egendom.

Så enkelt är det i min värld.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
Såklart jag gör, men det är ju inte det som det är frågan om här.
I det här fallet tycker ju båda två att de har rätten på sin sida. Du och jag (och alla andra i den här tråden) vet att så inte är fallet men hemma hos TS är det ju inte så. TS tycker sig ha rätt (och har det) och grannen tycker sig ha rätt (och har fel). Vem (och hur) tycker du ska göra klart för grannen att han har fel? Tror du det biter på grannen när TS går över och säger ”du har faktiskt fel”? Tror du grannen ändrar sig då? Tror du grannen ändrar sig om TS kör köket genom flismaskinen? Eller är det kanske en rimlig väg att gå att låta fogden förklara för grannen att han objektivt sett har fel under tiden de monterar ner/flyttar på köket?
Att diskutera ett fall där båda parter vet att den ena har rätt och den andra fel är irrelevant, för det är inte applicerbart här.
Åh herregud,är du så naiv...? Självklart vet grannen att han har fel, men bryr sig inte. Lägg ner nu.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hur kan man på allvar hävda att man har äganderätt över byggnationer man gjort på annans tomt?
Antagligen därför att man har det.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Åh herregud,är du så naiv...? Självklart vet grannen att han har fel, men bryr sig inte. Lägg ner nu.
Lägg ned själv. Grannen kan exempelvis luta sig mot 3 kap. 12 § jordabalken och tycka att han varken var grovt vårdslös eller gjorde det med avsikt. Han kanske byggde den, trodde det var på hans egen mark av någon historisk anledning och upptäckte först i efterhand att så inte var fallet.
Så nej, för mig är det inte på något vis självklart (om än troligt) att grannen visste om det hela när han byggde uteköket.
Jordabalken skrev:
12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårdslöshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
 
S
tveksamt tveksamt skrev:
Lägg ned själv. Grannen kan exempelvis luta sig mot 3 kap. 12 § jordabalken och tycka att han varken var grovt vårdslös eller gjorde det med avsikt. Han kanske byggde den, trodde det var på hans egen mark av någon historisk anledning och upptäckte först i efterhand att så inte var fallet.
Så nej, för mig är det inte på något vis självklart (om än troligt) att grannen visste om det hela när han byggde uteköket.
Ok
 
tveksamt tveksamt skrev:
Lägg ned själv. Grannen kan exempelvis luta sig mot 3 kap. 12 § jordabalken och tycka att han varken var grovt vårdslös eller gjorde det med avsikt. Han kanske byggde den, trodde det var på hans egen mark av någon historisk anledning och upptäckte först i efterhand att så inte var fallet.
Så nej, för mig är det inte på något vis självklart (om än troligt) att grannen visste om det hela när han byggde uteköket.
Det kan knappast medföra "betydande kostnad eller olägenhet" att flytta ett utekök.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan knappast medföra "betydande kostnad eller olägenhet" att flytta ett utekök.
Två minuter med en hjullastare med pallgafflar! 😎
 
  • Haha
  • Gilla
Viktor Halvars och 3 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Det kan knappast medföra "betydande kostnad eller olägenhet" att flytta ett utekök.
Förövare är offer, krig är fred. Utekök görs numera i diamant. Allt för att inte inta den uppenbara hållningen att grannen objektivt har fel. Den här diskussionen tycker jag förklarar mycket som jag anser vara fel i samhället idag. Sorgligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Två minuter med en hjullastare med pallgafflar! 😎
Tja, är det murade delar så kommer man förvisso få bort uteköket, men det kommer med största sannolikhet bli obrukbart efteråt, det är en olägenhet, att flytta det så att det förblir helt eller återuppbygga det på en ny plats kommer helt klart vara förknippad med en kostnad. Om de anses betydande eller ej uttalar jag mig inte om, men det påverkar ju som tidigare nämnt inte att intrånget i detta fallet ska åtgärdas.
 
useless useless skrev:
Det kan knappast medföra "betydande kostnad eller olägenhet" att flytta ett utekök.
Har du sett hur uteköket i fråga är byggt? Om inte tycker jag det är ett konstigt tvärsäkert uttalande.
S SonnyListon skrev:
Förövare är offer, krig är fred. Utekök görs numera i diamant. Allt för att inte inta den uppenbara hållningen att grannen objektivt har fel. Den här diskussionen tycker jag förklarar mycket som jag anser vara fel i samhället idag. Sorgligt.
Inte mer sorgligt än att du tycker dig ha rätt till att begå lagbrott för din saks skull.
 
Syftet med det undantaget är ju att man inte ska behöva riva ett hus om det hamnat lite fel. Ett utekök är inte i den nivån. Här tycks det ju dessutom vara så att grannen borde borde ha haft koll på läget.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med. Men det är inte omöjligt att grannen gör en annan tolkning av det och därmed anser sig ha rätt.
Att vi tycker oss veta bättre betyder ju inte att alla gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.