A
Krilleman Krilleman skrev:
Man kan inte leva på gammal hävd och anta att prylar har inte samma infästning längre.

Det fokuset som länge frångåtts i tråden och som jag vill åter lyfta är enkelheten i våtrumsinnerväggen.

Krångla inte till det!
enkelt att inte använda den också och spara mycket pengar.
absolut största majoriteten av alla våtrum som byggs i sverige i dag har inte våtrumsväggen och det fungerar utmärkt samt är billigare och även miljövänligare för den delen.
 
BirgitS
A Aunty skrev:
men för gudsskull, sök bara på golvstående kommod så kommer du få upp oändligt med förslag.
Nej, det stämmer inte alls.
Första länken är till Ikea, ingen golvstående kommod.
Andra är till Bygghemma, ingen golvstående kommod.
Tredje är till Hornbach, bland 605 resultat finns det några få tvättställsskåp (alltså inte kommoder) som inte hänger på väggen men de kräver ju å andra sidan ett fristående tvättställ som hänger på väggen så det löste ju inte problemet.
Fjärde är till Ifö, ingen golvstående kommod.

Var hittar du dina oändligt många golvstående kommoder?
A Aunty skrev:
klart du ska göra hål rakt genom plyfan hur tänker du att skruven annars ska fästa?
Däremot ska du inte borra genom allt men skruven drar du ju genom hela konstruktionen.
Okej, lite fel uttryckt. Men som du säger, man borrar inte genom hela plyfan och då är det ett hål som går att proppa fullt med silikon.

Men hur var det nu med instruktionerna från tillverkarna av handdukstorkarna.
Är det någon som godkänner uppsättning i bara en gipsskiva?
Nu har jag frågat flera gånger och blir det inget svar nu heller antar jag att det betyder att det inte finns någon tillverkare av handdukstorkar som godkänner att de bara fästs i en gipsskiva.
 
BirgitS
A Aunty skrev:
enkelt att inte använda den också och spara mycket pengar.
Så hur mycket pengar sparar en person genom att inte använda plyfa i sitt eget badrum när det renoveras?
A Aunty skrev:
absolut största majoriteten av alla våtrum som byggs i sverige i dag har inte våtrumsväggen och det fungerar utmärkt samt är billigare och även miljövänligare för den delen.
Och kommer att orsaka problem för ägarna i framtiden eftersom de inte kan sätta upp t.ex. ett skåp i framtiden. Sådana trådar förekommer i forumet där folk är arga på byggföretagen som är så vansinnigt snåla i en ny lägenhet som de har betalat några miljoner för.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur mycket pengar sparar en person genom att inte använda plyfa i sitt eget badrum när det renoveras?

Och kommer att orsaka problem för ägarna i framtiden eftersom de inte kan sätta upp t.ex. ett skåp i framtiden. Sådana trådar förekommer i forumet där folk är arga på byggföretagen som är så vansinnigt snåla i en ny lägenhet som de har betalat några miljoner för.
det är väl bara räkna på om du vill veta: material + enhetstid*timkostnad.

nä tror snarare de flesta är glada att slippa betala överpriser för sina bostäder.
Dessutom finns ofta option på att välja till plugga i alla väggar. min det nu enligt dig varit något alla vill ha så hade ju folk byggt så.
Även byggbolagen hade haft det som standard om det folket ville ha annars hade ju folket köpt konkurrenternas bostäder.
 
  • Haha
mrmlz
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
det är väl bara räkna på om du vill veta: material + enhetstid*timkostnad.
Jag får inte det till mycket pengar utan rätt försumbart jämfört med vad en hel badrumsrenovering kostar.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag frågat flera gånger och blir det inget svar nu heller antar jag att det betyder att det inte finns någon tillverkare av handdukstorkar som godkänner att de bara fästs i en gipsskiva.
Tydligen inte godkänt av något sån tillverkare att sätta upp en handdukstork i bara en gipsskiva.
Eftersom TS vill ha en handdukstork så har därmed företaget som anser att de inte behöver sätta upp en träskiva eller några kortlingar fel. Vilket ju är svaret på TS fråga.
 
agrag agrag skrev:
Vi ska renovera vårt badrum. Några av entreprenör har sagt att den gamla Gips-skivan måste tas bort och byta med en ny plyfa och gips skiva.

Bara en entreprenör sa att det inte är behivs att ta bort den gamla gipsskivan, bara ta bort plastpappret från den och fixa en annan gipsskiva över den.

Jag är förvirrad vem som har rätt eftersom båda företagarna ger sina egna skäl.

Vad är rätt i det här fallet?
Vänligen beskriv vad exakt du skall byta? Golv eller väggar?
 
Julian Jay Julian Jay skrev:
Vänligen beskriv vad exakt du skall byta? Golv eller väggar?
Hela badrummet med Golv och vägg. Ska ha kakel och klinker på golv och vägg.
 
agrag agrag skrev:
Hela badrummet med Golv och vägg. Ska ha kakel och klinker på golv och vägg.
Våtrumsspån därefter fuktskydd -> tätskikt-> armering->cement-> klinkers och slutligen fog och fix. Obs förnya samtliga intern och externa rör. De som utför arbetet MÅSTE inneha våtrumscertifikat. Det är imperativt med korrekt utfört tätskiktet samt att brunnen och rören inte läcker. Tro mig, det ör bökigt och tidskrävande att korrigera i efterhand. Lycka till.
PS. Ha absolut inte bråttom med val av hantverkare. Basera ditt val på referenser.
 
  • Renovering pågår i kök, golvet är uppbrutet, kakelplattor och bråte ligger utspridda, dammsugare och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering, tomma väggar, inga skåp, skyddad golv, rör synliga, fönster, radiator, arbetsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer lägger kakel i ett kök under renovering. Verktyg, byggmaterial och skyddsplast syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med skadade, smutsiga plastskydd på golvet och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
A Aunty skrev:
enkelt att inte använda den också och spara mycket pengar.
absolut största majoriteten av alla våtrum som byggs i sverige i dag har inte våtrumsväggen och det fungerar utmärkt samt är billigare och även miljövänligare för den delen.
Men är dom varianterna godkända och testade likt den varianten som jag förespråkar?
 
Julian Jay Julian Jay skrev:
Våtrumsspån därefter fuktskydd -> tätskikt-> armering->cement-> klinkers och slutligen fog och fix.
Ska man inte sätta tätskiktet efter betongen?
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Men är dom varianterna godkända och testade likt den varianten som jag förespråkar?
Det viktigaste är att dom ska uppfylla en funktion vilket dom gör.
Våtrumsväggen är bara ett sätt man kan uppfylla branschreglerna finns oändligt många sätt att göra det.
 
useless useless skrev:
Ska man inte sätta tätskiktet efter betongen?
Yes!
 
Vilken firma blev det som gjorde jobbet nu då , riva allt eller bara den som ville sätta nytt gips 😁
 
R Rickard.lj skrev:
Vilken firma blev det som gjorde jobbet nu då , riva allt eller bara den som ville sätta nytt gips 😁
Det var företaget som satte den nya gipsskivan över den gamla gipsskivan. De var billigast och jag fick referens från två av mina grannar som lät renovera sitt badrum av dem.

Firman berättade att det är tillåtet att sätta gips över gips om den underliggande skenan är 40 cm från varandra och när plattorna väl är satta över väggen så blir den stark nog att hålla spegeln, skåp, tvättställ ock komod.

De ger 10 års garanti.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
agrag agrag skrev:
Det var företaget som satte den nya gipsskivan över den gamla gipsskivan. De var billigast och jag fick referens från två av mina grannar som lät renovera sitt badrum av dem.

Firman berättade att det är tillåtet att sätta gips över gips om den underliggande skenan är 40 cm från varandra och när plattorna väl är satta över väggen så blir den stark nog att hålla spegeln, skåp, tvättställ ock komod.

De ger 10 års garanti.
Inga nya rör dragningar så bara toa rör och golvbrunn är i golvet , ja så länge du är nöjd så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.