V ViktorHg skrev:
Du nämnde tv och avfuktare, dom ensamt är nog bra över hälften av dina 450 W :)
Just nu är iof avfuktare avstängd. Drar 210w när den går för fullt. Tv ja ca 100.
 
F
D Dan_karlsson skrev:
Oj 100-200 är riktigt snygga siffror 😁

Men ok under 500w är ändå helt ok. Vet att mina vitvaror inte är 2023 modeller direkt utan ett antal år på nacken osv så det finns utrymme för förbättring när dom lägger av
Våra vitvaror i köket är bara 3 år gamla. Sen har vi få prylar på standby, har släckt belysning på natten. Har ny luftvatten så dess standby är nog rätt låg också. 🤷‍♂️
 
F Fideliox skrev:
Våra vitvaror i köket är bara 3 år gamla. Sen har vi få prylar på standby, har släckt belysning på natten. Har ny luftvatten så dess standby är nog rätt låg också. 🤷‍♂️
Alright. Nice. Skönt att höra att det finns möjligheter att få ner det lite till framöver. Tack
 
G
D Dan_karlsson skrev:
Hur kommer ni ner till så låga?
Är inte hemma 😉.
Två moderna cirkpumpar, ett fåtal ac/dc adaptrar till larm, router osv. Kyl, frys, peaken är bergvärmepump som laddar varmvatten.
 
  • Mobilskärmdump visar daglig energiförbrukning med stapeldiagram, 3.95 kWh den 23 augusti 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Är inte hemma 😉.
Två moderna cirkpumpar, ett fåtal ac/dc adaptrar till larm, router osv. Kyl, frys, peaken är bergvärmepump som laddar varmvatten.
Vad har du för ventilation? Självdrag eller avstängd?
 
G
optimizer optimizer skrev:
Vad har du för ventilation? Självdrag eller avstängd?
Självdrag, skorsten med tio pipor.
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
150kvm hus + garage 70kvm
 
  • Energiförbrukningsdiagram för vecka och månad med blå färgtoner och trendlinjer från Domoticz.com.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
Graf som visar energiförbrukning över tid, varierande watt, app-gränssnitt, tidsintervaller för data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som vår igårkväll. Kl 23 stängdes tv av.
Under natten ligger vi 230-240w med några spikar till 300 (troligen kompressor i kyl o frys). Min FLVP drar 70w i standby o mitt kontor 11w iaf.

Graf över energiförbrukning eller produktion med tvära toppar och en tidslinje, eventuellt smart hem-system eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energianvändningsgraf som visar en plötslig ökning och sedan minskning i watt över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
skulle vara intressant att se dygnet för någon med luftvattenvärmepump för att jämföra starter etc
 
F
J Jogöwa skrev:
skulle vara intressant att se dygnet för någon med luftvattenvärmepump för att jämföra starter etc
Jag kan visa. Vår luftvatten fyller bara på varmvatten 1 gång om dagen ungefär.


Graferna i HA appen blir sådär på mobilen. Detta är 00:00-23:55 igår. VV startade 01:11.
Kl 03 så ser man en spik, det är nog vattenkokaren när vi gjorde välling. 😅 På förmiddagen tvättade vi. Vi var iväg på lunchen men vid 14 så dammsugade vi.

Så just igår blev det lite högre förbrukning än vanligt.
 
  • Graf över energiförbrukning (kW) över tid, visar fluktuationer under en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Temperaturhistorik för enheten Ecodan över en dag; visar aktuell och måltemperatur på graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Nej jag rörde till det. Sorry för det. 450w drar mitt hus just nu. Det så så jag menade. Vad drar era hus/timme
Min kåk drog 219w/ tim förra månaden men kåken är bara 92 kvm. Tycker inte dina siffror är höga. Jaga har solpaneler och skulle nog ligga runt dina siffror utan dom. Jag har en poolpump som drar 370w/tim bara den.
Förra året utan paneler men samma förutsättningar i övrigt gick det 428w/tim.
kåken drar givetvis ungefär samma men hälften är egenproducerad.
 
G Guzzen1 skrev:
Min kåk drog 219w/ tim förra månaden men kåken är bara 92 kvm. Tycker inte dina siffror är höga. Jaga har solpaneler och skulle nog ligga runt dina siffror utan dom. Jag har en poolpump som drar 370w/tim bara den.
Förra året utan paneler men samma förutsättningar i övrigt gick det 428w/tim.
kåken drar givetvis ungefär samma men hälften är egenproducerad.
Förstår. Ja nu efter aug blev det 300kwh köpta och 1mwh såld ganska precist.

Men som sagt jag va mest ute efter att se på ett ungefär vad andras hus drog i standby typ utan värme och grejer igång.

Jag är toppennöjd för allt mitt inkluderar min elbil med.
 
D Dan_karlsson skrev:
Förstår. Ja nu efter aug blev det 300kwh köpta och 1mwh såld ganska precist.

Men som sagt jag va mest ute efter att se på ett ungefär vad andras hus drog i standby typ utan värme och grejer igång.

Jag är toppennöjd för allt mitt inkluderar min elbil med.
Det ligger väl runt 8-10 kwh/dygn i normalfallet utan tillbehör. Jag köpte 190 kwh i augusti men jag har ingen elbil.
 
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
F
Förbrukning och då har vi elbil och pool.
 
  • Mobilskärmbild som visar elanvändning i kWh, jämförelser mellan två år, temperaturöversikt och månatlig konsumptionsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
namnbyte
Villa på 150m² (1,5 plan och källare) samt garage på 70m².

Fjärrvärme och brytare på nästan allt, för att motverka standby-ström.
 
  • Elanvändningsdata per timme: pris, förbrukning, kostnad, med totaler och snittvärden för en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.